Emilia m ♥j08, g10+maispire12♥ Skrevet 16. februar 2008 #1 Skrevet 16. februar 2008 Holder på å fylle ut permisjonsøknad. Her får nok pappa være hjemme max 6 uker, hvis det blir så mye en gang. (+ 2 uker rett etter fødselsen da). Skulle gjerne fordelt permisjonen mer, men når pappaen tjener såpåss mye mer enn meg er dette fryktelig uøkonomisk! For pappan får bare 80% av opp til 400 000 kr ikkesant? Eller har vi misforstått noe her? Noen i samme situasjon?
yvve73 Skrevet 16. februar 2008 #2 Skrevet 16. februar 2008 Det stemmer nok dessverre det du sier der ja.
Gemini77 Skrevet 16. februar 2008 #3 Skrevet 16. februar 2008 Han får 80 % hvis du har valgt 80 % dekning. Husk at det uansett lønner seg å velge 100 % dekning i 44 uker for deretter å ta 10 uker ekstra som ulønnet permisjon. Man får mer utbetalt i løpet av de 10 mnd med 100 % dekning enn 80 % dekning i løpet av et år. Det er bare å legge av litt penger hver mnd slik at man har penger de siste 10 ukene som da blir uten lønn. Skjønte du dette? Da får også pappa'n permisjon med 100 % dekning.
Emilia m ♥j08, g10+maispire12♥ Skrevet 16. februar 2008 Forfatter #4 Skrevet 16. februar 2008 Skjønner jo at det er 80%.. Poenget var at pappan får ikke 80% av SIN LØNN (om han tjener over 400 000)!! Sånn sett blir det jo j.. dyrt for han å være hjemme.
anne* Skrevet 16. februar 2008 #5 Skrevet 16. februar 2008 Har han sjekket med jobben sin? Kjæresten min får 80% av sin egen lønn heldigvis (jobben dekker gapet mellom navpenger og lønn), så vi skal dele ganske mye av permisjonen. Hadde ikke gått økonomisk med penger bare fra NAV - skikkelig teit ordning.
Lene 1. Mai Skrevet 16. februar 2008 #6 Skrevet 16. februar 2008 Stemmer det. Han får bare 80% av 400.000 med mindre han har en avtale med jobben sin om at de dekker mellomlegget mellom 400.000 og det han tjener. Vi har akkurat samme problemet her. Har løst det på den måten at han tar permisjon 2 dager i uken i 15 uker istedenfor 6 uker i strekk. På den måten kan han jobbe så mye han kan 3 dager i uken (pluss evt helg). Siden han er provisjonslønnet betyr det at han ikke taper så mye på det allikevel når han jobber masse de tre dagene i uken... Vet ikke om dere har den muligheten da...?
Gjest Skrevet 16. februar 2008 #7 Skrevet 16. februar 2008 SKAMDYRT! Vi har ikke råd til å la pappan få mer enn de 6 ukene. T.o.m 100% av 6G dekker ikke lønna. Vi har jo løpende utgifter som matcher inntektene, så pappaukene blir vi ikke feit av...
Gemini77 Skrevet 17. februar 2008 #8 Skrevet 17. februar 2008 Så du mener at han får kun 80 % av 6G? Det kommer jo an på om han får permisjonspenger av NAV eller av arbeidsgiver. Her får begge pengene av arbeidsgiver og NAV tilbakebetaler erbeidsgiveren. Da får man av full lønn, men NAV tilbakebetaler kun opp til 6G. Er det kun pappa'ne som tjener over 6G her inne på disse sidene? Hører aldri at damene klager, men alltid at det er så uøkonomisk å la pappa'n ta perm. Her tjener vi begge over 6G, og fordeler permisjonen så og si likt.
Piken på landet Skrevet 17. februar 2008 #9 Skrevet 17. februar 2008 Er vel ikke noe hemmelighet at det er flest menn som tjener over 6G. Vi taper også mye på de 6 ukene far må ta, og hadde aldri vært aktuelt at han skulle ta mer. Hadde jeg vært dere hadde jeg heller valgt 100% dekningsgrad, og heller tatt to mnd permisjon ulønnet. Det er det ganske mange tusenlapper å tjene på. Så for å unngå at inntektstapet blir enda større, hadde jeg valgt det :-)
tigergutt<3 Skrevet 17. februar 2008 #10 Skrevet 17. februar 2008 her tjener vi også begge over 6G men har likevel råd til å gå hjemme med disse "usle" permisjonspengen. Synes vi har en helt topp ordning her i Norge jeg. Tenk å kunne få betalt for å være hjemme å kose seg med småttisene da. Er ikke alle som er så heldige.. Og ja, det skal faktisk litt skattebetaling til for at vi dekker inn vår egen permisjonslønn også.
Gjest Skrevet 17. februar 2008 #11 Skrevet 17. februar 2008 vi skal ha 100% i 42 uker. mannen min får dekt det han "taper" på å gå hjemme til arbgiveren sin. Men slik er det ikke overalt.
dansejentes mamma Skrevet 17. februar 2008 #12 Skrevet 17. februar 2008 STAAAKKARS dere. Skjønner ikke at det går an så syte så jævlig over dei gode ordningane de har. Min mann er sjølvstendig næringsdrivande, og fikk ikkje forsikra seg i tide, så han fikk utbetalt 6000kr i mnd dei vekene han tok.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå