bruse Skrevet 16. februar 2008 #1 Skrevet 16. februar 2008 Da jenta vår var helt liten sov hun når som helst og hvor som helst, det gjør sikkert alle bittesmå babyer Vi har kanskje glemt litt at dette ikke gjelder lenger, og derfor legger vi henne ikke i senga før ganske sent på kvelden, på dagen sover hun på stua, og hun styrer selv når hun vil sove. Hun er nå 2 1/2 mnd og dette fungerer ikke så godt lenger. Noen dager sover hun mye på dagen og da går kveldene fint, men andre dager sover hun nesten ikke i det hele tatt. I dag f.eks har vi hatt besøk av min søster som har dulla og tulla med jenta hele dagen. Og nå på kvelden har hun vært kjempeurolig. Tenker at dette sikkert er fordi hun er overstimulert og overtrøtt? Vi må kanskje ta litt mer ansvar og legge forholdene til rette for en god ettermiddagslur? (Ikke vente på at hun skal sovne av seg selv midt i alt bråket på stua...) Lurer på når og hvordan dere har begynt med rutiner. Har dere faste klokkeslett der dere legger babyen i senga når de er så små? Faste leggeritualer? Faste tider for lurer på dagen? Må dere i så fall tilpasse trilleturer o.l til disse tidspunktene? Er en baby på 2 1/2 mnd i stand til å få noen form for rutine i det hele tatt? Håper på noen tips...
Happy_girl med MiniMonster! Skrevet 17. februar 2008 #2 Skrevet 17. februar 2008 Lillejenta vår er 12 uker nå, og vi har begynnt så smått å få til rutiner her. tidligere sov hun til mellom kl 09:30-10:30 om morningen, våken 1 time for å så sove i 3,5-4 timer i vogna på verandaen. Nå har hun begynnt å våkne rundt klokka 08-08:30 isteden, fortsatt våken i 1 time for å så sove i vogna på verandaen. Etter at hun har våkna er det pupp, bleie og lek i en times tid,så vil hun sove igjen.. Hun har en lengere våkentid på kvelden med noen dupper innimellom, men sovner skjelden for natta før 23-24 tiden.. Aaaalt for sent egentlig, men lite kan man gjøre når hun blir helt rabiat av å bli lagt ned når hun vil leke og være våken, eller blir holdt våken når hun vil sove. Jeg regner med at kveldsrutinene kommer av seg selv etterhvert nå. Vi har iallefall fått fin rutine på dagen nå, så det kommer en jo langt med. Jeg har funnet ut at om jeg "tar" henne straks jeg ser tretthetstegn sovner hun ganske kjapt av seg selv, men om jeg venter litt for lenge må vi bysse, ligge sammens med henne, pupp, smokk, ja hele regla egentlig..
Marolla Skrevet 17. februar 2008 #3 Skrevet 17. februar 2008 Vi begynte ikke med rutiner før hun var 4-5 mnd. Vi er begge hjemme sammen med henne, så vi har hadde ikke noen faste rutiner selv. Men da hun var i den alderen oppdaget vi hennes eget mønster og begynte å skrive opp hva som skjedde dag for dag. Alle dagene var mer eller mindre like, så da fulgte vi det. Nå som hun er 8 mnd, så er det veldig viktig å følge rutinene. Hvis ikke så har vi det gående til utpå neste dag.
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2008 #4 Skrevet 17. februar 2008 datteren min høres ut som hun er lik din ja. Dess mindre soving på dagen desto mere "sur" på kvelden =) så vi har vel funnet ut at vi må legge til rette slik at hun sover MYE på dagtid. (men søvn avler søvn tror jeg så hun sover generelt myyyye) Vi legger henne kun i senga når det er natt - dette har vi gjort fra begynnelsen av. Ellers sover hun i vognbaggen (ute som inne). Passer på at hun får en to-tre timers lur fra ett-tre/fire på ettermiddagen (denne er UTE i vogna), ellers er det bare sånne små-napper ( 2 ganger om dagen-inne ). Rundt 10 og 17/18 tida. Vi bader, tar på pysj og mater rundt 19.00 og er i seng klokka 20 og da sover hun i ett til 06 på morran =) Men er ganske konsekvent på den to/tre timersen på dagtid ja! Jeg tror rutine er bra og det har funket kjempebra for oss i allefall. Gjort dette fra hun var nyfødt og hun er 4 mnd nå..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå