Skrekkblanda fryd *mamma* Skrevet 15. februar 2008 #1 Skrevet 15. februar 2008 Har nå fått fødeplass både på Riksen og Ullevål. Har ikke kjennskap til noen av sykehusene. Noen som vil dele erfaringer fra noen av stedene? Regner med at Riksen er nyere og penere, men det betyr jo ikke automatisk at det er bedre.
Gjest Skrevet 15. februar 2008 #2 Skrevet 15. februar 2008 Jeg var i samme situasjon og valgte Riksen. Men det var litt tilfeldig, jeg søkte bare begge tidlig for å ikke havne på Ahus eller Bærum. Har aldri hørt noen som er misfornøyd med Riksen, man hører jo av og til det på Ullevål, men det er jo 6 ganger så mange fødsler der så det skulle bare mangle. Jeg valgte også Riksen for å få være med i Stork-prosjektet, men de tar vel ikke inn flere nå. Det blir nok bra uansett hva du velger :-)
Gjest Skrevet 15. februar 2008 #3 Skrevet 15. februar 2008 Og selvfølgelig, du må ta hensyn til om du ønsker å bo på hotell (Ullevål) eller barsel (Riksen). Det spilte også en rolle for meg siden jeg helst ville bo på barsel.
anne* Skrevet 15. februar 2008 #4 Skrevet 15. februar 2008 Jeg var i samme situasjon som deg. Valget mitt falt på Ullevål pga hotellet. Er viktig for meg at kjæresten min kan være der hele tida og sove sammen med meg. Ullevål har 6 000 fødsel i året eller noe sånt, så det er klart at det vil komme noen historier innimellom... Venninna mi fødte på riksen. Hun måtte ligge på gangen med en hylende baby. Fikk ikke avlastning, og kom hjem totalt utslitt etter 2 døgn... så gufne historier hører en fra begge steder.
anne* Skrevet 15. februar 2008 #5 Skrevet 15. februar 2008 og fine historier så klart!! Hørt mye bra om både Ullevål og riksen - bare så det er sagt:-)
Skrekkblanda fryd *mamma* Skrevet 15. februar 2008 Forfatter #6 Skrevet 15. februar 2008 Jeg tenker i grunnen mest på hvor det er fullest. Vil ikke oppleve å bli sendt til Ahus likevel pga plassmangel. Grunnen til at jeg søkte var jo for å slippe Ahus. Det finnes jo ingen garanti da, men Ullevål er kanskje sykehuset med mest fødsler?
anne* Skrevet 15. februar 2008 #7 Skrevet 15. februar 2008 Ja, riksen har ei ganske lita avdeling. Men ullevål avviser ikke så mange nå som de gjorde før. Nå må vi søke om plass tidlig, og de kan gi avslag - det fikk de ikke lov til før, Så nå beregner de mye bedre. Det samme gjelder vel riksen vil jeg tro.
Barnkanskje? m liten prinsesse Skrevet 16. februar 2008 #8 Skrevet 16. februar 2008 Nå er jeg førstegangs så har ikke alleverdens kjennskap til dette med fødeplass. Selv valgte jeg Ullevål da jeg ønsker å komme på hotellet og ha pappaen med på hele prosessen (endte med ABC og er kjempefornøyd med det valget men fortsatt Ullevål og hotell der og).. Har iallefall hørt at etter at de begynte med søknader om plass så har det blitt mye færre av disse videresendingene da man har fordelt på en bedre måte. Men klart det kan skje. Feks ved kjempepågang alle på samme dag. Litt vanskelig å beregne korrekt fødetidspunkt på alle sammen;) Og kan jo være besøkende til Oslo også som plutselig tar noen plasser.. Lykke til i valget og håper du har en god magefølelse for et av stedene. Som sagt tidligere har begge sine historier;)
Gjest Skrevet 16. februar 2008 #9 Skrevet 16. februar 2008 Tror det er mye bedre nå med hensyn på avvisning på fødedagen, nettopp fordi de heller henviser til ahus eller bærum allerede ved søknaden. Selvfølgelig noen krisedager innimellom, men tror det er sjeldent.
dollypopp *tvillinggravid* Skrevet 16. februar 2008 #10 Skrevet 16. februar 2008 Jeg fikk også plass begge steder. Mener du ABC på Ullevål eller vanlig fødeavd? Jeg valgte ABC,pga at jeg er garantert enerom med dobbeltseng som mannen kan sove med oss og at du får alle kontroller der. Trenger ikke gå til lege eller annen JM. Deilig å ha alt på ett sted. Bare hørt positivt om Riksen,så det her var det som avgjorde for meg.
Skrekkblanda fryd *mamma* Skrevet 18. februar 2008 Forfatter #11 Skrevet 18. februar 2008 Magefølelsen sier egentlig Riksen. Hotellet betyr ikke så mye for meg. Avgjørende for meg vil være hvor det er størst sjans for å bli avvist, men det er det ikke så lett å vite på forhånd dessverre. Hehe. Får tenke noen dager til..
Gjest Skrevet 18. februar 2008 #12 Skrevet 18. februar 2008 Det de sa til meg på Riksen angående avvisning, var at det skjedde utrolig sjelden, fordi de må ha kapasitet til å ta akutte situasjoner fra hele landet Og hvis det var så ille at man ble avvist, så var det virkelig så kaotisk der at man ikke ville være der.(kan jo selvsagt hende de må avvise normale fødsler for å prioritere de akutte ...??). Lykke til med valget, det blir nok bra!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå