Anonym bruker Skrevet 16. februar 2008 #1 Skrevet 16. februar 2008 Jeg venter barn i mai, og er ikke sammen eller har noe forhold til BF. Han bor et helt annet sted, og har også sagt fra seg alt ansvar osv. mtp barnet. Jeg har fått kjæreste som kanskje skal flytte sammen med meg, men vi er ennå usikre fordi det er litt tidlig. Lurer veldig på hva jeg har krav på som aleneforsørger, og hva jeg vil "tape" på å bli samboer? Har ikke lyst til å lure NAV heller. Men hvis det er slik at jeg taper evig mye på å bli samboer, må jo det revurderes å flytte sammen overhodet. Han må jo finne seg ny jobb på det nye stedet, og jeg går ennå på tidsbegrensa uføretrygd. Er livredd for å ende opp konkurs - rett og slett. Skulle over på yrkesretta attføring denne høsten som var, men så ble det jo kul på magen i stedet. Noen som vet/har erfaring/er i nogenlunde samme situasjon?
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2008 #2 Skrevet 16. februar 2008 er du alene har du rett på trygd med aleneforsørgertillegg, leilighet (betalt), dekket barnehage når den tid kommer etc. Står mye om dette på nav.no Som samboende har du kun rett på vanlig trygd/sosialstønad
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2008 #3 Skrevet 16. februar 2008 Man kan ha en samboer (ikke biologisk far til barnet) opp til 13 måneder før du mister aleneforsørgerstøtten, men jeg vet ikke om dette gjelder hvis du inngår samboerskap før barnet er født. Ring NAV og få best opplysninger når det gjelder det meste, eller les på deres sider. Best hvis du har et møte med de, så veileder de deg og gir deg opplysningene. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå