Twintipp og himmelblå Skrevet 17. februar 2008 #1 Skrevet 17. februar 2008 Jeg studerer deltid og jobber ved siden av. Hvis jeg hadde blitt gravid og skulle fått perm penger, kunne jeg da ikke studert deltid?? Hva er det for noe tull da? Jeg mottar jo ikke noe fra lånekassen, så hva bryr dem seg egentlig om hva jeg gjør i perm tiden. Om jeg velger å ta med evt. babyen på forelesning en uke i mnd.?? Nå er det IKKE en problemstilling nå altså, bare lurte jeg..
tresøtesmå-torødogenblå Skrevet 17. februar 2008 #2 Skrevet 17. februar 2008 Det er ikke lånekassen som bryr seg, det er nav. Poenget for dem er vel at de skal finansiere omsorg for barn, ikke studier. De har ikke tatt høyde for i regelverket at det finnes noen som gjør flere ting samtidig.
~sjiraff~ Skrevet 17. februar 2008 #3 Skrevet 17. februar 2008 Så lenge du mottar permisjonspenger fra NAV kan du ikke studere. Sære regler... Jeg tok en eksamen da jeg hadde permisjon med snuppa, ante ikke at man ikke kunne det. Tilfeldighetene gjorde at jeg hadde ferie i akkurat den perioden eksamen var. Ang. lånekassen så kan du studere så mye du vil selv om du mottar fødselsstipend, det er bare nav som er sære.
Twintipp og himmelblå Skrevet 17. februar 2008 Forfatter #4 Skrevet 17. februar 2008 Det er jo utrolig snodig da.. Kjære.
meg & to små vampyrer Skrevet 17. februar 2008 #5 Skrevet 17. februar 2008 Ja, og jeg tenkte at det går jo an å ta ferie under eksamen, men man må jo semesterregistrere seg og da er man vel fjerne student hele semesteret formelt også...
Twintipp og himmelblå Skrevet 17. februar 2008 Forfatter #6 Skrevet 17. februar 2008 Er det mulig da??!! Spesiellt... For guds skyld håpe jeg ikke blir ufrivillig gravid før jeg er ferdig å studere da.. For det går jo bare ikke. Kan ikke ta meg "fri" et år heller, for dette studiet starter ikke før i 2011 igjen.. Sære regler da gitt..
meg & to små vampyrer Skrevet 17. februar 2008 #7 Skrevet 17. februar 2008 Ja, det er tydeligvis det. Jeg vurdere å studere fulltid istedet for deltid. Men har så lyst å jobbe samtidig, he he.Klarer ikke bestemme meg vet du. Heldigvis er ikke fristen for å søke før 15.april. Hva studerer du Twintipp?
~sjiraff~ Skrevet 17. februar 2008 #8 Skrevet 17. februar 2008 Ja du må semesterregistrere deg. Men du kan ta permisjon fra studiet, og allikevel avlegge eksamen. Jeg hadde egentlig tenkt å skrive bacheloroppgaven min nå før babyen ble født. Har satt av 4 uker ferie ii den perioden oppgaven skal leveres. Men motivasjonen var ikke helt tilstedet gitt, så det ble ikk enoe.. hehe..
meg & to små vampyrer Skrevet 17. februar 2008 #9 Skrevet 17. februar 2008 Så man kan f.eks. føde i januar, være semestereregistret, søke permisjon fra studiene og så allikevel ta eksamen, men da evt ta ferie eller noe slik fra permisjonen i fh til nav?
Twintipp og himmelblå Skrevet 17. februar 2008 Forfatter #10 Skrevet 17. februar 2008 Ja, det var spesiellt må jeg si:( Jeg studerer vernepleie. Deltid da... Du da lille vampyr? Er det liksom ikke en fordel at man tar utdanning da?! Hmrpf...
~sjiraff~ Skrevet 17. februar 2008 #11 Skrevet 17. februar 2008 Jeg skrev i permisjonssøknaden til skolen at jeg allikevel skulle prøve å levere oppgaven. Det var ikke noe problem. Ang. NAV skal jeg ikke si noe helt sikkert, har ikke sjekket med de. Men jeg tenker at de har jo ikke noe å si den perioden du har ferie. Da er det joa rbeidsgiver som betaler lønna di og ikke nav. Men som sagt jeg har ikke sjekket om dette med nav.
KineMor ♥C&M&O♥ Skrevet 17. februar 2008 #12 Skrevet 17. februar 2008 Hæææ? Ei i klassen min fikk da permisjonspenger fra NAV og studerte fulltid med støtte fra lånekassen samtidig?!!! Trodde ikke NAV og lånekassen hadde noe med hverandre å gjøre jeg...
Tøysetipp Skrevet 17. februar 2008 #13 Skrevet 17. februar 2008 Bare til opplysning Tonje, så er skolen pliktig til å gi deg et alternativt tilbud etter svangerskapspermisjonen. Da hadde du fått tilbud om å studere på heltid. Dessuten ønsker jeg meg flere tantebarn å skjemme bort. Bare et sånt apropos! ;-)
~sjiraff~ Skrevet 17. februar 2008 #14 Skrevet 17. februar 2008 Det er ikke lov, så da får hun bare håpe nav ikke oppdager det..
KineMor ♥C&M&O♥ Skrevet 17. februar 2008 #15 Skrevet 17. februar 2008 Denne personen ringte lånekassen og forlangte å få snakke med noen som kunne disse reglene. Svaret hun da fikk var at NAV og lånekassen ikke har noe med hverandre å gjøre?!
meg & to små vampyrer Skrevet 17. februar 2008 #16 Skrevet 17. februar 2008 Ikke noe enda. Men har avbrutt mine tidligere studier og skal ta noe nytt fra høsten av. Noe som kan være litt mer yrkesrettet og samtidig supplere 4 års studier i sosialantropologi (som tydeligvis ikke kan brukes til en dritt). Tenkte å ta årsstudium i økonomi og ledelse. Helst på deltid (bor ikke i oslo, men litt over en times tid sørfra). http://studiekatalog.hio.no/content/view/full/174 Der var det en link også, gitt:)
~sjiraff~ Skrevet 17. februar 2008 #17 Skrevet 17. februar 2008 Nav og lånekassen har ikke noe med å hverandre å gjøre. Man kan studere seg grønn og blå mens man mottar fødselsstipend fra lånekassen, og man kan tjene ubegrenset med penger mens man mottar fødelsstipend fra lånekassen. Men NAV godtar ikke at man studerer mens man mottar støtte fra dem. Men nav bryr seg ikke noe om at man mottar fødselsstipend, men man kan altså ikke studere/avlegge eksamen.
meg & to små vampyrer Skrevet 17. februar 2008 #18 Skrevet 17. februar 2008 Ja, så de som mottar foreldrepenger fra nav under permisjon og studerer samtidig, de gjør egentlig noe som ikke er lov. Da har jeg jo egentlig forstått det helt riktig. Men at lånekassen gir fødselsstipend og gir deg lov til å studere samtidig visste jeg ikke:)
KineMor ♥C&M&O♥ Skrevet 17. februar 2008 #19 Skrevet 17. februar 2008 Merkelige greier, for hun tok mange eksamener i løpet av det året...
~sjiraff~ Skrevet 17. februar 2008 #20 Skrevet 17. februar 2008 Lånekassen er jo bare glad for at folk ikke blir forisnket i studiene sine )
Dollywood Skrevet 17. februar 2008 #21 Skrevet 17. februar 2008 men jeg har store planer om å studere fulltid neste år! men har ingen eksamener da, skal levere en masteroppgave mot slutten av året. men da er det vel ok bare så lenge jeg leverer den med en gang permisjonen er gått ut?
meg & to små vampyrer Skrevet 17. februar 2008 #22 Skrevet 17. februar 2008 Ifølge det de sier her kan du jo studere selv om du har permsisjon for alt lånekassen brys seg:)
Twintipp og himmelblå Skrevet 17. februar 2008 Forfatter #23 Skrevet 17. februar 2008 Det så jo veldig interessant ut da vampyr. Men, kan du ikke undervise i sosialantropologi ved høgskole f.eks da tro? Både barnevern, sosionom, vernepleie og sykepleie har sosialantropologi som emner i studiet sitt. (akkurat hatt eksamen i det nå) Hvis ikke, så er jo økonomi noe en alltid får brukt for da...) Tøysetipp: Hæhæ, ja det kom ikke som noen bombe. Men, jeg er avhengig av studere deltid vetdu.. )
meg & to små vampyrer Skrevet 17. februar 2008 #24 Skrevet 17. februar 2008 Undervise? Hmm, har ikke undervisninsgkompetanse da. ikke noe pedagogikk eller noe. Og har "bare" 4 år også, ikke 5 så er vel egentlig så mye å skryte av.. Søker jo på alt jeg kan av jobber jeg da. Men ingen som vil ha meg.
Twintipp og himmelblå Skrevet 17. februar 2008 Forfatter #25 Skrevet 17. februar 2008 Gosj, må man ha 5 år ja?! Du har jo studert 4 år da, det er jo KJEMPEbra det da!!! Hvor bor du da??! Her i Østfold er det masse ledige jobber... Og i helsevesenet generellt er det myyye ledig. Det er tøft når man ikke får napp, men fortere enn du aner sitter det der, og da er det full rulle:o) Masse masse lykke til... Ikke mist motet, klart noen har brukt for deg! En høyst oppegående jente, du er jo en ressurs, i din beste alder;-) Klem
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå