Gå til innhold

Er det lov å studere på deltid under fødselspermisjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg trodde det ikke var lov, men ser til stadighet at folk forteller at de studerer på deltid eller på nettbaserte studier under permisjonen...

Så hva er lov og hva er ikke lov (i fh til utbetaling av foreldrepenger fra Nav f.eks)?

Videoannonse
Annonse
Gjest Rebel m/jente
Skrevet

Man har nok lov til å studere, men tror ikke man kan få støtte av lånekassen. D kan jo bare si du bruker kveldene til studier. Hva du gjør på kvelden og i helgene er vel ikke NAVs problem, så lenge det ikke fører til høyere inntekt i perioden...

Skrevet

Er det snakk om fødselspermisjon der man får støtte av lånekassen? For da kan man faktisk studere heltid om man vil.

Skrevet

Å, så om jeg f.eks. begynner et deltidsstudie og jobber ved siden av. Og så blir gravid og får barn før jeg er ferdig så har jeg lov til å semesterregistrere meg, studere på kveldstid osv?

Men hvordan er det da om man får fødselsstipend fra lånekassen (mindre enn full sats pga deltid)?

Og så syns jeg å huske at jeg måtte skrive under på at jeg ikke skulle arbeide eller studere under permisjonen sist gang jeg hadde (i fh ti nav da)..

Men kanskje jeg bare surrer.

Skrevet

Hvis du mottar foreldrepenger fra NAV kan du ikke studere i permisjonen, da mister du rettet til støtte.

Skrevet

Nei, det ville kanskje være snakk om en permisjon med både litt fra lånekassen og litt fra arbeid...

Skrevet

Det kommer an på hva det er du har fødselspermisjon fra. Dersom du er student, får barn under studietiden og i utgangspunktet tar permisjon fra studiene kan du allikevel studere "i" permisjonen. Du får fortsatt fødselsstipend fra lånekassa. Lånekassa setter ingen KRAV til studieprogresjon mens du mottar fødselsstipend, du kan ha permisjon hvis du vil, du kan gå direkte tilbake til studier eller du kan kombinere litt - hvis du vil.

Har du permisjon fra jobb er det annerledes. Mener da at det ikke er lov å studere, med mindre far overtar permisjonen. Men da får du vel et problem i forhold til arb.giver. Du er jo i utgangspunktet i omsorgspermisjon pga at du har fått barn. Ikke i omsorgspermisjon som du skal bruke for å studere. Men her er jeg usikekr.

Skrevet

Ok, så om man studerer deltid og jobber deltid, og dermed har permisjon fra to ulike ting, så kan man ikke studere videre på deltid uten å måtte jobbe igjen?

Skrevet

wollafruen: om jeg da studerer på fulltid, så kan jeg få permisjon og fødselsstipend fra lånekassen, men allikevel registrere meg og lese og evt ta en liten eksamen? Uten at jeg får alt som lån istedet?

Skrevet

Nei, jeg studerer og jobber. Nå har jeg gått ut i permisjon og for å motta foreldrepenger fra nav så kan jeg ikke studere mens jeg er hjemme. Har permisjon fra studiene også.

Skrevet

Ok. Ja, det var det jeg trodde om pengene fra nav hvertfall. Takk:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...