Fimla Skrevet 16. februar 2008 #1 Skrevet 16. februar 2008 Jeg har to jenter. Ei på 3,5 år og ei på ni måneder. Begge er litt vanskelige å legge om kvelden. Den største roper hele tiden på en av oss om diverse. Får ikke sove osv. Hun kan bruke lang tid. Gjerne over en time. Den minste har vanskelig for å sovne. Det skal ingenting til for at hun våkner til i sovninga. Da blir det problemer når jeg er hjemme alene med begge. Har hatt en kjip kveld i kveld hvor den største klarte å vekke den minste hver gang hun hadde roet seg. Hele prosessen tok vel to timer. Det er så utrolig frustrerende!!! Noen som har noen tips?? Hvordan gjør dere det? De sover ikke på samme rom, men leiligheten er liten. Har prøvd å sysselsette den eldste med morsomme ting når mini skal legge seg, men det er alltid et eller annet.
fanta Skrevet 16. februar 2008 #2 Skrevet 16. februar 2008 Klem til deg! Er selv i perioder alene med to, men jeg har større aldersforkjell på mine da, de er 6 år og 7 mnd. Eldste pleier ofte å se på film mens jeg legger minsten. Det fungerer bra. Minsten er trøtt først så jeg legger han ferdig. (Han sovner som regel ganske greit, da). Så får jeg litt kvalitetestid med storesøster etterpå før hun skal legge seg, deilig. Ellers har vi drillet knallhardt på at når jeg er inne og legger babyen, så skal det ikke ropes. Hvis hun trenger meg, skal hun stikke hodet forsiktig inn døra og snakke rolig. Det fungerer noenlunde bra, men det hender at hun glemmer seg. En tre-åring kan kanskje motiveres med å få klistremerke/smilefjes på et ark hver gang hun klarer å være stille, og en belønning etter x antall klistremerker? Når legger de seg, forresten? Min erfaring er at overtrøtte barn bruker laaang tid på å roe seg, og tidligere leggetid gir enklere legging. Vet ikke om det gjelder for dere, men erdt å tenke på. Går det an å få noen til å komme og bistå litt i den verste tida? Nabo, passepike, slekning e.l. som kan underholde eldste mens du får babyen i seng? Så kan du konsentrere deg om en om gangen? Ellers har jeg ikke så mange tips, dessverre. Vet at det er utrolig kjipt å bruke hele kvelden på legging når man i utgangspunktet har hektiske dager. Så sympati og trøsteklem fra meg, håper det går seg til for dere!
Fimla Skrevet 16. februar 2008 Forfatter #3 Skrevet 16. februar 2008 Takk! Minste legger seg litt før sju og eldste legger seg ca halv 8 og kan da bruke en time på å sovne. Når vi er to hjemme, sovner minste greit, men en må sitte der inne i ca 20 minutter. Det går ikke med en sjalu treåring alene i stua. Tenkte på å få noen hit for å underholde i kveld. Tror jeg skal gjøre det neste gang, selvom det ikke er så mange jeg kan spørre. Det hadde blitt så mye hyggeligere for alle.
2-barns mor Skrevet 16. februar 2008 #4 Skrevet 16. februar 2008 Føler med deg jeg og. Har to barn, ei på drøye 3 år og en på 10 mnd, ganske likt som deg. Var også sånn her for en stund siden. Minsten legger seg litt før jenta. Og før måtte vi også sitte inne hos han en stund, men dette var ganske håpløst med en som er sjalu, som du sier. Vi fant ut at, hvis dette skulle funke, måtte vi bare venne minsten til å bli lagt og at vi gikk ut, for så å gå inn igjen hvis han ikke roet seg. Etterhvert fant han roen og vi ble ikke så stressa med jenta. Tror at det kan være greit til senere og, at han finner roen selv. Jenta vår har vi også faste rutiner med, kveldsstell og bok på senga. Vi er ganske strikse når det gjelder rutiner og tid, men føler at de kommer lettere i seng da. Dere har sikkert deres rutiner dere og, så ikke misforstå meg. Får virkelig håpe det ordner seg på et vis snart, for dette er virkelig stressende.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå