verdensbestegutt Skrevet 15. februar 2008 #1 Skrevet 15. februar 2008 Har tenkt å søke om å få overta fedrekvoten da far selvs. næringsdrivende og hvis han er borte fra firmaet er det overhodet ingen inntekt siden han er den eneste ansatte. Dessuten har han ingen interesse av å være hhjemme med barnet! Hvordan går jeg frem for å gjøre dette? Hvilke sjanser har jeg? Hvor tidlig kan jeg søke om dette? Er avhengig av å vite dette før jeg bestemmer meg for 80 el 100% lønn.
~sjiraff~ Skrevet 15. februar 2008 #2 Skrevet 15. februar 2008 Søk men en gang du, men du bør begrunne den godt. Økonomi er i utgangspunktet ikke et godt nok argument.. Husk at far ikke trenger å ta ut alle seks ukene på en gang.. Han har 3 år på seg og kan ta det ut i en dag i uka eller annenhver uke f.eks... Så du skal begrunne meget godt eller treffe på en snill saksbehandler for å få det..
Gjest Skrevet 15. februar 2008 #3 Skrevet 15. februar 2008 Har et vennepar som prøvde å få overført fedrekvoten, men det var klin umulig. Tror nesten han må dø før du får ukene hans. De er skikkelig strenge på det sånn som jeg har forstått det.
verdensbestegutt Skrevet 15. februar 2008 Forfatter #4 Skrevet 15. februar 2008 Hvordan søker jeg? Er det et skjema for dette?
Fire småtroll Skrevet 15. februar 2008 #5 Skrevet 15. februar 2008 Da jeg spurte på NAV fikk jeg beskjed om at det var uhyre vanskelig å få ta over fedrekvoten nå som uttaket for far var blitt så fleksibelt.. Han kan utsette uttaket, han kan spre det utover, f.eks en dag i uka, en dag i måneden e.l. Han kan ta de ut akkurat som han vil bare han gjør det innen barnet er 3 år gammelt. Vi har valgt å spre det utover, han hadde to dager i oktober, tre dager i november, en uke nå i februar, en uke i mai, og resten er utsatt til etter ferien... Men mannen min vil veldig gjerne da, det er bare så vanskelig med den jobben han har. Du må nesten kontakte nav og høre, min erfaring er at en kan få forskjellig svar etter hvem man prater med der, men dette var svaret vi fikk.
Gjest Skrevet 15. februar 2008 #6 Skrevet 15. februar 2008 Aner ikke, men du kan jo sjekke inne på nav sine sider...
shanty73 Skrevet 15. februar 2008 #7 Skrevet 15. februar 2008 Vi har søkt på begge barna men nei da.... kunne bare ta ut en dag i ny og ne... en dag i uka f.eks... Men du kan selvfølgelig prøve i tilfelle....
Morcheeba Skrevet 15. februar 2008 #8 Skrevet 15. februar 2008 Du må skrive et brev. Jeg fikk ukene hans fordi far var student og 6 ukers fravær ville gi ham ikke-bestått. Prøvde å søke pga økonomi (han hadde lavere grunnlag en meg) men da fikk jeg brevet i retur med beskjed om at de ikke kunne godkjenne en slik begrunnelse (jeg har en snill saksbehandler). Tror du må sannsynliggjøre at de vil være nokså umulig å avvikle de seks ukene innen rimelig tid for at en skal få dem.
Gjest Skrevet 15. februar 2008 #9 Skrevet 15. februar 2008 Hei. har også en sambo som driver enkeltmannsforetak. Har ikke sjans til at han går i permisjon. Når vi fikk førstemann (født i -06) skulle sambo egentlig ha perm i 2007. Sendte en søknad (bare et vanlig ark) hvor vi søkte om at jeg fikk overta hans perm. Fikk avslag. de skrev at han kunne ta ut 1 dag i uka i 25 uker (var 5 uker perm, da) Da sendte vi et brev tilbake hvor vi sa at det var veldig vanskelig å få til, da han ikke visste hvor store mengder med arbeid han hadde fremover. I perioder er han kun hjemme og sover. Fikk i hvert fall innvilget søknaden våres da. Er kjempe vanskelig å få det til, men har man gode grunner så får man det som regel til. Lykke til, da : )
Mamma til to gulljenter Skrevet 15. februar 2008 #10 Skrevet 15. februar 2008 Undersøkte også dette, men fikk beskjed om at det var bare hvis far var psykisk syk eller hadde et fysisk handicap som gjorde det umulig å ta seg av barnet, at mor fikk overført permisjonen... De gjør det så vanskelig som mulig... Ikke for å ta motet fra deg, men bare slik at du ruster deg til kamp!!
trollmor & trollungene Skrevet 15. februar 2008 #11 Skrevet 15. februar 2008 Har selv vært i kontakt med nav nylig ang pappapermisjonen. Mannen min er selvstendig næringsdrivende. Driver for seg selv og har ingen ansatte, leier inn arbeidskratf etter behov. Har derfor ikke anledning til å ta ut permisjonen. Vi fikk beskjed om at det nå ikke er mulig. Far kan f eks ta ut en dag i uken og fordele dette utover tre år. Men hvis far er feks syk, (dokumentasjon fra lege,) kan det være rom for det. Men som nevnt ovenfor er det veldig vanskelig å overføre permisjonen til mor.
Ioren Skrevet 15. februar 2008 #12 Skrevet 15. februar 2008 Merkelig... sa bare at pappan er student jeg.. ikke fylte vi i noen skjema eller noen ting.. eller, de ville vel ha navnet på skolen så de kunne sjekke hvis det var slik at de tvilte på det... men det var ikke noe problem i det hele tatt...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå