Tussa og Sofie Skrevet 15. februar 2008 #1 Skrevet 15. februar 2008 Med fare for å få mange på nakken her....men ei bekjent har en 3 åring som fortsatt ammes. Våkner enda på natten for pupp og går bare å forsyner seg når hun har lyst på. Vet at WHO anbefaler å amme lenge, og det er vel og bra. Men 3 år er faktisk perverst spør du meg. Hvem er det mest kos for, mamman eller ungen lurer jeg på da....hvor ligger behovet egentlig?? (Vet det er tusen innlegg om for og imot amming osv, det er ikke dette, bare min mening om dette tilfellet)
Gjest Skrevet 15. februar 2008 #3 Skrevet 15. februar 2008 Omtrent like sykt som å elske barnet sitt og slikt. Fysjom, drive med sånt a gitt.. Det er helt normalt i andre kulturer...
*mamma'n til*erlend+andrea Skrevet 15. februar 2008 #4 Skrevet 15. februar 2008 synes ikke det er sykt, flere steder det er helt normalt.... men så en dokumentar om ei som amma dattera si på 9år.....
Gjest Skrevet 15. februar 2008 #5 Skrevet 15. februar 2008 og hva er sykt? At du setter spm tegn om hvem som synes det er mest "kos" synes jeg er ganske sykt da.
*2 LyKkEtRoLL* Skrevet 15. februar 2008 #6 Skrevet 15. februar 2008 Samme som deg, syns ikke noe om å amme så store barn. Personlig syns jeg det er stopp når barna er så store at dem forsyner seg selv. Jeg fikk hakeslepp på Mc Donalds for en tid tilbake, var en familie der med 2 barn, minste var 2-3 år. Han satt og spiste happymeal for det det var verdt, og før dem gikk spurte mora om han ville ha melk, da tok hu guttungen til brystet og ammet han før dem gikk.. Syns ikke noe om det jeg da.. Har ammet selv, men jeg har ammet BABYER, ikke unger.
Gjest Skrevet 15. februar 2008 #7 Skrevet 15. februar 2008 Personlig synes jeg ikke noe om det, men hva folk gjør og ikke gjør ang amming bryr jeg meg ikke om. Jeg driter i om noen ammer 3 åringer, så lenge jeg slipper å se på det.
Gjest Skrevet 15. februar 2008 #8 Skrevet 15. februar 2008 Hehe, nå får du sikkert mange hissige svar ;P Jeg for min del hadde aldri kunne ha forestilt meg i min villeste fantasi og amme jenta eller gutten min til en alder av 3år. Jeg ser sånn opp til dem som klarer og får til amming av barna sine men hadde jeg sett ei som hadde ammet en 3åring offentlig hadde jeg nok syns dette hadde sett veldig rart ut..
Veronica,Victor&Adelina<3 Skrevet 15. februar 2008 #10 Skrevet 15. februar 2008 Hvorfor er det perverst? Hun ammer jo sitt eget barn, det finnes jo ikke noe mere naturlig! Litt lenge er det jo når barnet er tre år, men om barnet og mor har glede av det så hvorfor ikke? Syntes det er flott at folk finner ut hva som passer for dem og ikke bryr seg om hva andre mener!
Tussa og Sofie Skrevet 15. februar 2008 Forfatter #11 Skrevet 15. februar 2008 Mulig det er helt normalt i andre kulturer for ikke å snakke om livsnødvendig. Det fødes barn i denne verden som aldri hadde overlevd uten og som er helt avhengig av morsmelken i mange år. Det synes jeg er noe helt annet enn å vokse opp her i Norge hvor vi har overflod av mat og mm når du er 3 år er vel ikke en nødvendighet ernæringsmessig. Så personlig synes jeg at det virker helt på trynet. Man trenger ikke amme barnet sitt halveis til skolealder for å vise at man elsker det. Hun kan ikke være borte fra barnet fordi hun fortsatt MÅ ha nattpupp. Spesielt!
Lykkelig g~g~j Skrevet 15. februar 2008 #12 Skrevet 15. februar 2008 drit i d da!! la no folk få gjøre som de selv vil... hadde ikke ville ammet så lenge men har d noe å si for deg om en annen ammer til barnet er 3 år...?!?!? bare spørr jeg... :-|
Tussa og Sofie Skrevet 15. februar 2008 Forfatter #14 Skrevet 15. februar 2008 Hehe, ja dette temaet trigger alltid mange...forberedt på det. Vi har alle våre meninger og jeg respekterer absolutt det. Ha en fortsatt fin lørdagskveld folkens...
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 15. februar 2008 #15 Skrevet 15. februar 2008 ja ja. har du ikke værre ting og formidle en noe så naturlig som at en mor ammer sitt barn så er det jo i grunn bare fryd og gammen
Gjest Skrevet 15. februar 2008 #16 Skrevet 15. februar 2008 Behovet kan være både følelsesmessig og ernæringsmessig for barnets del. Morsmelk er mer næringsrikt enn det meste en kan få tak i av barnemat, og kroppskontakt og nærhet kan være veldig viktig for barn. Moren har vel behov for å gi barnet sitt det hun mener er riktig for barnet, og i dette tilfellet pupp. Hvis mor ikke går aktivt inn for å avslutte ammingen er gjennomsnittelig sluttalder noe sånt som fire år tror jeg (leste en artikkel om det for lenge siden), så tre er nok ikke spesielt gammelt sånn sett. Det som er spesielt er vel heller at moren holder ut til tross for at det er opplest og vedtatt i vårt samfunn at man kun skal amme til barnet er ett år gammelt (eller helst slutte så snart barnet viser tegn til å oppfatte verden rundt seg).
Symr@ Skrevet 15. februar 2008 #17 Skrevet 15. februar 2008 Eh det er fortsatt bare fredag:) og jeg er enig med deg ,men folk må få gjøre som de føler for men for meg blir det helt feil.
Northernlights Skrevet 15. februar 2008 #18 Skrevet 15. februar 2008 HI,du hadde faktisk ikke syntes dette var "sykt" hadde det vært ditt eget barn som hadde ville hatt puppen. Hvorfor vet jeg det? Fordi jeg ammer en liten gutt på 28 mnd, og tenkte som deg da jeg var yngre. Nå har jeg et barn som absolutt ikke vil gi opp puppekosen for alt i verden, så jeg har tenkt reise bort snart, uten gutten. Jeg føler meg absolutt ikke pervers,pedofil eller på noen andre måter "rar", barde fordi jeg lar sønnen min ammes fremdeles. Det er han som ikke ville gi opp. Det er sønnen min som koser seg, ikke meg. Jeg har for lenge siden vært klar til å slutte,men han var ikke klar enda. Jeg prøvde være streng, og håpet ved en andledning når jeg var innlagt på sykehus i høst, at det ble slutt. Men han ønsker denne kosen fremdeles, og jeg har ikke orka "krangle" mer med han. Behovet du snakker om, det ligger hos barnet. Og det er individuelt, akkurat som andre behov, for når det blir mindre. Utrolig at vi mødre som ammer "større" barn skal bli sett på som perverse.
Stor_smil Skrevet 15. februar 2008 #19 Skrevet 15. februar 2008 ÅÅÅÅHHHH.... HERREEEGUUUUD!!! *frustrasjon* Måtte de endeløse debattene om hvorvidt det er ekkelt, sykt, perverst, ekkelt og gud vet hva å amme barnet når det er eldre enn at det kan holde en flaske selv!! La folk gjøre som de vil.. og gjør heller som DU VIL SELV! Finn deg noe bedre å bruke tiden på.. jeg foreslår strikking, studie, lese bøker, matlaging, trening osv. Mye man kan gjøre for å la være å bry seg så fantastisk mye om hva andre velger å gjøre...
Veronica,Victor&Adelina<3 Skrevet 15. februar 2008 #20 Skrevet 15. februar 2008 Northernlights: jeg syntes man er meget spesiell om man kaller en mor som ammer eget barn pervers! Hvorfor ikke la barnet få ha den tryggheten om det er det barnet vil? Jeg har min egen mening om dem som syntes dette er perverst, men det er nå en annen sak... Barna våre trenger all den trygghet og varme de kan få i denne kalde verden! Noen ammer 1-2-3-4 mnder andre ett og to år og noen velger å amme til barna er 3 år... Selv vet jeg ikke hvor lenge jeg kommer til å amme men blir forbanna på folk som mener jeg snart må slutte da de mener lillgutt snart er for stor (9mndr)!!
ScaryMama Skrevet 15. februar 2008 #21 Skrevet 15. februar 2008 HI vet tydeligvis lite om ting som er syke...
Northernlights Skrevet 20. februar 2008 #22 Skrevet 20. februar 2008 Svigerrinnen min mente jeg burde bruke mme fordi minsten var saa grinete den 1.jula...Da var han knapt 2 mnd gml. Folk mener saa mange rare ting. Hun skulle bare visst ;o)
shayan_jente_04.04. Skrevet 20. februar 2008 #23 Skrevet 20. februar 2008 Står i respekt for alle mødre som ammer sitt barn! Tar av hatte og bøyer meg i støvet! Ammet selv til ungen min var 8 mnd , hadde en bukpalstikk så måtte slutte , hadde det ikke vært for denne op så hadde jeg ikke sluttet! Den dan i dag (hun er nå 10 mnd) gaper hun etter puppen ;o)
Carnivale Skrevet 20. februar 2008 #24 Skrevet 20. februar 2008 På em skala fra 0-10 vil jeg si at å amme en treåring ligger på 0. Ikke sykt, mao.
Northernlights Skrevet 29. februar 2008 #25 Skrevet 29. februar 2008 Ville bare opplyse om at jeg ikke er syk lengre. ;o)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå