Gå til innhold

Er det noen her som har blitt gravid under utdanning? Hvordan er reglene da da?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg begynte på NKI 01.09.2007, fikk stipend og lån, hadde siste mens første dag 18.januar og ble gravid, går de utifra terminen? Min er jo fra 27.okt til 01.nov er ikke sikker på EL.

Men hvis jeg får termin 01.nov, så er det akkurat 1 mnd for lite for å få fødselsstipend eller? Og det jeg nå i dag får utbetalt i mnd blir det lånet slettet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må ha hatt rett på støtte fra lånekassen de siste 6 mnd før fødsel. Så om du har vært student siden 1/9-07 og skal være det helt frem til fødsel i okt/nov 08, så har du rett til fødselsstipend :o)

Gratulerer med spire :o)

Skrevet

hei!

altså regelen er at man må ha vært i utdanning de 6 siste mnd før fødsel,sommerferien regnes også med selvfølgelig:)

om du går på NKI nå å fram mot sommern,så får du sommerferie å fortsetter mot termin så får du selvfølgelig utbetalt det du kan få max utbetalt av lån OG stipend i 10mnd etter at du har født! De pengene trenegr du ikke betale tilbake!

Det du f år nå mens du er gravid blir stående som gjeld.

Kan hende du må søke om stipend og lån,altså fødsels stipend etter jul også siden det da kanskje er nytt skoleår,vet ikke om det bare gjelder etter sommerferiene eller om de må ha inn søknader etter jul også d må du høre med lånekassa om!

da må du bare få ett brev fra skolen din med bekreftelse om at du er student der og har plass etter at du er ferdig med permisjonen som du sender med søknadem m du må sende den etter jul da..er ikke sikker på det!men bekreftelse fra skolen må taes med! selvom man har rett på 10mnd utbetalt så skal liksom lånekassa ha bevis,hehe..

åsså om du ikke skulle orke går på skolen de to siste mnd fks så kan du få en lege erklæring som du sender med til lånekassa så ordner det seg:) lykke til:)

Skrevet

Hmm... Jeg må være litt dum, for jeg skjønte ikke så mye av svarene deres hehe...

Jeg kan prøve å forklare nærmere:

Altså jeg begynte på skolen 50% deltid via NKI, eksamen kan taes innen 2009, MEN stipend og lån har jeg bare til juni 2008. Hvordan blir det da med fødselspengene?

Skrevet

Du må være student med RETT til støtte de siste 6 mnd før fødsel. Du må motta lån/stipend, bare ha rett til det (altså du hadde fått det om du søkte).

Men jeg har ikke er faring med NKI, så det tryggeste er sikkert å sjekke med lånekassen. Erfaringsmessig er det best å sende de en e-post, da har du svaret skriftelig også :o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...