lise75 Skrevet 16. februar 2008 #1 Skrevet 16. februar 2008 hei jeg er nå straks 12 uker på vei, men det som er problemet er at jeg får ikke i meg mat i det hele tatt før jeg må spy det opp igjen og sånn har jeg snart hatt i 2 mnd. er det noen som kan anbefale noe jeg kan spise uten at jeg må spy det opp igjen? jeg orker ingenting om dagen og bare ligger for det meste på sofaen.
nybakt mams Skrevet 18. februar 2008 #2 Skrevet 18. februar 2008 uff av meg, det høres ikke å lett ut. Har hørt at ingefær kan hjelpe mot kvalme... Prøv litt ingefær te først på dagen, knekkebrød med noe pålegg du liker kan være lettere å holde på og er ikke så kvalmende. Får du lyst på noe i det hele tatt? frukt? grønnsaker, knask på en gulrot feks... Drikke masse masse vann siden du spyr å mye (det pleier heldigvi å gi seg etterhvert)... Jeg spiser hyppige små måltider, er ikke plaget med så mye kvalme heldigvis, men blir uggen innimellom. Spiser knekkebrød, lite og ofte. Husk å ta vitaminer (hvis du greier å holde på de) Vi er laget sånn at barnets ernæring går foran morens, så dersom du ikke får i deg så mye er det ikke så rart du ikke har overskudd til å gjøre så mye! Men hvis du raser ned i vekt og føler deg helt elendig ville jeg snakket med legen. Det kan også være fint å komme seg litt ut i frisk luft. Mange av de som sliter med kvalme, merker at de er kvalmere hjemme enn ute eller hos andre. Så spiser de kanskje litt mens de er på besøk hos noen, men med en gang de går inn døren hjemme kommer kvalmen... Så forsøk å kom deg litt ut... Ikke så lett kanskje....
Gjest Skrevet 18. februar 2008 #3 Skrevet 18. februar 2008 Jeg har ikke hatt så ekstrem kvalme, men med meg hjalp det å drikke en blanding av farris og eplejuice. Helst eplejuice med minst mulig sukker, så det ikke blir for søtt. Og ikke drikk alt for mye verken vann eller andre ting på en gang. Drikk heller veldig ofte. Hvis du drikker mye på en gang, fører det til at du kaster det opp igjen.
WildPrincess Skrevet 18. februar 2008 #4 Skrevet 18. februar 2008 Jeg er heldig og har ikke spydd så mye, men har hatt en ekstrem kvalme som gjør at jeg ikke klarer å spise... For meg så har dette fungert: * Fyller en imsdalflaske med litt vann, fryser denne ned så jeg alltid har iskladt vann i umiddelbar nærhet. Jeg har vel en 7 - 8 flakser liggende i fryseren * Ren eplemost, fra gådsbutikker. (selges i noen butikker med litt godt utvalg eller på nettet http://www.epleblomsten.no/) * Vis du har sjansen så få noen til å lage maten til deg, jeg spiser bedre når jeg får den ferdig servert uten å måtte stå i matlukt først. (Kjøleskap lukta er drepen for all matlyst for meg) * Te og varm, svak solbertoddy sammen med knekkebrød / kjeks som ikke er søte * Frukt... appelsiner, grønne eppler, druer, kiwi. Men kutt det opp. Hadde hele tiden en kniv, skjærefjøl og frukt i nærheten av sofaen der jeg tilbrakte mye av tiden... Da slapp jeg å reise meg opp noe som gjorde kvalmen mye værre. Lagde også en periode fruktsalat som jeg inimellom blandet med litt youghurt eller kesam og musli. Var litt treg i maven da så snek inn noen linfrø her også * Rå grønnsaker... Sukkererter, stangselleri, oppkuttete gullerøtter... Dette er vel i korte trekk det jeg har levd på de siste mnd.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå