Gå til innhold

HJELP-termin i dag og våkna til munnsår

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei!

håper noen kan hjelpe meg her! Har fått munnsår i dag, som er termindagen min. Det er av typen herpes1, eller såkalt forkjølelsessår. (har ikke herpes2 altså)

Det er bare sååå ubeleilig, siden det betyr at jeg kommer til å føde med et munnsår som jeg må passe på ikke smitter babyen.

På salven min "vectavir" står det at man skal rådføre seg med lege før bruk under graviditet, men det må vel være bedre å få det under kontroll, og så mye salve passerer jo ikke inn i blodet og morkaka? (jeg skal jo ikke spise tuba heller)

Noen leger der ute som kan svare meg?

Noen andre som har hatt munnsår under fødsel? Jeg skal bruke munnsårplaster på sykehuset og være hyperrenslig, men det er så kjedelig. Hater dissemunnsåra!

gode råd mottas med takk

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette står i felleskatalogen om bruk av Vectavir under graviditet/amming:

"Risiko ved bruk under graviditet er ikke klarlagt. Det er liten sannsynlighet for bivirkninger når kremen benyttes av gravide og/eller ammende kvinner idet systemisk absorpsjon av penciklovir etter lokal applikasjon har vist seg å være minimal. Pga. manglende erfaring anbefales likevel ikke preparatet gitt til gravide eller ammende med mindre fordeler for moren oppveier potensiell risiko for fosteret."

Men kan du ikke bare ringe legen?

Skrevet

Et lite kjerringråd hvis du ikke vil bruke vectavir er å smøre på mandelessens. Jeg syns det nesten er mer virksomt enn zovirax i alle fall.

Men det gjelder jo med dette som med all behandling av herpes at man må begynne TIDLIG for å få best mulig effekt, altså med en gang du kjenner symptomene. Mulig for sent nå?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...