Trultemora er presseklar!! Skrevet 16. februar 2008 #1 Skrevet 16. februar 2008 Eller må han søke om permisjon uten lønn? Hva har vi "krav" på?
Guttemamma75 Skrevet 16. februar 2008 #2 Skrevet 16. februar 2008 Sånn som jeg har skjønt det har alle krav på 2 uker fri i forbindelse med fødsel (så fremst de har jobb) MEN det er opp til arbeidsgiver om han får betalt eller ikke... Om han jobber i det offentlige får han betalt, men jobber han privat blir det som sagt opp til arbeidsgiver..
Trultemora er presseklar!! Skrevet 16. februar 2008 Forfatter #3 Skrevet 16. februar 2008 Ja jeg vet om hvordan det er med de to ukene ETTER fødsel, men det er under SELVE fødselen jeg tenker på!
Gjest mphs Skrevet 16. februar 2008 #4 Skrevet 16. februar 2008 Nei de har ingen rett til fri under fødsel. Men de kan be om permisjon uten lønn eller ta ut ferie.
Trultemora er presseklar!! Skrevet 16. februar 2008 Forfatter #5 Skrevet 16. februar 2008 HVA`?? hva med velferdspermisjon da? har de virkelig ikke krav på dette under selve fødselen?
Gjest mphs Skrevet 16. februar 2008 #6 Skrevet 16. februar 2008 Det står ikke i noen lover at de har krav på fri under fødselen. Han kan selvfølgelig be sin arbeidsgiver om det.
Verdens peneste gutter er mine Skrevet 17. februar 2008 #7 Skrevet 17. februar 2008 Da jeg fikk førstemann ringte han bare jobb og sa han ikke kom pga at jeg fødte, tror han skrev egenmelding for den dagen jeg.
Piken på landet Skrevet 17. februar 2008 #8 Skrevet 17. februar 2008 Hm, trodde alle hadde krav på to dager velferdsperm i forbindelse med fødsel jeg... Men mulig jeg tar feil...
Mido Skrevet 17. februar 2008 #9 Skrevet 17. februar 2008 Jeg tror også det er vanlig praksis å skrive egenmelding for den dagen kona føder... Vi gjorde det sist, og fikk 14 dager fri etter det igjen. Man kan jo ev avtale å vente med å ta de 14 dagene til mor kommer hjem fra sykehus, om det er ønskelig.
Amazed..♫ 01.02.2012 ♫ Skrevet 17. februar 2008 #10 Skrevet 17. februar 2008 Tulla er født tidlig om morningen, og sambo bare ringte på kontoret og sa at han ikke kom denne dagen pga fødselen. Tror han skrev egenmelding.
Lille`mor & lillebøll Skrevet 17. februar 2008 #11 Skrevet 17. februar 2008 Vanlig praksis er egenmeldign ved fødsel. Mannfolka skal ikke bli straffet økonomisk ved fødsel.Dette går under vel,omsorgspermisjon!!!! Det er i hvertfall gjeldene for alle organiserte...
*gullungen med okt spire* Skrevet 17. februar 2008 #12 Skrevet 17. februar 2008 hei du han har rett til å bli lønnet under fødselen...det gjorde mannen min det kalles velferdpermisjon så ikke tenk på det må bare fylle ut ett skjema å det får ahn på jobb ligner på egenmelingsskjema..klem
Gjest mphs Skrevet 17. februar 2008 #13 Skrevet 17. februar 2008 Det er nok ikke alle private firmaer som gir velferdspermisjon. Men det er klart de kan ta en spansk en og si de er syke og skrive egenmelding. Selv om det ikke blir rett. Man kan jo som sagt ta ut friedag/er eller fri uten lønn.
Gjest Skrevet 17. februar 2008 #14 Skrevet 17. februar 2008 når vi skulle ha nr 2 så ringte han til jobben og ordnett sånn at han fikk de 2 ukene fra og med da...uten lønn vell og merke...så det er nok best å ordne egenmelding for da får jofedrene betalt for å bli med å støtte mor og velkomme sitt nye barn til verden..
Nønneliten-kommer i feb09 Skrevet 17. februar 2008 #15 Skrevet 17. februar 2008 Noen som har peiling hva far har rett på dersom han jobber på plattform? Da tenker jeg på fødselen, men også permisjon etterpå. Erfaringer? Er ikke gravid ennå, men har lenge lurt.
Lucky me <3 Skrevet 17. februar 2008 #16 Skrevet 17. februar 2008 Har far da krav på de 2 ukene etter fødselen pluss 6 uker som er forbeholdt far, eller trekkes de da i fra?
dollypopp *tvillinggravid* Skrevet 17. februar 2008 #17 Skrevet 17. februar 2008 Min får så mye fri han vil,men får ikke en krone...Synes det er veldig sært. Er jo like mye hans baby og han har jo lyst til å være med den når den kommer. Han jobber 10-12 timers dager og er ganske sliten etter jobb,blir liksom ikke det samme som å ha fri. Men er ikke noe vi får gjort med det.Blir jo litt lite penger om han skal gå 2 uker uten lønn... Men de som jobber i kommunen/stat får vel 2 uker betalt permisjon.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå