mor.monsen Skrevet 15. februar 2008 #1 Skrevet 15. februar 2008 Legen sa for noen uker siden a jeg burde begynne med jern tilskudd...så jeg kjøpte den flytende sorten og har tatt en shot om dagen.. det har fungert bra...er ikke så slapp lengre. Nå var jeg hos legen på mandag å han sa nå at denne flytende ikke var ra nok, at jeg måtte på apoteke å kjøpe sterkere jern piller. Vel vel... tenkte jeg å spurte om jeg virkelig hadde jernmangel da? Det visste han ike, men det var greit med ekstra jern i tilfelle man blødde mye under fødsel sa han. Da kunne jeg unngå blodoverføring. Jeg sa javel, og ba han måle hvor mye jern jeg egentlig har... er ganske sikker på at jeg ikke mangler jern i hvertfall. Han skulle ringe etter to dager om jeg hadde jernmangel. Jeg har ikke hørt noen ting....så da regner jeg med at jeg ikke har jern mangel.. så hvorfor må jeg da spise de serkeste jern t ablettene? bare for gøy og den trege magens skkyld? Hvor vanlig er det å få blodoverførsel etter en fødsel? Det har jeg aldri hørt om? Hva hadde dere gjort? Jeg vurderer å gå tilbake til den flytende, litt mildere typen i det minste..
9na-helt klar... Skrevet 15. februar 2008 #2 Skrevet 15. februar 2008 Har aldri hørt om noen som har fått overføring etter fødsel, da har det vel vært en svært komplisert fødsel osv.... Og sjekke om man trenger jern gjør de på labben før jeg går inn til legen. Man skal vel ikke ta jern tabl el. hvis man ikke trenger det?
hormonia&alienimagen <3 Skrevet 15. februar 2008 #3 Skrevet 15. februar 2008 Tar floradix jeg...Begynte nå,skulle ha begynt for to måneder siden men har bare glemt det..
mor.monsen Skrevet 15. februar 2008 Forfatter #4 Skrevet 15. februar 2008 Nei jeg går over til den flytende igjen...den inneholdt også andre stoffer som er bra for gravide og ammende. Ikke vits i å ta disse sterke pillene om man ikke har påvist jernmangel. Han legen min er ikke helt bra da...
grolla Skrevet 15. februar 2008 #5 Skrevet 15. februar 2008 Jeg hadde bedt om et skikkelig svar i hvert fall! Merkelig at ikke legen din kan informere deg tydelig om hva du bør gjøre. Vanligvis begynner man med litt jerntilskudd dersom jernlageret blir veldig lavt. Dersom dette blir for lavt, vil det etterhvert påvirke blodprosenten som da vil falle. Man ønsker at jernlageret skal være ok før fødsel, fordi man da kan blø en del. Men man skal jo absolutt ikke ha for høy blodprosent heller, så man skal ikke bare ta jern uten å vite hvor man faktisk ligger i verdier. Jeg ville derfor ha bedt legen om en ordentlig redegjørelse for hva og hvorfor og hvor mye du skal ta!
Mammaen til Turid Skrevet 15. februar 2008 #6 Skrevet 15. februar 2008 jeg har et jerninnhold på 10,1 sist det ble målt, og fikk beskjed om at det ikke var nødvendig å begynne på noe jerntilskudd ennå.. jeg skulle prøve å spise leverpostei/kjøttpålegg hver dag med appelsinjuice, gjerne med rødbeter på.. og funker det, trenger jeg ikke begynne på tilskudd.. dette får jeg svar på på onsdag, da jeg skal til legekontroll.. jeg har vært blodgiver og de tablettene jeg fikk der gjorde at jeg sleit med å få gå på do...
grolla Skrevet 15. februar 2008 #7 Skrevet 15. februar 2008 Det er derfor floradix (flytende) jern er å foretrekke dersom man må ta jern. Det er av en eller annen grunn snillere mot magen. Og så utsatt man er for å få hemorroider er det i hvert fall ingen vits å fremprovosere det med tøffe jerntabletter, som de fleste blir harde i magen av. Jeg spiser heller så godt jeg kan med jern-mat og tar litt flytende i tillegg, så slipper jeg disse plagene.
mor.monsen Skrevet 15. februar 2008 Forfatter #8 Skrevet 15. februar 2008 Han begrunnet at jeg måtte ta jern første gangen med at jeg hadde litt lave jern verdier i starten av svangerskapet. Men jeg har gjortg som fler å spist mat med jern og passet på å få i meg c-vitamin og drukket appelsin jus til mat. Jeg valgte den flytende fordi den skulle være snill mot magen...som har trøbla gjennom hele svangerskapet.. ikke vits å gjøre det værre tenkte jeg. Jernverdiene mine er tydligvis ikke lave nå heller siden legen ikke har ringt denne uken... Kanskje han baserer seg på "gammel" viten om at alle gravide trenger jern tilskudd? Uansett er han en lege jeg ikke stoler helt på.. Han skulle også skjekke om ungen lå med hodet ned når jeg var der på mandag.. å det han kulle si da var: jeg finner ikke noe hode jeg. På torsdag var jeg på sykehset på omvisning, og jordmor kjente etter å da var hodet festet. Har også fått beskjed på to tidlige kontroler at hodet har ligget ned... så han legen er ikke helt god...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå