Gå til innhold

Hva er greia med mødrehjem?

Anbefalte innlegg

Gjest Rebel m/jente
Skrevet

er det frivillig eller er det noe kommunen pålegger deg?

hvem er det som er der?

er egentlig bare nyskjerrig, har ikke tenkt meg på noe mødrehjem selv... =P

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eg er ikkje 100% inni dette, men veit litt. Enkelte kan bli pålagt å vera på mødrehjem. Ei eg veit om vart pålagt å vera der då ho hadde alvorlige alkoholproblem. Ho måtte bu der med ungen for å lære seg å ta seg av ho og for å vise seg skikka til å ha ho.

Gjest Rebel m/jente
Skrevet

Ok=)

Nei for jeg har hørt at mange unge mødre kan bli plassert på mødrehjem... Men hva regner de som ung da? Må vel være under 18 da eller?

Skrevet

Det er vel ulike grunner til at noen bor på mødrehjem. Noen er der frivillig, andre kommer dit gjennom barnevernet. F eks mødre som trenger ekstra oppfølging eller hjelp til å "lære" å være mødre. Alle typer mennesker kan bo på et mødrehjem. Jeg har jobbet på et. Da var det unge mødre, eldre mødre, noen hadde fungert godt som mødre men pga en krise trengte de litt ekstra hjelp og oppfølging. For en person som kanskje ikke selv har hatt gode foreldre kan det være vanskelig. Man bruker jo gjerne sine egne foreldre som forbilder, både på godt og vondt.

Barnevernet kan vel pålegge en mor å bo på et mødrehjem en tid. De gir mange den muligheten i stedet for at barnet/barna bli plassert i forsterhjem. Evt mødre med rusproblemer som får oppfølgning etter de er blitt rusfrie og får barna tilbake fra fosterhjem.

Altså det er mange ulike grunner og mange ulike mennesker som bor en periode på mødrehjem. Det er sikkert mye jeg ikke har fått med her og sikkert mange som vet mer om det enn meg.

Gjest Rebel m/jente
Skrevet

Takk for utfyllende svar, da skjønner jeg det=)

Skrevet

ser ut til at mammliten til to små kunne svare deg betre enn meg ;)

Alderen aleine er nok ikkje nok til å bli anbefalt mødreheim. Situasjonen då blir vel og sett saman med situasjonen heime. Har tenåringen foreldre, type eller evt andre som kan hjelpe. Eller er ho heilt aleine og har ingen forutsetninger for å klare å lære seg dette aleine. For enkelte så kan kanskje mødreheim virke som straff, men det er nok i mange tilfeller til god hjelp også.

Skrevet

Fosterbarnet vårt var i mødrehjem i 6 mnd med biologisk mor etter fødselen. Der var målet at mor skulle læres til å ta vare på barnet selv. Biologisk mor var lettere psykisk utviklingshemmet. Mor flyttet fra mødrehjemmet uten tillatelse fra barnevernet og var ikke i stand til å ta vare på barnet. Vi fikk barnet når det var 8 mnd.

Skrevet

Vet om noen som var på mødrehjem pga fungsjonshemminger. de var der for å få hjelp til å finne ut av hvordan de skulle stelle barnet og hvilke hjelpemidler de trengte.

Skrevet

En gutt jeg har vokst opp med har bodd på mødrehjem med barnet sitt...vet ikke hele historien,kun at mora til barnet ikke var i stand til å ta vare på barnet...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...