Gå til innhold

Dere som har hatt keisersnitt...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har hørt at man ikke skal løfte noe særlig den første tiden etter keisersnittet..

Hvor lenge skal man være forsiktig? Og hvor mye kan man egentlig løfte?

Og hvordan løser man dette når man har en på 2 1/2 år hjemme??

Erfaringer??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde haste-KS. Fikk beskjed om at jeg kunne løfte babyens vekt. Nå hadde det seg slik at jeg bare måtte løfte mer enn det. Var syk, og måtte til lege omtrent annenhver dag. Siden pappen måtte jobbe, måtte jeg lempe unge i bilsete, vogna inn og ut av bilen osv... Dette medførte dog at KS-såret brukte lang tid på å gro, og jeg hadde smerter i det i rundt et halvt år.

Nå er det to år siden, og jeg klarer fortsatt ikke ligge på magen på gulvet pga ubehag rundt snitt-arret. Er gravid igjen nå, og håper på vaginal fødsel.

Anbefaler å løfte minst mulig på eldstemann. Lei i hånda i steden for å bære. Ha krakker h*n kan klatre opp på f.eks stellebordet med. Sett deg ned når h*n ønser noe, og kos/klem/trøst/prat. Sett deg i sofaen, og la eldstemann krype opp til deg.... Noen tips jeg tenker å bruke dersom jeg må ha KS denne gangen også. Da vil min eldste være 2 1/2.... Heldigvis er han allerede nå veldig selvstendig og flink til mye.

Skrevet

De regner vel med en ca 6 uker rekonvalens etter et ks. Av erfaring vet jeg at dersom du løfter noe som er for tungt så gjør det vondt med en gang. En god regel er å ikke løfte tungt og ikke løfte eller bære noe dersom det gjør vondt.

Selv skal jeg ha et nytt KS om 10 uker og har en 3 åring fra før, jeg regner ikke med at det blir noe problem, jeg kommer til å fortelle ham at mamma har et sår i magen der de tok ut babyen og at det gjør vondt å løfte sånne tunge gutter, eventuelt kommer jeg til å vise ham såret siden han vet at han også kom ut der.

Mitt sår var ømt en stund, men etter noen dager lå jeg på magen etter oppfordring uten noen særlige smerter. det tok ca halvannen måned før jeg kunne fungere helt normalt i hverdagen. Etter 4-5 måneder var ikke såret ømt i det heletatt.

Skrevet

Skal være litt forsiktig i 6 uker. Hadde en gutt på 1 1/2 hjemme da jeg hadde tatt ks, måtte være litt forsiktig og mannen min var flink å ta han mye, og hvis d passa sånn løfta han gutten vår opp til meg f.eks. Løfta han litt selv også, men prøvde å fordele d utover, og når jeg først tok han fikk han godt med kosetid med meg...Er de store nok kan en jo forklare litt, men jeg var veldig opptatt av at han ikke plutselig skulle være "stor og flink" bare for at han var blitt storebror...Han var jo liten enda, og skulle få være d også:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...