Gå til innhold

Utsette barna for passiv røyking??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Et lite dilemma her: jeg er selv veldig allergisk mot røyk, klør og får rennende nese og blit tett om jeg er i rom der det har vært røykt. Nå er det lik at barna i huset har en venninne som har en mor som røyker inne, på kjøkken, med vinduet oppe, mens barna er der. De kommer hjem, og de lukter VELDIG røyk. De må da skifte klær, og de må vaskes, ellers blir jeg tett. Men hva skal jeg gjøre?? Nekte de å få gå inn der?? Eller si noe til moren om at jeg helst ser at hun ikke røyker inne når mine barn er her?? Min mann kan kjenne om den jentungen har vært på besøk, flere timer etter at hun er gått, så det er ille lukt altså.

Noen råd?? Kan jo nevne at hun mora ikke er helt, ja, hva skal jeg si, hun er ikke veldig mottakelig for råd fra andre.....noe som gjør at jeg vegrer litt å snakke med henne, mulig hun da bare røyker enda mer, sukk.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hennes hjem - hennes valg!

Enten "nekte" barnet ditt å være hos henne, eller invitere hennes barn hjem til deg!

Skrevet

Jeg er sterkt imot røyking inne om vindu er oppe eller ei spiller ingen rolle, men jeg hadde ikke sagt noe til henne. Kan liksom ikke be henne om ikke røyke i eget hus liksom. Mulig jeg ikke hadde latt barna være der, kan jo oppfordre dem til heller å komme hjem til deg. Gjøre det ekstra hyggelig for dem å komme hjem til dere i stedet.

Skrevet

Forklart barna mine at de ikke kan få være der fordi du er allergisk mot røyk. Skulle hun en gang spørre deg om hvorfor de ikke får komme inn til henne lenger kan du jo bare si som det er, at du tåler ikke røyk og derfor kan ikke bara være der så lenge hun røyker inne.

Skrevet

Ja, de er ofte her, det er bare det at hun jenta legger beslag på MYE av vår tid, og det er greit når de er der av og til. Men er jo enig i at jeg ikke kan si noe. Tenkte bare at visst jeg nekter de å være der, så kommer jenta til å bli sur. Og da ville det kanskje vært greit å si ifra, at det er derfor de ikke får være der, pga røykingen.

Det som er ekstra ille, er jo at mora røyker i et sett, lever på sosialen, og barna har ofte skitne, utvaska klær. Derfor blir jeg også provosert, kunne hun ikke kutta røyken ned litt i alle fall, så hadde de fått bedre råd!!! (hun kjøper også røyk ofte på bensinstasjon, er den ikke dyrere der??)

Skrevet

Helt enig med Stor_smil!

Det får da være grenser for hva man skal bestemme over andre!

Skrevet

Du kan ikke fortelle henne hvordan hun bør prioritere økonomie sin, deverre. Med mindre du synes barne utsettes for omsorgssvikt verken kan eller bør du gjøre noe som helst her utover at du kan si at dine barn ikke får være hos henne fordi du ikke tåler røyk. Men, jeg skjønner godt følelsen din, blir selv irritert over de som røyker som skorsteiner sammen med barn og bruker alle pengene på røyk samtidig som de klager over dårlig økonmi, men det er ikke vår sak å blande seg. en ting er å si sin ærlige mening på et nettforum, en annen ting er å si noe direkte til noen irl...

Skrevet

Jeg skal ikke bestemme over andre, men lurte bare på om det gikk ann å si det når hun jenta maste seg til at de skulle være inne, for det er for det meste hun som maser, nesten tvinger barna til å spør om lov. Det er ikke bare dette som er et problem, det er bare "toppen av isfjellet", vi sliter såpass mye at flytting har vært, og er et aktuelt tema.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...