Gå til innhold

Muhammedtegninger og redaktører med markeringsbehov

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skulle gjerne sett de publiseringskåte redaktørene stå overfor alle konsekvensene av sine handlinger, i stedet for å sitte trygt og sikkert med politieskorte om de mottar trusler og ronke sitt behov for å markere for all verden at de har misforstått ytringsfriheten til å bety ytringspåbud and the devil take the hindmost. Sett på dem uniform med norsk eller dansk flagg og send dem ut til Irak eller Afghanistan og la dem se hvordan de ved sin penisforlenger av en ytringsfrihet har gjort hverdagen langt farligere for alle som faktisk gjør noen praktisk innsats, la oss håpe de går på neste bilbomba eller snikskytteren eller opptøyene, og om de overlever, la dem så ta stilling til om verden egentlig kom veldig mye videre ved trassig å insistere på noe de alle visste utfallet av. For en foraktverdig feighet maskert som redaktørmot.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

det var unødvendig å trykke tegningene første gangen, men når man ser hvor langt muslimene (ikke alle blabla) går, og at folk må gå i dekning pga drapstrusler, såå.. er det bare å trykke i vei!

de er jo helt mångo i hode

Skrevet

Så dersom dine handlinger, som du i utgangspunktet fint kunnet la være å gjøre uten at det vil gå på bekostning av din livskvalitet, påvirker noen, får dem til å føle seg trakassert, hånt, latterligjort, tråkket på, osv, så bør du gjøre det igjen?

Fryktelig rar tankegang..

Skrevet

Joda, greit nok at det er din mening. Det er bare det at din mening er så dønn uinteressant.. For ikke å glemme at den er forutsigbar.

Skrevet

Amen (ser du at jeg bruker stor forbokstav for å understreke?)

Skrevet

Hvis muslimene ikke hadde reagert på disse karikaturene i det hele tatt, ville ingen andre enn JP's lesere sett disse karikaturene. Men på grunn av muslimers trussel- volds- og herværksreaksjon så ble disse tegningene verdenskjent....

Gratulerer til muslimene som ødelegger for seg selv ved å reagere som barbarer..."

Skrevet

dersom folk overreagerer så kraftig, blir det veldig fristende å provosere litt til..

jeg skjønner godt å at flere aviser velger å trykke tegningene, for å flytte fokuset litt bort fra disse stakkarene som er drapstruet.. nå må de jo drepe alle avisredaktørene.. (ja jeg vet at hele land blir truet, men det er noen stakkare som ikke kan bevege seg utendørs uten politieskorte)

Skrevet

Så dersom vi brenner et amerikansk flagg, filmer det og legger det youtube, så er det helt greit og alle amerikanerene som føler seg krenket og blir forbanna bør bare holde kjeft?

Eller hvis noen muslimer, helt uprovosert, brenner det norske flagg så bør vi ikke reagere?

Forøvrig er det en fin ting å reflektere litt over kulturforskjeller, og hvordan dette gir seg utslag i de forskjellige situasjoner.

Skrevet

annabanana; det handler om å respektere. om noen hadde tråkket så til de grader på troen din, ville du da ha sittet uanfektet på sidelinjen? i så tilfelle syns jeg du mangler rygggrad.

Skrevet

tviler på jeg hadde klikka i vinkel og drept en muslim fordi han brant det norske flagg..

hva er rygggrad?

Skrevet

Nei, det hadde du helt sikkert ikke.

I mange land er den mangelen på respekt for sitt eget land utenkelig. Vel, med tanke på historien, hvor mange mennesker som har kjempet for frigjøring og eget land, så vil jeg tro at vår mangel på patriotisme er temmelig utypisk.

Men det er selvsagt en helt annen diskusjon.

Skrevet

det som normalt befinner seg på ryggen din. om du ikke vet hva det er har du det sannsynligvis ikke.

du tviler på det ja. basert på hva da?

Skrevet

det virker som det er utenkelig at man skal kunne reagere uten vold

Skrevet

Fortsatt dønn uenig, jeg. Feigt synes jeg i hvert fall ikke det er.

Skrevet

jepp, det er jeg. klarer du ikke å svare kanskje? "jeg tror ikke jeg hadde klikka i vinkel..." (ditt utsagn) og jeg spør; basert på hva da? at noen hadde fyrt opp det norske flagget? jeg tror ikke vi har samme nasjonal-følelse, eller kultur-følelse som muslimske mennesker har. så da lurer jeg voldsomt på hvordan du, som ikke-muslimsk vet hvordan du som muslimsk hadde reagert.

Skrevet

basert på at jeg kjenner meg selv? jeg hadde sikkert reagert, men på en litt mer sivilisert måte.

jeg er litt mer sånn peace and love..

Why do we kill people

Who kill people

To show people

that killing people is wrong?

nååh:p

Skrevet

Feigt er det vel ikke akkurat - jeg hadde aldri gjort det samme selv for noe i verden. Hadde ikke turt, rett og slett. Jeg mener nå at f.eks Kristopher Schau gjorde mye av det samme med de 7 dødsyndene - og det faktum at noen tegner Muhammed, som kan virke ekstremt provoserende for enkeltgrupper - betyr ikke at de kan reagere med enormt sinne - og uten noen videre tankegang over hva de faktisk gjør pga. en tegning. Jada, skjønner at det er en krenkelse mot religion, but... still

Skrevet

Blir det ikke utrolig feil å diskutere dette ut fra vestlig norsk ståsted, hvordan man skal reagere som muslim?

For meg er det like uforståelig at nordiske aviser trykker vitsetegningene, som at reaksjonene er så kraftige. Nei, forresten, jeg syns det er enda mer uforståelig..

Skrevet

joa, jeg er forsåvidt peace and love menneske jeg også. basert på norske normer. derfor kan jeg ikke uttale meg om hvordan jeg som muslimsk hadde reagert. det kan ikke du heller. der er vi enige? men hele cluet bak innlegget er vel det at man ikke skal føkke opp sinnet man vet finnes der? at man er feig når man kringkaster tegninger man vet kommer til å vekke oppstandelse for så å søke dekning for seg selv og sine og la andre ta støyten.

Skrevet

Det blir vel bare feil om man er tilhenger av den absolutte kulturrelativisme.

At ytringer skal møtes med vold synes jeg er absolutt feil, uavhengig av bakgrunnen for reaksjonene til de voldelige. Selv om det selvsagt er forståelig hvorfor de reagerer som de gjør, så er det ikke det minste greit. Å ytre noe, samme hvor lite andre liker det, er derimot helt i orden.

Skrevet

Jeg ser ikke noen ytring her. Annet enn muslimenes ytring om død og fordervelse over oss.

Jeg ser derimot en jævla arrogant mobbing.

Men kanskje ytringsfriheten bør justeres? Det er selvsagt å banne i kirken, gå ti skritt tilbake osv, men jeg syns mobbing er stygt og jeg syns ikke det burde kunne legitimeres som ytringsfrihet.

Skrevet

Jeg har forstått det som at den første Muhammed-tegningen var en ren provokasjon. Resten ser jeg som tilsvar på rabiat respons og uttrykk for at "vi slutter da i hvert fall ikke å si/tegne/skrive hva pokker vi vil selv om dere går av skaftet." Det synes jeg er helt kurant.

Men så synes jeg vel også at ytringsfriheten slett ikke bør justeres. Da forsvinner dens vesen. Derfor er jeg også dypt skeptisk til rasismeparagrafen, blasfemiparagrafen etc.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...