Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har 2 katter och den ena fräser mot babyer av vänner som är på besök. Blir orolig att hon plötsligt skall attackera..

Jag är nu i v 38 och börjar bli riktigt nervös hur hon kommer reagera på våran nyfödda... Är rädd hon sakll gå till attack som sagt.

Nån som har tips om hur gå fram?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har også to katter, vet jo ikke hvordan de vil reagere på babyen, håper det går bra. De er vant til større barn. Skal være flink å inkludere de med babyen, så de ikke føler seg tilsidesatt, de er nemlig ekstremt bortskjemte.

Har desverre ikke noe gode råd... annet enn å prøve å la den være sammen med babyen hvor du passer på og håpe det går bra. De venner seg jo fort til nye ting, så er sikker på den vil slutte med fresingen etterhvert.

Skrevet

Vi har også to katter som jeg er veldig spent på hvordan oppfører seg sammen med den nye babyen. De går fint sammen med storebror, selv om den ene kan være litt for pågående når det gjelder kosing og kan småbite litt når den blir ivrig. Men begge skal kastreres før den lille kommer, og vi har blitt enige om at hvis de gir noen tegn til å være aggressive så må de avlives. Selv om jeg virkelig IKKE vil det, så må vi tenke på babyen først. Har ei venninne som opplevde av katten dems angrep den nyfødte og bet mot ansiktet, og de måtte selvfølgelig avlive den. Et tips jeg har hørt er at man må la katten få hilse på den lille på eget initiativ, legge barnet på gulvet og la katten snuse på det.(og selvfølgelig sitte ved siden av i tilfelle) Er veldig dumt å dytte katten opp mot babyen hvis den er usikker, den kan jo da bli redd og klore. Er jo verdt å prøve ihvertfall! :) Lykke til!

Skrevet

Vi har også to katter (hihi, har alle det?) og var nokså nervøse før vi fikk førstemann for 3 år siden, da de ikke var vant til barn og relativt bortskjemte. Men det gikk over all forventning, vi har aldri hatt problemer. Det skal sies at begge kattene er voksne (mor og sønn), nokså kjælne og makelig anlagt, og sterilisert/kastrert.

Det beste rådet tror jeg er å la kattene bli kjent med babyen i sitt eget tempo, fortsett å gi dem masse oppmerksomhet, og for sikkerhets skyld ALDRI la dem være alene med babyen. Det er forøvrig veldig sjelden (min erfaring) at en katt går til angrep uten at den føler seg truet/presset, den trekker seg heller unna - og det må den få lov til å gjøre uten påfølgende mas og lokking. Ta det helt med ro og prøv å holde en avslappet stemning når katter og baby skal bli kjent.

Lykke til!

Skrevet

vår ble kastrert når han var 5 mnder gammel, men han er jo en typisk katt da.. hehe.. har personlighet så det holder..! når den lille kommer til verden har vi tenkt at han skal få hilse på den lille, og at han kan få lov til enkelte ting. (ikke opp i senga eller no, men ligge under på korga på vogna f.eks. slik at han føler seg inkludert på en måte...)

han får ikke komme inn på det som kommer til å bli barnerommet, og han er flink når vi har døra på gløtt... bare vi kremter så kommer han ut derfra, dersom han har lurt seg inn..

Skrevet

Jepp, to katter her også! Mor og datter:) Tror det kommer til å gå fint her. Må vel bare venne seg på den. Den eldste har hilst på både baby og småunger, og virket like nyskjerrig på de begge to!:) Den minste kan kanskje bli litt skeptisk ser jeg for meg, men tror ikke det er noen fare for noe angrep nei! Kanskje når ungen blir større og drar de i halen, hehe!;)

Skrevet

Jeg har en katt, men er førstegangsfødende, så jeg kan ikke snakke på vegne av min egen erfaring. Men jeg fikk et tips av ei på BIM for en god stund siden. Som dere vet er katter veldig opptatt av lukter. Damen som tipset meg sa at jeg burde be mannen min ta med et klesplagg babyen hadde brukt på sykehuset slik at katten kunne lukte på det og venne seg til den nye lukten.

Verdt et forsøk ikke sant?

Katten min er forresten redd for barn, så jeg vet ikke helt hva som skjer når vi kommer hjem. Kanskje hun flytter ut... Hun skal i alle fall få masse kos og oppmerksomhet.

Skrevet

Tack för svar och tips allihop!

Vi har också tänkt på det med att ta hem ett klädesplagg från sjukhuset innan vi kommer hem från sjukhuset.

Vet det är ett råd för dem som har hund, så vi tänkte prova det..

Plus att låta katten hälsa i egen takt känns viktigt.

Våra katter är innekatter och kommer vara här hela tiden,,, men får verkligen hoppas de vänjer sej fort till babyen!

Skrevet

Kattene mine (2 stk på 5 år) brydde seg svært lite om den nyfødte da hun kom hjem fra sykehuset.

Hun bare ligger der, skriker litt innimellom, men de ignorerer henne.

Tror de vil sakte vennes til hverandre ettersom hun vokser.

Skrevet

Ett annet tips jeg har hørt er å la dem snuse på brukte bleier. Gjerne før babisen kommer hjem fra sykehuset. (Far tar med hjem) Holder med tissebleie.

Skrevet

Klipp klørne på katten, så gjør den ikke så stor skade dersom uhellet skulle være ute. La den bli kjent med babyen i sitt eget tempo. Mange katter bruker litt tid på å akseptere nye medlemmer av flokken. Ville heller ikke latt katten være alene med babyen, selv om det går bra så kan den jo legge seg på ungen.

Jeg har selv en innekatt. Vi venter vår første så jeg vet ikke hvordan det kommer til å gå enda. Men vi har hatt besøk av babyen til søstra mi noen ganger, og da er pus veldig lite interressert. Hun har vært borte og snust litt på bilstolen, men hun orker ikke ha noe med den å gjøre. Må legge til at hun er litt reservert overfor fremmede, noe jeg synes er bra siden hun da mest sannsynlig vil holde seg unna babyen. Har også begynt å lære henne at hun ikke får være oppi vugga, og at hun ikke får gå inn på barnerommet. Da blir ikke det noen forandring når barnet kommer.

Skrevet

Har også to kastrerte katter(hun og han). Trur ikke de vil gå til angrep på babyen da vi har 5 barn fra før av. Men litt bekymret for at de skal legge seg oppi vogna eller senga til babyen, da de elsker å ligge i våre senger( har liksom ikke sagt nei til det tidligere, skulle liksom ikke komme flere bebiser i denne familien, he he). Så vi må nok passe på som hauker at de ikke kommer oppi der babyen sover med tanke på kvelningsfare osv.

Ellers så liker ikke hu katta sterke lyder, så den vil nok holde seg borte fra en baby som er en lydmaker, he he

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...