Gå til innhold

Hvilken nesespray kan jeg bruke?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan ihvertfall bruke otrivin! :)

Har vært avhengig av det i straks 9 mnd jeg......:)

Skrevet

Om du har brukt ortivin i 9 mnd så misbruker du preparatet! det skal bare brukes en uke, ellers ødelegger du slimhinnene i nesen og utvikler rhinitis medicamentosa. det beste å bruke er saltvannsspray eller kortisonspray om du trenger nesespray over en uke/10 dager. om du har ødelagt slimhinnene dine allerede er det eneste som fungerer kortisonspray.

om du holder på å få bihulebetennelse vil jeg anbefale deg å prøve nesehorn med lunken saltvannsløsning! det er litt ubehagelig til du blir vant med det, men det skyller bihulene ordentlig og saltet demper bakterievekst.

Skrevet

IKKE bruk otrivin... sjekket nettopp i felleskatalogen og der står det følgende:

Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Vasokonstriktiv effekt indikerer at xylometazolin kan være skadelig under graviditet. Absorberes i liten grad systemisk ved intranasal administrering. Det er derfor mindre sannsynlig at preparatet kan forårsake fosterskadelige effekter. Kan brukes under graviditet i terapeutiske doser

DU KAN BRUKE ZYMELIN.

i felleskatalogen på zymelin står det følgende:

Graviditet/Amming: Terapeutisk bruk medfører ingen risiko

jobber på apotek så kan litt om dette. Bør jo ikke brukes mer en 10 dager sammenhengende.

Skrevet

Jeg har vært på flere ulike apotek.. Og snakke med lege.. Og fått beskjed om at Rihnox er det tryggeste!!!

(helst saltvann selfølgelig!)

Jeg fikk beskjed om å IKKE bruke zymelin.. syns det er så rart at apotekere og de som jobber med dette kan gi så forskjellige svar..

en gang fikk jeg beskjed om at Xolin var okey.. FIkk høre i ettertid at det var dirkekte farlig..

Hva skal man gjøre når man ikke kan stole på de som burde kunne det?

Skrevet

Jeg har brukt otrivin 2 kvelder på rad denne uken,rett å slett fordi det var det vi hadde. Men det må vel regnes som en "terapautisk dose"?

Skrevet

sussa: sannsynligvis gir hverken otrivin eller rhinox noen skade, men zymelin er detn eneste som i følge felleskatalogen er dokumentert å ikke gi skade for fosteret. det viktigste er at man aldri må overskride antall dager man bruker medikamentet. da får man skade på slimhinnene og problemer med å puste gjennom nesa i lang tid framover. om man er plaget med tett nese over lengere tid og i tillegg er gravid er det eneste sikre valget å bruke saltvannsløsning. horn er vanligvis mer effektivt enn spray.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...