Gå til innhold

Hvor lenge går en katt gravid??


Sikkertforgammel

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg mener å huske at de går bortimot samme lengde som bikkjer, og bikkjer går 63 dager. Så sånn omlag to måneder, kjapt regnet :) (med noen individuelle forskjeller selvsagt - noen har en tilbøyelighet til å gå noen dager kortere, dessuten er det som regel litt komplisert å regne ut når de egentlig parret seg...)

 

Godt tips er å se etter melk i pattene, når den kommer er det som regel ikke stort mer enn en uke igjen. Og se opp for katter som stikker av før fødselen, kan være lurt å holde henne inne de siste ukene så hun ikke finner seg et hi på en eller annen lur plass, samt å holde henne vekk fra kjellere og kott der det er mørkt og rotete, for de er kroniske til å gjemme vekk ungene på uhumske steder om de får sjansen. Og jeg har syvogfemti arr i tommelen etter hjørnetenner som stakk gjennom hud og negl og det som var og helt inn til beinet, fra en kattunge på omlag seks uker som måtte fanges fra et sånt kott etter aldri å ha sett folk, det var jaggu ingen spøk for hverken meg eller pusen, dessuten er det klin umulig å få gitt bort kattunger som ikke er godt preget på folk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ca to mnd ja. Du kan ta katten til veterinær og og få fostrene abortert og moren sterilisert.. Dette kan gjøres tett opp til fødsel. Her må man ikke bli følelsesladet og sammenligne katter med oss mennesker. Det er ikke synd på en katt som ikke får lov til å få barn.

Skriver dette fordi jeg kjenner godt til hvor vanvittig mange kattunger som blir født på våren. Dyrebeskyttelsen jobber seg i hel. Det vil bli vanskelig for deg å få gitt dem bort, og du bidrar til at problematikken med hjemløse katter øker enda mer.

Dersom du velger å få kattungene må du holde kattemor inne. Hun kan bli drektig på nytt, rett etter fødsel. Sett deg inn i ormekurer, for, fødselshjelp og vaksine for ungene. De må være hos moren til de er 12 uker. på www.dyrenett.no kan du få informasjon.

Men igjen,kaster katten din. Det finnes knapt en god grunn til å sette flere huskatter til verden.

 

Hilsen huskatteier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Signerer innlegget ditt Tonen!

 

Er selv leder i en avd av Dyrebeskyttelsen, og hjelpe meg så mange katter det er nå... *sukk*

 

Nei folkens, STERILISER & KASTRER KATTENE DERES!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alt jeg ville vite var hvor lenge en katt går gravid, ikke all mulig annen info. Har fått svar på det og anser denne tråden som død nå. Så aner ikke hvorfor folk driver å svarer på denne tråden, og det masse greier som ikke angår spørsmålet engang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katter går gjennomsnittlig 65 dager. Hvis drektigheten går noe særlig over 70 døgn, er det fare for at kattungene dør og utgjør en fare for mammakatt, så det er greit å følge med hvis man vet ca når hun ble parret.

 

Jeg vil IKKE anbefale deg å sterilisere henne sent i drektigheten, fordi mammakatt kan få en voldsom hormonkræsj. Da er det bedre å la henne få kattungene, og ta bort de andre bortsett fra en eller to avhengig av hvor stort kullet er. (selv om det høres hjerterått ut...)

 

Som nevnt over, kjekt å holde pusemor inne så hun ikke føder villkatter, de kan være vanskelige å få tak i og temme.

Lykke til med fødsel og kattunger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal IKKE hverken ta livet av kattungene eller noe. Vi skal sterilisere henne med en gang etter fødsel. Til opplysning til dere over, vi har allerede lovet vekk 4 av kattungene, fordi vår pus er langhåret og NYDELIG, så det er ikke sikkert vi får noen tilovers til oss selv engang. Og skulle det komme flere enn fire, noe det ofte gjør, så skal vi ha dem selv!! Men de blir da sterilisert så snart vi kan det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Tonen

Tror du tar litt feil i det du skriver at vi ikke kan sammenligne dyrene med oss mennesker når det gjelder det og ikke få barn. Hunden vår ble drektig uten at vi var klar over det (og uten og vite hvem hun hadde parret eg med). og Valpene døde i morens mage, hunden vår ble helt rabiat og meget hormonforstyrret etter at hun måtte ta keisersnitt og ungene plutselig var borte..

Dyrlegen har anbefalt oss at hun kan få et valpekull for og roe ned følelsene hennes...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...