Gå til innhold

Vask av lammeskinn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har for mange år siden arvet et lammeskinn fra min bestemor. Skinnet er gammelt, og fra et lam de selv hadde i sitt husdyrhold. Vet lite om preparasjonene som er gjort på det...

Jeg har veldig lyst til å bruke det til babyen når den kommer, da det både er godt og vamt med lammeskinn, og fordi det er litt artig siden det er arvet fra bestemor :)

Vil gjerne vaske skinnet før det tas i bruk til babyen, men er usikker på hvordan jeg skal gå frem. Har nødig lyst til å ødelegge det.. Det betyr mye for meg, og det ville ikke bli det samme om jeg måtte kjøpe et nytt. Er det noen som vet hvordan jeg kan vaske det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

prøvd å høre på vaskeri/renseri?

Skrevet

Nei, har ikke det....

Kan tenke meg at det kan bli dyrt :S Dessuten flommer det ikke over her med renseri ;) Men kan jo alltids ringe å høre om tips :)

Skrevet

trur d ville vært lurt.. kan jo bare høre, men vaske d selv..:) fins jo shampoo t sånne skinn man finn t ullskinn man kjøpe i butikken.. men ikke sikkert d går på ditt...

Skrevet

Tillater meg selv å dytte litt...

Skrevet

Jeg har selv vasket skinn, men dette ikke til baby bruk men til pynt så det blir vel ikke det samme..Jeg ville iallefall hørt med et vaskeri før jeg begynte å vaske! Det skader iallefall ikke!

Skrevet

Jeg tror de har tips på sidene til nøstebarn. :) så vidt jeg vet kan de vaskes på ullprogram i maskin, så må de strekkes godt når de er våte og smøres med fuktighetskrem på baksiden av skinnet. har ikke prøvd det selv, men mener noen tipset om dette tidligere. jeg har to skinn selv som jeg skal vaske (bruker dem til pynt i sofaen)

Skrevet

Skinnene til Nøstebarn kan vaskes på ullprogram. Det er viktig å ha skinnsiden ut når du sentrifugerer, ellers holder det på alt vannet og blir supertungt. Legges til tørk og kan eventuelt børstes. Man må ikke smøre det inn med noe etterpå. De kan virke stive på skinnsiden, men det blir mykt igjen når barnet har ligget på det.

Jeg fikk et skinn av oldeforeldrene mine da jeg ble født for 36 år siden. Det holder fortsatt koken. Mamma la det ut i snøen eller i fryseren (i et plastpose) for å rense det. Gulp kan tørkes vekk med en fuktig klut. Ull er selvrensende, så det skulle holde, så lenge det ikke er snakk om spy eller bæsj ...

Er du redd for skinnet, og skal bruke det til en baby, ville jeg nesten vurdert å kjøpe et nytt som kan vaskes. For det er ikke så lett å tørke vekk flytende bæsj med en fuktig klut ...

Søk på "sauebonde" på gule sider ...

Skrevet

De er ikke dyrt å sende det på renseri, og da vet du at det blir behandlet som det skal og det blir rent og pent. Jeg leverte en dress, et par skjorter, brudekjolen, underkjole til renseri og betalte langt under 300 kroner. Tror brudekjoler er litt ekstra dyrt.

Skrevet

Synes du er heldig som har ett sånn gamelt saueskinn.

Ta kontakt med ett renseri eller på ett folkemuseum. De på ett folkemuseum vil kunne sette deg i kontakt med noen som har greie på gamle saueskinn, hvordan vedlikehole og vaske.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...