Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Va hos legen i dag, og blodprosenten min låg på 10. Fekk beskjed om at det va egentlig ganske lavt. I desember låg an på 10,6 då fekk eg og beskjed om at an va lav. Men eg har spist mye frukt og grønt, brokkoli bl.a. blodpølse... Sånne ting som ska vistnok ha jern i. Men allikavel, så sank den blodprosenten. Har begynnt på jerntilskudd no, men blir så kvalm av an... Noken som kan anbefala bra jerntilskudd? Orke ikkje å gå kvalm og forstoppa dei 4 siste ukene til termin... :(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den flytende man får kjøpt på vanlige butikker... har tatt jerntabletter noen dager nå å hatt mer halsbrann og vært mer kvalm enn når jeg tok den flytende.

Skrevet

Kan desverre ikke hjelpe deg ang tablettene, men vil gjerne tipse deg til å ta c-vit sammen med jernrik mat.

Eller drikke/spise c-vit rik mat sammen med den jernrike maten, da kroppen nytter seg bedre jernet sammen med c-vit.

Unngå melk sammen med den jernrike maten, da dette hemmer opptaket.

Eks:

Grov skive med leverpostei, og rød paprika. 1 gl appelsinjuice.

Alle mørkegrønne grønnsaker inneholder mye jern,

Spis rå grønnsaker, da jern og vit reduseres ved koking.

Håper det kan hjelpe litt.

Skrevet

vent en stund etter du har spist med å evt. drikke kaffi eller te, da det hemmer opptaket av jern..

jeg kan spise alt fra 2 til 5-6 skiver til dager med enten kjøttpålegg eller leverpostei, gjerne med rødbeter på og majones (majones kan brukes til alt... :P) og et glass appelsinjuice.. eller en appelsin..

Skrevet

tabeletter typen amino jern, hjelper veldig, og om du svelger de med litt juice etc så merker du ikke smaken

Skrevet

Eg like heldigvis ikkje kaffi ;)

Og te drikke eg bare litt av me sånn bringebærblad :)

Tusen takk for alle tips :) Ska gå til innkjøp av aminojern og se om det blir bedre :)

Skrevet

Jeg bruker neo-fern (flytende) kjøpes på apoteket.

Tar det sammen med et glass appelsinjuice om morningen, får da ikke så hard mage av det. Men sløyfer jeg appelsinjuicen så sliter jeg litt ;)

(appelsinjuice har c-vit som hjelper med opptaket av jern.)

Ellers spiser jeg mye brokoli og paprika, de skal også ha et høyt innhold av både jern og c-vit.

Skrevet

Jeg var og SKIKKELIG dårlig etter første typen jern tabletter jeg prøvde: svimmel, kvalm og løs i magen. Byttet til Amino Jern Ferrochel og har ikke merket noen bivirkninger! De absorberes inntil 4 ganger bedre enn tradisjonelle jernprodukter, så doseringen er mindre! Ta sammen med et glass appelsinjuice!

Skrevet

Jeg hadde 9.3 sist. Fikk ikke beskjed om å ta noe ekstra, og syntes det var høyst merkverdig og temmelig sløvt av legen. Gikk uansett til innkjøp av Floradix flytende jern (skånsom mot magen) og tar det hver morgen sammen med appelsinjuice og frokost. Prøver å spise en pepperbiff eller indrefilet eller entrecot en gang i uka, brokkoli flere ganger i uka, og spiser minst to brødskiver hver dag med leverpostei. Er ganske sikker på at det hjelper!

Skrevet

Hei jeg blir ogsä kvalm av jern, sä jeg spurte legen min om hva jeg kan gjöre. Hun svarte at hvis man venter med ä ta tabelettene til en time etter at man har spist (lönner seg ä ha noe i magen), og da venter en time med ä spise, skal det gä bedre. Og det gjorde det for meg.

Hva er normal höyde pä jernprosenten? Jeg ligger mellom 10 og 11.

Skrevet

Nesten litt godt å høre at det ikke bare er jeg som blir kvalm og uvel av jerntilskudd... Å ta på tom mage er selvsagt helt umulig, kaster det rett opp, rene vulkanen. Problemet er at det ikke er mye bedre med mat i magen heller. Har egentlig gitt opp, har prøvd meg på både tabletter og flytende, og det er umulig å få kroppen til å akseptere.

Må trå til med mer c-vitaminer til jernrik mat. Og som det sies ovenfor, ikke drikk kaffe og te samtidig med jernmat og c-vit., og det gjelder faktisk melkeprodukter også, det hemmer jernopptaket, så det er lurt å ta melk/kaffe/te i andre omganger.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...