Gå til innhold

Hvilken nesespray kan jeg bruke?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har nettopp hatt bihulebetennelse. Jeg fikk det pga bruk av nesesprayen. Det varte 14 dager og var IKKE gøy, var helt lammet og hadde vondt i halsen og nesen. Legen anbefalte meg å kjøpe en sånn der som man skyller nesen med på apoteket, men jeg gjorde det ikke. Synes sånne er ekkel. Hva var det den het.... En sånn man har vann + salt (uten jod!!) i og skyller igjennom nesen.

Jeg kjøpte den til slutt da jeg ikke kunne kjøpe nesespray mer (toppen 10 dager kan den brukes). Når jeg skylte igjennom (ikke vondt) løysnet alt snottet seg og jeg snøyt meg. Etter å ha brukt den 3 kvelder var jeg helt åpen i nesen døgnet rundt og bihulebetennelsen forsvant (antibiotikaen hjalp ikke). Saltvann kan man skylle nesen med så mye man vil, er ikke skadelig sånn som nesespray er ved bruk i lengre periode

Skrevet

Jeg har sånn neseskyller, men hvor mye vann og salt skal jeg ha?

Skrevet

Jeg og anbefaler nesehorn, og salvannsløsning kjøper du og på apoteket!

Ser ikke så kult ut, og er kanskje litt styr å holde på med, men du aner ikke hvor godt det funker før du har prøvd det!

Jeg og hadde bihulebetennelse uten at antibiotikan virka, tok meg ett døgn etter skyllinga, så var de værste smertene borte!

Løp og kjøp!

Skrevet

Lunket vann i fullt horn, en liten teskje salt UTEN jod :) Det følger egentlig med en sånn måleskje når man kjøper hornet, men det er ca samme som liten teskje

Skrevet

Rør i det til saltet er oppløst selvfølgelig :)

Skrevet

Enklere å kjøpe ferdig salvannsløsning på apoteket, koster nesten ingenting. Så kan man tulle falska inn i en håndduk og legge den på badegulvet (om du har varmekabler da), så blir den passe lunk til skylling.

Tror jeg betalte 18 kroner for en liter.

Skrevet

Skal jeg først skylle i det ene neseboret også i det andre, eller holder det med ett nesebor. Hvordan bør jeg stå for at det ikke skal renne ned i halsen? (kanskje et dumt spørsmål, men jeg har aldri gjort dette før...)

Skrevet

Hold haka mot brystet, se ned liksom. og bikk på hodet slik at vannet renner nedover ut andre boret liksom... hm... var det forståelig?

Så når du har skyllt halve mengden stopper du og blåser ut snørret som kommer, så snur du vei og skyller andre veien. og blåser ut snørret den veien og etterpå.

Så lenge du holder haka inn mot brystet vil det bli gjort riktig, du merker om det blir feil, da får du vann i munnen i stedet.

Sjekk etterpå om du har vann igjen ved å "stå på hodet", altså hold hodet ned og blås på hver side, hold øret nederst på den siden du blåser ut....

Det var den beste folklaringen jeg fikk til. Håper du forstod noe:)

Lykke til!

Skrevet

Otrivin: Kan brukes under graviditet i terapeutiske doser.

Skrevet

Rihnox er den beste med tanke på graviditet.. Foruten saltvann selfølgelig som er det beste uansett!...

Rihnox er den som er tryggest sier både legen min og alle apotokene jeg har spurt! Jeg bruker kun om kvelden før jeg skal sove når jeg er forkjøla.. Holder med en-to doser i løpet av ett døgn syns jeg...

Skrevet

Jeg bruker Rhinett (?) saltvannsspray. Den ser ut som en liten hårskum-flaske, og du kan bare holde spray-delen nede, trenger ikke pumpe (innholder sikkert en type drivgass). Jeg sprayer til jeg kjenner det så vidt i halsen, litt ekkelt i begynnelsen, men det venner du deg fort til. Var legen min som anbefalte dette da jeg ble allergisk mot nesespray pga overforbruk (de 10 dagene bør ikke overskrides nei), har gjort dette i noen år nå.

Sånn skyllehorn har jeg ikke prøvd, men mora mi bruker det og er veldig fornøyd. Av en eller annen grunn synes jeg det virker eklere enn den sprayen jeg bruker, men det er nok bare innbilning :-)

Skrevet

Rhinox kan man trygt bruke under svangerskapet. Jeg fikk også det når jeg lå på føden sist.

Skrevet

Jeg kjøpte saltvannspray med menthol på apoteket. Den syns jeg funka fint. Har prøvd vanlig saltvannspray tidligere, men uten å ha fått noe særlig effekt syns jeg.... men med menthol ble det mye bedre!

Legen min sier at jeg ikke skal bruke nesespray. Men vet at apoteket og andre leger gir lov til dette i terapautiske doser. Legen min argumenterte med at det ikke er oppedaget noen skader ved å bruke nesespray under graviditeten, men at det selvfølgelig heller ikke er forsket på eller testet ut.

Vet at legen min er litt streng, men jeg har valgt å høre på han og ikke bruke nesesprayen, så da var saltvannspray med menthol redningen for meg :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...