Gå til innhold

Stor baby pga usunn mat?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fått beskjed om at Lillegutt blir stor, ca 4 kg ved termin. Veit at dette ikke er så forferdelig stort, men lillesøster veide bare 2,8 (blei født 3 uker før termin, ville vel ha veid ca 3,5 ved termin). Vi er ikke spesielt store i familien, så jeg har ikke det å skylde på. Jeg har ikke vært så flink til å spise sunt, (men har ikke gått så forferdelig mye opp i vekt). Er det bare fordi jeg har vært usunn, eller er det andre grunner til at ungen blir stor?

 

Litt dårlig samvittighet nå....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lurer litt på dette jeg også.. Jeg tror jeg har spist sjokolade hver dag i 4 mnd, og lurer på om ungen min blir svær pga mye sukker... Selv har jeg bare gått opp 8 kilo på 35 uker...

Fint om noen vet...

Skrevet

Det er i alle fall større sjangse for å få stor ung om man er usunn pga mye fett og sukker...

 

Husk at ingen kan gi beskjed om at ungen din blir stor - det er umulig å si før den kommer ut. Stor feilmargin på måling på UL...

Skrevet

Hm - de kaller det vel ikke sukkerbarn uten en grunn?

 

Når det er sagt - så har jeg ei venninne som akkurat fikk en baby på

4.6kg...

Hun spiser utrolig sunt, steker alt i olje etc etc

I tillegg har hun barn fra før som har vært normalvektige, 3.2 - 3.5kg.

 

Men det er vel en grunn til at en skal prøve å unngå for mye sukker.

Lurer på hvor stor den i magen min er... har i alle fall fått sin del av sjokolade... i månedesvis!

(er jo forferdelig vanskelig å motstå...)

 

 

 

Skrevet

Sliter med å holde meg unna sjokolade jeg og. Sjekka varedeklerasjonen på Kvikk-lunsjen jeg nettopp har fordøyd... 535 kalorier... burde skremme enhver til å holde seg unna, men lystene vinner alltid. Nesten så jeg kan skjønne de som er narkomane....

Skrevet

Jeg spurte JM om jeg kunne påvirker vekta til til barnet ved hva jeg spiste, og da sa hun nei... Hun sa det var kun ved diabetes, og det kan du jo få ved å spise usunt... Men da skal man vel spise EKSTREMT usunt... Ei venninne spiste en hel sjokoladeplate hver dag i sv.skapet og gikk opp over 30 kg, men fikk ikke diabetes og ikke spesielt stor baby heller.

Skrevet

Tror ikke barnet påvirkes annet enn om man har for høyt blodsukker, altså diabetes. Har en venninne som er mager, og aldri spiser sjokolade eller potetgull, gutt 4,5 kg!

Tror uansett at man ikke kan vise til enkelteksempler, må nok heller stole på statistikken. Men barn av dia-mødre står i fare for å bli større enn gjennomsnittet.

Skrevet

Jeg sjekker ALDRI kalori innhold på maten, jeg spiser voldsomt lite grønnt, men prøver holde meg unna brus og spiser mer frukt når jeg småspiser.

Det blir selvfølgelig endel godteri og kjekks når man går å småspiser heletiden.

Regner med å ha lagt på meg en 10 kg nå, jeg er i 6 mnd, såvidt.

Jeg veide 3.2 ved fødsel og sambo veide 3.5... så da blir det spennende å se.

 

Svigerinna mi er fra Thailand, der er vist ideelle fødselsvekten 2.2 kg

Svigerinna mi spiste BARE sunnt, men gikk over fra Thai kost, til det trauste norske kostholdet.

Niesa mi veide 4.4 ved fødselen.

Skal si familien hennes i Thailand synes hun hadde fått en gigant baby!

 

Det er nå sånn at som adoptert fra Sør-Amerika, og jeg vet med dem som er adoptert fra Asia også, gjerne blir høyere enn vår biologiske familie.

Det har visst med kostholdet å gjøre, men akkurat hva?

 

Har hørt noen nevne at de må justere på disse symfyse og fundus målene for barna i dag er større enn det de var før (før hva vet jeg ikke).

stadig fler som går utenfor og ovenfor det som er det "ideelle".

Men jeg lurer også på....

 

Blir babyen stor forde jeg spiser usunnt, eller blir den liten forde den ikke får nok sunn mat?

for Svigerinna mi fikk da vitterligen en stor baby!

 

*virforret*

Skrevet

Det er blodsukkeropptaket til mor som bestemmer om barnet får i seg mye sukker, og dermed blir stort av den grunn. Dersom mor tar opp mye sukker, får barnet stor sukkertilførsel og vil derfor produsere mye insulin. Insulin er et veksthormon og vil gi økt vekst og stort barn.

 

Man kan spise veldig sunt og likevel ha stort sukkeropptak, og motsatt. Så det er ikke en dom over kostholdet ditt at babyen er stor. jeg har fått to store barn før. andremann var nesten fem kilo, og han hadde jeg spist ekstremt sunt med så det var ikke det som gjorde det.

 

Jeg skal få målt blodsukkeropptaket mitt til uka. (Glukosebelastningstest). Det er ikke bare for å avdekke om babyen blir stor (hun ligger allerede ti prosent over snittet), men også for å vite om hun blir født med høyt insulinnivå i kroppen. Det vil føre til drastisk blodsukkerfall hos henne rett etter fødsel og er ikke bra.

Skrevet

Både jeg og søstera mi var over 4 kg da vi ble født, søs var ca 4500, jeg var ca 4300. Snakket med jordmor om det på siste kontroll og da antok hun at prinsen vår er ca 4 kg ved fødsel. Det har ingenting med usunn mat å gjøre, det har med gener. Det er arvelig sa jordmor. Selvfølgelig kan man få små barn selv om andre i familien har født store barn, men det er lettere å få store barn når det er i familien.

Skrevet

Min førstefødte kom 5 dager før termin og hadde målene 48 cm/3180 gram. Jeg nærmest bodde på Mc Donalds gjennom hele sv.skapet. Gikk selv opp 17 kilo, men var veldig aktiv selv.

Skrevet

dette har mest med gener å gjøre og er inviduelt .. jeg hadde en morkake i mitt forrige svangerskap som så å si ga alt til sønnen min.. spiste super sunt gikk opp 15 kilo ikke noe vann. etter at babyen var ute var jeg var jeg 11 kilo lettere. og resten forsvant 2 uker etterpå. han var 4106 da han ble født.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...