Gjest Skrevet 16. februar 2008 #1 Skrevet 16. februar 2008 Jeg skulle gjerne sett de publiseringskåte redaktørene stå overfor alle konsekvensene av sine handlinger, i stedet for å sitte trygt og sikkert med politieskorte om de mottar trusler og ronke sitt behov for å markere for all verden at de har misforstått ytringsfriheten til å bety ytringspåbud and the devil take the hindmost. Sett på dem uniform med norsk eller dansk flagg og send dem ut til Irak eller Afghanistan og la dem se hvordan de ved sin penisforlenger av en ytringsfrihet har gjort hverdagen langt farligere for alle som faktisk gjør noen praktisk innsats, la oss håpe de går på neste bilbomba eller snikskytteren eller opptøyene, og om de overlever, la dem så ta stilling til om verden egentlig kom veldig mye videre ved trassig å insistere på noe de alle visste utfallet av. For en foraktverdig feighet maskert som redaktørmot.
Dollywood Skrevet 16. februar 2008 #2 Skrevet 16. februar 2008 ja, det er vel ikke helt nødvendig å gjøre dette gjentatte ganger. blir å tråkke på folk, og markere at man driter i noe som kan bety mye mer for andre.
prekæs Skrevet 16. februar 2008 #3 Skrevet 16. februar 2008 Er veldig for det du sier om å sette på dem en uniform med norsk eller dansk flagg og sende dem dit du sier. Minste de kunne bidratt med.
Gjest Skrevet 16. februar 2008 #4 Skrevet 16. februar 2008 Nettopp, men konsekvensene rammer aldri dem, konsekvensene er bare mer stoff å gasse seg i - smi mens liket er varmt. Nypublikasjon fremmer bare ekstremistene på begge sider - de som rekrutterer til aksjoner i vesten, og de som allerede mener at muslimer er fa'li, det.
Lille søtnos Skrevet 16. februar 2008 #5 Skrevet 16. februar 2008 Helt enig. Hva er vitsen? De så hvor mange de såret og irriterte forrige gang, så det skulle være helt unødvendig å trykke dem igjen.
trillemamma Skrevet 16. februar 2008 #6 Skrevet 16. februar 2008 Poenget er vel å støtte den personen som må leve i dekning. Lenge leve ytringsfriheten. Nei, disse muslimene ødelegger for alle de som er ok. Selv jeg, som er åpen for andre kulturer og som tidligere har ønsket muslimer velkommen til Norge, begynner å bli lei og redd. De er jo rett og slett gal.
prekæs Skrevet 16. februar 2008 #7 Skrevet 16. februar 2008 ...og om du hadde hatt en av dine nærmeste i tjeneste i Afghanistan eller Irak eller på diverse utsatte ambassader hadde du da ment det samme?
Gjest Skrevet 16. februar 2008 #8 Skrevet 16. februar 2008 Så for å lage omelett så er det greit å knuse noen egg? Hadde det bare vært så enkelt - eller hadde det bare vært redaktørens egne egg.
trillemamma Skrevet 16. februar 2008 #9 Skrevet 16. februar 2008 Ja, det tror jeg nok. Disse folkene er farlig og truer hele den vestlige verden. Det er jo ikke riktig at vi skal godta det heller.
prekæs Skrevet 16. februar 2008 #10 Skrevet 16. februar 2008 ..Tipper på at det var en viss nyhetstørke det måtte gjøres noe med...og er det ikke nyheter, lager vi de selv...
Gjest ->>- Skrevet 16. februar 2008 #11 Skrevet 16. februar 2008 Skjønner de redaksjonelle vurderingene godt, jeg. Når én enkelt tegning i utgangspunktet avstedkom de reaksjonene den gjorde, kunne man velge å si "sorry at jeg brukte retten min til å ytre hva jeg vil," og dermed gi scoren til uakseptable reaksjonsmåter på akseptable handlinger. Eller man kunne velge å si "screw you, jeg gir aldri etter for voldelige protester mot lovlige ytringer." Det er modig av dem å stå på prinsippet, og jeg vet at jeg selv hadde syntes det var dritskummelt å gjøre det de gjør uansett hvor mye politibeskyttelse jeg fikk for en periode.
trillemamma Skrevet 16. februar 2008 #12 Skrevet 16. februar 2008 sug lut. Kall meg gjerne idiot, men her skjønner jeg ikke hva du mener
Gjest ->>- Skrevet 16. februar 2008 #13 Skrevet 16. februar 2008 Prinsippet må jo være det samme, uansett om man er pårørende til en Afghanistan-soldat eller ikke. Det blir det samme som med dødsstraff og tortur - jeg er prinsipielt i mot bruken av disse, selv om det godt kan tenkes at jeg hadde ønsket å både torturere og avrette noen som hadde skadet en som stod meg nær.
prekæs Skrevet 16. februar 2008 #14 Skrevet 16. februar 2008 Javel. Om de da bestemte seg for at norske fødeavdelinger skulle få svi da?
Gjest Skrevet 16. februar 2008 #15 Skrevet 16. februar 2008 Da tror jeg du burde prøve den situasjonen først. Du ville altså vært like positiv til publikasjon om du hadde en sønn eller datter eller mann i uniform i Meymaneh eller Mashar-e-Sharif, når en menneskemengde på rundt 500 storma hovedkvarteret deres og det var din sønn, datter, mann, kone som dessverre ble drept. Fortsatt greit? Fortsatt like hippen på at dette fremmer fredens sak? Fortsatt står du på at dette var et steg i riktig retning?
Himmel og hav Skrevet 16. februar 2008 #16 Skrevet 16. februar 2008 Men hvem er det som egentlig gjør noe galt? Er det redaktørene som trykker en tegning for å markere at i vesten så setter vi ytringsfriheten høyt, eller er det de som skyter, setter fyr på ting, truer og dreper? Jeg synes det er ille hvis "bøllene" skal ha makta, og at man ikke skal kunne si/skrive/mene/trykke noe fordi man er redd for represaliene. Jeg skjønner at noen føler seg såret og fornærmet over disse tegningene, men gir det dem allikevel rett til å lage et helvetes bråk? Det blir helt feil i hodet mitt å legge ansvaret for bråket på redaktørene, det er de som tenner på en skole el. som har valgt å gjøre dette selv, og ingen grad av fornærmelse forsvarer en slik handling. Det blir jo som å godta forklaringen til en konemishandler som påstår at han kun slo fordi hun var frekk... Plasser ansvaret der det hørør hjemme...hos "bøllene".
trillemamma Skrevet 16. februar 2008 #17 Skrevet 16. februar 2008 Her er vi totalt uenig. Du gjør som de fleste andre. Stikker hodet i sanden og gjemmer deg i frykt. Det er jo ikke riktig. Ja, jeg synes fremdeles det er riktig å kjempe mot muslimene.
Gjest Skrevet 16. februar 2008 #18 Skrevet 16. februar 2008 Jeg mener at du synes det er greit at vi skaper voldssituasjoner (knuser egg) som vi greit kan forutse uten å være spesialister, fordi det er for et større gode, nemlig øket stabilitet og dialog (omeletten). Da skal man være ganske mye sikrere på at det faktisk fører til noe positivt - jeg tror ikke på kokkene her og det har jo allerede vist seg at den omeletten var relativt uspiselig.
Gjest Skrevet 16. februar 2008 #19 Skrevet 16. februar 2008 Jeg tror ikke du skal mene så mye om hva jeg gjør og ikke gjør i denne sammenheng, egentlig, der er du på rimelig tynn is. Men å "kjempe mot muslimene" - over en lav sko?
Gjest Skrevet 16. februar 2008 #20 Skrevet 16. februar 2008 Hva oppnår de med det? Hvilke positive følger vil det få? Hvordan kan det skape noe som man kan bygge på? Og ikke minst, hvem betaler? Det er andre veier å gå enn barnslig provokasjon.
Gjest Skrevet 16. februar 2008 #21 Skrevet 16. februar 2008 Redaktørene visste veldig godt hva de gjorde. Selvsagt fordømmer jeg reaksjonene, selvsagt er de ikke akseptable, men hva kommer ut av å ha provosert fram disse reaksjonene i reprise?
trillemamma Skrevet 16. februar 2008 #22 Skrevet 16. februar 2008 Fortell meg da hvorfor du synes dette er helt feil
trillemamma Skrevet 16. februar 2008 #23 Skrevet 16. februar 2008 Fremdeles sier jeg ja, selv om jeg er gravid og ikke har planer om hjemmefødsel.
prekæs Skrevet 16. februar 2008 #24 Skrevet 16. februar 2008 Det må jo være for at du vet at det er liten sannsynlighet for at noe skal skje. Enten det eller så er du ikke helt med...
Gjest ->>- Skrevet 16. februar 2008 #25 Skrevet 16. februar 2008 En presisering av at "nei, vi gir oss ikke selv om dere skriker høyt." Det blir litt som i barneoppdragelse. Om ungen vræler som en stukket gris fordi det er leggetid, så er det fortsatt leggetid - selv om det hadde vært mye roligere å la'n leke ute til midnatt ... helt til neste morgen. Jeg synes ytringsfriheten som prinsipp er verdt temmelig mange nedbrente bygninger og skutte soldater. Faktisk kan jeg knapt tenke meg noen prinsipper som er mer verdt å dø for.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå