Gå til innhold

Om jeg studerer på deltid og skulle bli gravid i studietiden

Anbefalte innlegg

Skrevet

har jeg da rett på stipend fra Lånekassen? Og om jeg arbeider deltid også, får man da snitt av lønn + stipend eller?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dersom du har hatt rett til støtte fra Lånekassen i seks måneder før fødsel, vil du ha rett til fødselsstipend så fremt du fortsatt er student. Dette vil regnes ut fra prosentandelen av fulltidsstudier du er permittert fra.

Om du arbeider deltid over 50%, slik at du får fødselspenger, gis dette i tillegg til fødselsstipendet fra Lånekassen.

Skrevet

http://www.lanekassen.no/templates/Page____3015.aspx

Sp lenge du tjener under det du "har lov til" når du mottar stipend og lån, så kan du tjene penger utenom ja. Da mottar du selvsagt foreldreenger samtidig som du mottar stipend fra lånekassen. Veldig gunstig det derre ;-) Regner med du får redusert støtte ettersom du studerer deltid :)

Skrevet

Hmmm, men dette gjelder bare dersom man skal fortsette å studere videre?

Har man rett på permisjon fra studier om man får barn da? Selv om de er på deltid?

Skrevet

Ja, det gjelder bare om du er oppmeldt til videre studier og har betalt semesteravgift. Men det er ikke noe krav at du faktisk fullfører disse videre studiene noensinne, så Lånekassen anbefaler at de som er gravide og føder på slutten av studiet melder seg opp i et årsstudium til, bare for å få fødselsstipendet.

Ja, jeg har aldri hørt om høgskoler/universiteter som ikke gir permisjon ved fødsel. Men det er nok mest praktisk å føde slik at permisjonen passer med skoleåret.

Skrevet

Ja, desverre er det vanskelig å "time" dette. Hmmm. He he:) Uansett greit å ha tanken i orden når man prøver å planlegge ting og tang. Tak for svar:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...