Gå til innhold

Ang småbarn alene hjemme

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og sambo prata nettopp om dette her om dagen. Har noen ganger opplevd at barn i bhg jeg jobber forteller at de er alene hjemme. Vet jo ikke om det er 100% sant, eller om det gjentar seg da.

I sommer opplevde vi en mor som hentet gutten sin, og kom tilbake på dugnad i bhg. Da en av personalet snakket med henne, fortalte hun at sønnen (på 2,5år) satt alene hjemme og så på tv. Den ansatte sa at da måtte hun gå hjem til han, for han kunne ikke være alene.

Vi vet også om foreldre som lar babyer være alene mens de leverer/henter større barn i bhg. Tror nok dette stemmer når 5-6åringer forteller at babyen ligger hjemme og sover. Synes ikke noe om det.

Greit at det sannsynligvis går bra, men det verste er nesten hvis det skjer noe med foreldrene så de ikke kommer seg hjem, og ingen vet at barnet er alene hjemme.

Nei, jeg har to jenter på 3 og 4,5 år og ville aldri la de være alene hjemme, men det er tydelig at dette ikke er en oppfatning som alle er enig i.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, herregud. Hadde ikke kommet på tanken en gang! Har ei på 2 og ei på 5.

Skrevet

Jeg lar ikke mini være aleine i bilen engang når jeg skal hente lille i barnehagen(lar ingen av barna være aleine i bilen)...selv om det hadde vært fristende pga det vonde bekkenet.

Skrevet

Nei, der er jeg også rimelig pysete. Hvis man kan kalle det det. Nå som de er så store hender det de sitter i bilen mens jeg løper inn på nærbutikken, der jeg ser bilen fra vindu. Men liker ikke å gjøre det.

Skrevet

egentlig enig men, må nok innrømme at han på 4 har vært alene hjemme i max 10 min, 2-3 ganger han vet hvordan han bruker tlf. og vi er borte max 10 min men jeg drar ikke i fra et sovende barn for å levere i bhg eller handle nei. tenk om de vokner og vi ikke er der kan jo få helt panikk.

Skrevet

jeg var regelmessig alenehjemme som 3åring fordi storesøster ikke turte og gå til og fra skolen alene og mor ikke gadd og drasse meg med. (ca 30 min)

er helt ening i at man burde stille spørsmålstegn ved slik oppførsjel

Skrevet

Har aldri tenkt tanken å la ungene være hjemme alene så tidlig, og er ganske sjokkert over at noen i det hele tatt vurderer å la en 4 åring være hjemme helt alene selv for en kort stund.

Men vil også påpeke at det ikke nødvendigvis er sant når barn forteller at de har vært hjemme alene.

Her om dagen så ringte det på døren, min mellomste spratt ned og åpnet.. Er mammaen din eller pappa hjemme ? NEiiiii,, jeg er helt alene jeg sa hun stolt.... Gjett hvem som stod rett bak henne ?... jepp.. det var meg det...

Håper hun ikke finner på å fortelle sånne historier i barnehagen.....

Skrevet

jeg har forklart hvordan vi gjør det i det andre innlegget så gidder ikke skrive en gang til. Men her er snart 4 og snart 6 åringen hjemme alene dersom de ser tv og vi henter i barnehagen. mx 10 minutter.

De ønsker de selv, gjør aldri ugagn og går aldri bort fra tv når de ser film. De kan bruke telefon og jeg sender alltid melding til pappaen som jobber i nærheten når jeg kjører og når jeg kommer hjem igjen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...