Gå til innhold

"Det er ikke opp til deg...."

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva da? Jo, nemlig når stebarna skal komme til vinterferien.... Han skal få lov til å bestemme over oppdragelsen dems siden han er forelderen (jeg sier fra om de ikke oppfører seg etc), men ang når og om de skal komme hjem til der jeg bor.... Ja, da mener jeg at jeg faktisk har en mening som han skal høre på. Og ikke bare avtale med biomor for å slippe en krangel med henne. Og i alle fall sånn som vi bor nå. Jeg blir så sinna... :(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har reist hjemmefra i vilt sinne en gang i vårt samliv, og det var etter en sommerferie-planlegging over hodet på meg...

Mannen min skjønte at han hadde driti seg ut, og hadde ringt sin x innen jeg kom hjem!

Min holdning er at mine stebarn er velkomne til oss, men jeg skal bli forespurt!

Ikke at jeg skal gi "tillatelse", men det kan jo hende jeg har lagt planer.

Så mannen min skjønte etter denne episoden at vi faktisk er en enhet,og at jeg har rett på å uttale meg.

Så spark mannen over legga, det har han fortjent.

Du har også rett til å bli hørt!

Skrevet

Tror mange stemødre føler det slik. Man ønsker å ha kontroll i sitt eget hjem, men mannen vår blir på en måte styrt av to kvinner. Dette er utfordrene for alle , og kanskje spesielt stemor. Jeg skjønner at dette er frustrerende, men du kan jo nevne for mannen din at han har mer å tjene på å innvolere deg når ferier og samvær utenom vanlige helger skal planlegges. På en annen side kan det være at han gjør dette bevisst fordi du alltid ønsker kortest mulig samvær (aner ikke, siden du ikke skriver om du vil ha mer eller mindre så antar jeg at du vil ha færre dager)

Her hos oss er stedattern min nå så stor at hun kommer når hun selv vil, og hun velger de fleste helger og ferier hele året. Det er hyggelig det, men jeg har sagt til mannen min at jeg skal ha beskjed dagen før hun kommer (hun hadde nemlig en tendens til å bestemme seg i siste liten og bare dukke opp- ikke så rart for dette er jo hennes hjem også) men det gjør det umulig for oss å planlegge helger, handle inn riktig osv..

I utgangspunktet vil mannen din alltid ha rett når han sier at barna hans er velkomne i deres hjem, men jeg forstå at du ønsker litt av kontrollen. Vær tydlig på hva du ønsker fra han. Men igjen: ønsker du minst mulig samvær er nok det grunnen til at han ikke innvolverer deg.

Skrevet

Var den til meg? Svaret lå under mitt..

Vi har vel omtrent samme ordning som du beskriver, de styrer selv. Men må også finne seg i å få beskjed om at det eventuelt ikke passer, kan jo hende vi har andre planer.

Da de var små var det jo enkelt å planlegge etter annenhver helg, men den tid er forbi. Så nå legger vi planer som det passer oss, og vi har faktisk ingen problemer med det.

Men jeg mener faktisk at en steforeldre skal bli forespurt om ferier og eventuelt ekstra samvær.

Ikke for at denne skal bestemme, men av respekt for at denne personen faktisk er en del av familien!

Hvis alle kunne prøve å samarbeide ville det faktisk hindre en del konflikter:)

Skrevet

Hei Næsning

Nei jeg svarte vel egentlig HI, men etter å ha lest det du skrev er vel vi i ganske lik situasjon - og jeg er enig med deg: Spør fordi man skal respektere andre i huset også. Men jeg vet at her i gården skal det mye til før vi sier nei, det passer ikke. Derfor har jeg innført regelen at jeg skal ha beskjed tidlig for da kan jeg forberede meg og synes det er enklere å ha besøk da..

Ikke enkelt det der:-)

Skrevet

Barna kan ikke komme som de vil egentlig. for det er de for små enda, pluss at vi bor en times tid unna. men nei, jeg pleier ikke å si nei. i dette tilfellet skulle vi forberede og vaske pga fllytting og derfor passet det dårlig.

jeg sa fra hva jeg syntes, og han sa heldigvis mandag til xen.

Skrevet

You go girl! Det er ikke alltid det passer og det er ikke alltid disse mannfolka er oppdatert på planene som er lagt. Det er ikke alltid de tenker lengre enn enkleste mulighet der og da. Greit at vi sier fra at vi eksisterer vi også.

Så da har du fått helgen til vasking og flytting (noe som ikke hørtes noe morsomt ut, men sikkert må til:)

Skrevet

Klart du skal inkluderes i avgjørelser som angår deg og din familie. For å trives er det viktig med en viss grad av forutsigbarhet i tilværelsen, iallefall er det viktig for meg :)

Her i huset blir jeg forespurt dersom det er noe som skal avtales utenom den ordinære samværsavtalen. Jeg gir selvsagt grønt lys til det aller meste, det skulle da ellers bare mangle :) Men noen ganger passe det dårlig og da må det være greit å si nei!

Det viktigste er iallefall at man føler at man har noe man skulle ha sagt!

Skrevet

Ja, det er ikke noe ålreit å sitte med følelsen av at man ikke har noe man skulle ha sagt... At sånn er det bare og det får man bare finne seg i.

Jeg gir som regel grønt lys jeg også, men noen ganger passer det ikke og da er det greit å kunne si fra uten å få sure ansikter og kommentarer tilbake. det var det som skjedde sist, og det var ikke spesielt hyggelig... =/

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...