Gå til innhold

1.gangskontroll!!!


surremus

Anbefalte innlegg

kan noen være så snill å fortelle meg hva som skjer på en første kontrollen??? er det blodprøver på blodprøver på blodprøver(en smule engstelig for nåler), full GU-undersøkelse eller hva? isj, kvier for det hvis det er alt det der :( må første kontrollen tas hos legen min eller kan jeg gå til jordmor fra dag 1?

er første barnet mitt, så jeg sitter her uten noe som helst grunnlag... hadde blitt lettet og glad dersom dere vil dele erfaringer og kunnskap *s*

 

hilsen mom-to-be :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

ja, sant? jeg har første timen min hos legen 13.mars...da er jeg i 12. uke...men lurer på om jeg kan la det være, og heller bare gå til en jordmor.kan man det??? da jeg bestilte timen min hos legen, sa jeg hva det gjaldt, men fikk ingen info i forhold til om jeg skulle ta med urinprøve og sånne ting...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skriver inn igjen...fikk nettopp en mail fra barnimagen hvor jeg får en hel del info om hva som foregår på den første kontrollen! det var kjekt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Det er veldig individuelt om man går bare til jordmor eller både lege og jordmor, men det er ditt valg. Hvis man går til begge, er det som regel annenhver måned hos hver og hver 14 dag i slutten. Men man må ikke gå til lege, og noen jordmødre mener GU ikke er nødvendig. Men kan være greit å få tatt kreftprøver ol hvis det er mer enn tre år siden sist. Hvis du skal til lege er det vanlig med urinprøve, blodprøve, blodttrykk, vekt, info om svangerskap og evt GU ved første kontroll.

Håper dette var et greit svar, det kan jo sikkert variere litt ifht hvor du bor osv.

Lykke til hvertfall!

Ps. Jeg skjønner deg utrolig godt siden det er første gang, men jeg lover at når du nærmer deg fødsel tenker du ikke over hvordan du "blottlegger" seg som gravid;). Heldigvis:).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Tenkte jeg kunne dele min erfaring rundt 1. gangskontroll:)

Var hos fastlegen min på mandag, var da 7+3. Helt ny fastlege, og en helt ny situasjon for meg! Til tross for sette gikk det overraskende bra:) Vi snakket litt, målte blodtrykk, søkte meg til UL (fikk innkalling i dag!!!). Jeg hadde hørt at det kom til å være GU også, men det slapp jeg ettersom det bare er ca et halvt år siden jeg sist fikk tatt celleprøve. Han ga meg også tlf nr til den jordmora jeg tilhører (i fht geografi), i følge han vil første møte henne være ca i uke 14.

 

Deretter ble jeg hentet av en helsesekretær som veide meg, stixa urinprøven jeg hadde med (standard: måle glukuse, protein, ph) og tok blodprøver + hgb (hemoglobin). Blodprøvene er standard: syfilis, hiv og diverse andre greier. Dersom du er redd for nåler, anbefaler jeg at du sier i fra om dette, slik at du kan få en erfaren helsesekretær/ sykepleier til å stikke deg:) Fikk også med meg to bøker om svangerskap og fødsel:)

 

Alt i alt en meget positiv opplevelse! Lykke til;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjempe fint svar, takk for det *s* mener å ha hørt at en evnt GU er frivillig? er nesten så jeg håper det, da jeg holdt på å svima av sist jeg gjorde det!!! ikke gode erfaringer med de undersøkelsene der.... men, må man...så må man!

har ikke hørt noe om at jeg skal ha med en urinprøve til timen jeg har fått...ble litt usikker der.

har time onsdag 19. mars....gruer og gleder meg!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venter mitt første barn selv, men har jobbet på legekontor i mange år, så kan kanskje hjelpe til litt her.

 

Det blir som oftest gjort en GU inne hos legen. Har en nettopp vært og tatt en slik undersøkelse, så slipper man nok, men de aller fleste tar nok denne undersøkelsen. I tillegg måler man blodtrykk, og sjekker den generelle helsetilstanden til den gravide.

På laboratoriet blir det målt Hb ( blodprosent), vekt og urinen blir sjekket. Er ganske vanlig at man har med urinprøve hver gang man er til kontroll hos legen, er det ikke nødvendig, så gir legen beskjed. I urinen sjekker man sukker, blod, protein og hvite blodlegemer. Spesielt blod og sukker er man obs på under svangerskap. Sukker viser jo om det er fare for diabetes og blod kan være tegn på små blødninger, begynnende blødninger. Forhøyet protein og leukocytter er stort sett tegn på en begynnende UVI ( urinveisinfeksjon).

 

I tillegg blir det tatt div blodprøver, men dette er stort sett en en - gangs forteelse, og er raskt gjort :) Ingen ting å bekymre seg for...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg venter nr. 2 (nettopp oppdaget at jeg er gravid igjen). Da jeg var gravid sist, slapp jeg å ta GU (selv om jeg egentlig skulle ha tatt celleprøve - det var 3 år siden sist). Legen hadde som prinsipp at han ikke tok GU på gravide kvinner, fordi han mente det ikke var noe poeng (bl.a. kunne en ikke stole på resultatet av f.eks. en celleprøve fra livmorhalsen). Men her er sikkert leger forskjellige.

 

Legekontrollene er i alle fall ingenting å bekymre seg for! Jeg var alltid sjeleglad for de kontrollene jeg fikk, syntes det var altfor sjelden - for jeg ble så lettet av å få sjekket at alt var som det skulle. Selv følte jeg at jeg fikk best utbytte av å gå til jordmor, for hun hadde bedre tid og var flinkere til å informere enn legen. Men det er jo en smaksak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...