Gå til innhold

Har dere sjeldne kontroller?? Hver 8. uke... Samme som 2. tri.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hadde en kjapp kontroll hos jm i uke 12. Kun skrev sv.skapspapirer, fikk høre fosterlyd og målte hb.

Så var jeg på ul uke 18, men der sjekker de jo ikke meg, bare babyen da.

Neste kontroll hadde jeg nå, 22 uker på vei. Skal ikke på kontroll igjen før 25 mars, er da 28 uker på vei. Jm sa at den kontrollen man hadde før i uke 32 er tatt vekk, men at man skal ha en kontroll i uke 36. Hun sa og at man siste mnd ikke går hver uke lenger, bare i uke 38 og 40!? Med andre ord, jeg skal gjennomføre dette svangerskapet med tilsammen kanskje 6 kontroller. (Hvis ikke noe uforutsett skulle skje da) Men hvordan vet man hvordan det står til med feks hb, urin osv, og ikke minst der inne i magen, dersom man sjekker bare hver 8 uke?? Mye kan jo skje på så lang tid...

Ikke at jeg føler meg syk eller noe, men er det andre som bare skal ha 6 kontroller? Syns det er litt lite. Men skjønner jo at jm synes det er unødvendig å komme til henne når man er frisk :S Kunne bare tenkt meg litt oftere enn hver 8 uke...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jøss...har hatt kontroller hver 5.uke siden uke 8, og hver uke siden uke 35(er i uke 38 nå). Men har fått inntrykk av at det er flere her inne som har sjelden kontroller. Er vel litt forskjell fra lege til lege. Min er litt "gammeldags" og følger de gamle retningslinjene.

Skrevet

Jeg har hatt kontroller hver 4 uker siden uke 5.... å nå fra jeg har jeg 2 hver uke.... er i uke 35

Skrevet

Jeg har hatt 3 ktr til nå og er 23 fullgåtte uker på mandag. Skal til legen igjen engang i uke 26. Den første ktr tok de ingen prøver og jeg ville jeg nok ikke hatt den så tidlig om jeg ikke hadde insistert på det pga fødeplass situasjonen i Oslo. Denne gangen vil jeg gjerne føde på førstevalget: ) Altså ville jeg normalt til nå hatt 2 ktr utenom ul.

Sist jeg var gravid, i 2005, var jeg på totalt 7 ktr og det var innenfor 40 uker for jeg fødte 3 dager over termin.

Så det er nok veldig individuelt fra lege til lege vil jeg tro. Du kan jo spørre om å komme til jordmor før om du føler behov for det?

Skrevet

Jeg har en lege som er veldig glad for å se meg tror jeg;) Har vært til kontroll en gang i mnd. frem til uke 30, etter det hver 14. dag frem til uke 36, nå er jeg hver uke. Er hos jordmor annenhver gang da, hun bare rister på hodet av legen min:) Gjør ikke meg noe sier jeg, har ikke så mye mer fornuftig å gjøre likevel. Dessuten er det jo betryggende.

Skrevet

Jeg går hver 4 uke til JM, jeg.

Også går jeg til legen for å få sykmeldinger, og da sjekker han meg altlid også (på hans initiativ) :) Så her sjekkes det dobbelt opp :))

Synes hver 8 uke hørtes alt for sjeldent ut, jeg fikk beskjed om hver 4. uke. Kanksje JM tror du går til legen også?

Skrevet

Er til legen hver måned jeg! Og oftere på slutten, vet jeg =) Gadd ikke gå til jordmor, så er til legen hver gang.

Skrevet

Nei, hun vet jeg ikke går til lege, har ikke fastlege engang.

Skrevet

Du får helt normal svangerskapsoppfølging. Tidligere var det 8 kontroller som var standard, men nå er det redusert til 6 i normale svangerskap.

Så du kan vel egnetlig ta det som et kompliment, at jordmor ser på deg som en frisk dame som ikke trenger spesiell oppfølging. Dersom det skulle skje noe unormalt som lave sf mål, høyt blodtrykk etc vil du få hyppigere kontroller, men holder du deg frisk er 6 kontroller nok.

Jeg går forøvrig til kontroll hver 4 uke men det er pga stoffskiftet så jeg går til sykehuset og tar ul hver gang.......noe som jeg synes er veldig ofte men, men legen bestemmer.......

Skrevet

Det kunne jeg og tenkt meg, egentlig.. Jordmor setter automatisk opp ny kontroll hver 4. uke.. Liker ikke å gå til kontroller, jeg.. Hater å se hvor mye jeg har gått opp osv.. Avbestilte timen min denne mnd, men skal bestille ny om 4 uker.. Har nettopp vært til privat UL og alt så bra ut, så satser på at det går bra å skippe kontroll denne mnd..

Skrevet

Joda, er jo frisk, føler meg hvertfall frisk, men jm målte sf-mål i dag for første gang, og det var mellom 17-18 cm (vanskelig å se hvor krysset var satt nøyaktig) Syns nå det var litt lavt da men men... Ikke gått opp i vekt heller siden jeg ble gravid. Men spiser veldig sunt da, masse grønt og frukt og knekkebrød, og gode middager. Litt godteri i helgene. (Har kutta ut brød helt, for det innehar hvete, får så vondt i magen av det) Likevel. Burde vel øke bittelitt i vekt eller...?

Jeg trodde det var 8 kontroller etter de nye "reglene"??

Skrevet

Oi er det så sjeldne kontroller i Norge:-/ Jeg var flyttet til Tyskland da jeg ble gravid i høst, og siden den første timen hos legen i uke 12/13 var jeg der en gang i mnd. Nå når jeg er i uke 33 er jeg der hver andre/tredje uke.

Jeg syntes det var litt rart i starten, men nå synes jeg det er betryggende at blodtrykk, vekt, hb (ikke hver gang), og alt annet blir kontrollert. (Det er utrolig nøye her da..)

Da blir det annerledes når vi skal ha nr 2 som helt sikkert blir til i Norge... :-D

Skrevet

Det er 8 kontroller etter de nye retningslinjene, legger ved en link fra babyverden.http://www.babyverden.no/templates/Article____7672.aspx.

Skrevet

Ja, jeg mener det var 12 kontroller ca før, og 8 etter de nye reglene?? Hm... Får få meg en lege i tillegg da, som jeg kan gå til i mellom de 8 ukene til jm. Syns det er lenge med 8 uker mellom :S

Skrevet

ca hver 6. uke her,

hver 8.var vel litt sjeldent ja..

Skrevet

Går du hos jm eller lege eller begge deler?

Skrevet

Slik blir de nye kontrollene iflg retningslinjene:

1 kontroll: svangerskapsuke 8-12

2 kontroll: ultralydundersøkelse i svangerskapsuke 17-19

3 kontroll: svangerskapsuke 24

4 kontroll: svangerskapsuke 28

5 kontroll: svangerskapsuke 32

6 kontroll: svangerskapsuke 36

7 kontroll: svangerskapsuke 38

8 kontroll: svangerskapsuke 40

Lurer på hvorfor jm sa til meg at den ktr i uke 32 var falt bort??? Sakl jaggu skrive ut den siden der jeg fant dette på. På babyverden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...