Gå til innhold

Har dere sjeldne kontroller?? Hver 8. uke...


Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hadde en kjapp kontroll hos jm i uke 12. Kun skrev sv.skapspapirer, fikk høre fosterlyd og målte hb.

 

Så var jeg på ul uke 18, men der sjekker de jo ikke meg, bare babyen da.

 

Neste kontroll hadde jeg nå, 22 uker på vei. Skal ikke på kontroll igjen før 25 mars, er da 28 uker på vei. Jm sa at den kontrollen man hadde før i uke 32 er tatt vekk, men at man skal ha en kontroll i uke 36. Hun sa og at man siste mnd ikke går hver uke lenger, bare i uke 38 og 40!? Med andre ord, jeg skal gjennomføre dette svangerskapet med tilsammen kanskje 6 kontroller. (Hvis ikke noe uforutsett skulle skje da) Men hvordan vet man hvordan det står til med feks hb, urin osv, og ikke minst der inne i magen, dersom man sjekker bare hver 8 uke?? Mye kan jo skje på så lang tid...

 

Ikke at jeg føler meg syk eller noe, men er det andre som bare skal ha 6 kontroller? Syns det er litt lite. Men skjønner jo at jm synes det er unødvendig å komme til henne når man er frisk :S Kunne bare tenkt meg litt oftere enn hver 8 uke...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har vært mye syk og har derfor vært mye hos legen, er halveis nå, og neste gang er helsekortet mitt fullt og jeg må ha ny. Har også vært til jordmor en gang.

Jeg bor i en forholdsvis rik men liten kommune, og her får jeg komme til legen så ofte jeg vil, og jordmor sa sist jeg var der at jeg bare kunne komme til henne så ofte jeg ville og hadde behov for. Enda har jeg ikke betalt ei krone hos legen eller noen, har til og med spurt om jeg ikke måtte batale iom at jeg var der så ofte!

 

Tror det svangerskapstilbudet hver enkelt får er avhengig av hvilke ressursjer kommunen har å stille med.

Synes det er trist å høre at noen ikke føler de blir tatt godt vare på og har behov for mere oppfølging enn de får. Men sånn er det en gang i Norges langstrakte land. Det er stor forskjell på de gode og de dårlige eksemplene.

Skrevet

Jeg går til lege hver fjerde uke og så har jeg jm time innimellom der.Nå ble det slik at jeg har jm time fire uker etter at jeg har vært hos legen,så da blir det lege 6 uker etter sist jeg var hos henne.Så har en jo ul utenom det da.

Skrevet

Men jeg går ikke til lege i mellom, bare til jm. Syns det er litt lenge mellom hver gang...

Skrevet

Det er i utgangspunktet få kontroller fordi de aller fleste ikke trenger flere. Med færre kontroller "for alle", blir det plass til de som ønsker flere. Opplegget med kontroller i uke slik og slik og sånn og sånn er veiledende, og har du behov for flere skal du få det. :o) Bare så du vet det! I min kommune er det slik:

 

Uke 10: 1. sv.skapskontroll - lege (utføres uke 8-12, uke 10 i mitt tilfelle)

Uke 16: 2. sv.skapskontroll - jordmor (ble utført uke 14-15 i mitt tilfelle)

Uke 18: UL

Uke 24: 3. sv.skapskontroll - lege

Uke 28: 4. sv.skapskontroll - jordmor

Uke 32: 5. sv.skapskontroll - lege

Uke 36: 6. sv.skapskontroll - jordmor (men den utføres på sykehuset samtidig med en omvisning på fødeavdelingen, ikke med den vanlige jordmoren som jeg har gjennom sv.skapet)

Uke 38: 7. sv.skapskontroll - lege

Uke 40: 8. sv.skapskontroll - jordmor.

+ Evt. overtidskontroller uke 41 og 42 hos jordmor.

 

Som sagt: Hvis du har behov for og ønsker flere kontroller enn det som settes opp som "mal", er det bare å ringe og forhøre seg. Du skal i utgangspunktet få flere dersom du spør.

Skrevet

Får vel skaffe meg en lege da, som jeg kan gå til imellom jm.kontrollene...

Skrevet

Har også reagert på at kontrollene er så sjeldne nå.

Sammenlignet med da jeg fikk mitt første barn er det jo nesten så de ikke vil se meg...!

Jeg var på kontroll i uke 12, deretter ordinær UL i uke 20 og så kontroll i uke 24.

Neste kontroll nå er i uke 28, men jeg skal ta en liten ekstra -UL neste uke for å sjekke at alt er bra (ble eksponert for parvovirus i nyttårshelgen).

Jeg går også bare til jordmor, egentlig, men synes jeg blir det for risikabelt å vente så lenge mellom hver gang går jeg til privat lege ...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...