Gå til innhold

hcg...hjelp!!

tryllepike * lykkespirer*

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk akkurat hcg resultat.Prøve ble tatt da fosteret var 4+2, Hcg var på 9000. Er det bra??

Videoannonse
Annonse
Gjest Tallulah Bankhead
Skrevet

Hei tryllepike!

Jeg sjekket hcg'en da jeg var 5+2, og da var den på 914. To dager etter var den 2209. Det er vanskelig å si noe utifra kun en måling fordi nivået varierer voldsomt fra person til person, men om du bare er 4+2 og hcg'en er 9000, så virker jo det veldig bra,- i hvertfall sammenlignet med mine resultater. I går var vi forresten på UL, og så lillebollas hjerte slå, så her er alt i orden så langt.

Du vet sikkert at hcg stort sett fordobles annenhver dag frem til det når et platå senere i svangerskapet, så om du virkelig lurer så kan du selvsagt be om at de sjekker det en gang til for sammenligningens skyld. Men hvis jeg var deg ville jeg nok slått meg til ro med at kroppen din har produsert masse hcg såpass tidlig at det sikkert ikke er noe å tenke på.

Skrevet

Takk for svar!! Jeg skal til legen igjen på mandag og ta en prøve til så får vi se. Legen var så usikker på hvor langt jeg var kommet, og jeg har lite peil selv så må vel bare være tolmodig og ta ul litt senere. Tok innvendig ul på mandagen også og da så vi fostersekk og en liten prikk og morkake og alt, men hun sa det var litt vanskelig å vite.

Det er forresten fosterets tid jeg regner, syklusene mine er så lange så går ut i fra ca el!

Så koselig at dere har fått sett hjertet slå! Blir man ikke litt roligere av det, å vite at det er liv og alt er ok!!

Gjest Bjørnen Collargol*gravid*
Skrevet

Tror nok du er lengre på vei ja. Jeg hadde en hcg verdi på 111 når jeg var 4+2.

Men som de skriver over her så varierer det veldig, men tror nok du har kommet lengre på vei ja :-)

Skrevet

hvis det er fosterets tid du regner er du jo egentlig 6+2, og det stemmer kanskje bedre?

Skrevet

Hm.. i min uke 6+3 (fosterets uke 4+3) målte jeg 50985 på blodprøve hcg-måling.. men ettersom det fordobles en del her og der så såg jeg ikke på det som så veldig mye alikevel, hørtes mye ut først, men leste om noen som hadde 60000 i 6+6 og sånne ting så da tenkte jeg ikke så mye over det.. Nå begynner jeg derimot å lure litt på om det er mer enn en liten spire som svirrer inne i magen min:O Eller er det helt normale målinger? noen som vet? Ps. Jeg fikk antydning til mage for allerede et par uker siden.. Kan det være to??

Skrevet

Hei.

Synes det høres mye ut med hcg på 50985 i uke 6+3.

Jeg tror at du enten har kommet litt lenger enn det du tror, eller så har du kanskje flere spirer i magen:)

Typiske intervaller for s-hCG under svangerskap:

Uke 3 = hCG på 3 - 40

Uke 4-5 = hCG på 40 - 300

Uke 5-6 = hCG på 80 - 3000

Uke 6-7 = hCG på 2600 - 15000

Uke 7-14 = hCG på 12000 - 290000

Uke 15-18 = hCG på 10000 - 160000

Uke 19-40 = hCG på 5800 - 52000

(Uke 3 betyr 3 uker etter siste mens osv)

Tolkning:

Under 2. til 5. svangerskapsuke fordobles hCG-konsentrasjonen hver 1,5 døgn.

Etter 5. uke forlenges doblingstiden til 2-3 døgn.

Ved ekstrauterin eller abnorm intrauterin graviditet påvises lavere hCG-nivåer

med en mer langsom stigning enn ved normale svangerskap.

Fallende verdier sees ved fosterdød. Halveringstiden er ca. et døgn.

Tvillingsvangerskap gir vanligvis høyere hCG-konsentrasjoner.

Verdier under 5 betyr derfor "ikke gravid", eller at testingen er utført for tidlig

Skrevet

legen satte meg litt tilbake, var på ul. Så jeg var vist 5+3, det vil si for meg. Fosteret 3+3. Men 9000 er ganske mye da. Får brev fra legen i morgen så jeg lurer på hva hun skriver der......spennende!!

Må jo sies at jeg testet positivt 4 dager etter el så må ha produsert enorme mengder hcg med en gang...legen sa det var fult mulig å teste positivt så tidlig....trodde det ikke var mulig jeg!!!!

18.jan skal jeg vist ha hatt el og 22.jan testet jeg svakt positivt!

Skrevet

Da jeg var 4+2 hadde jeg hcg på 702, som er innenfor normalen. Som du ser av tabellen noen innlegg over så er det store individuelle variasjoner. Det viktigste er at den skal stige.

For HCG nivåer <1200 mIU/ml, den forventede doblingstiden er 48-72 timer.

For HCG nivåer 1200 to 6000 mIU/ml, den forventede doblingstiden er 72-96 timer.

For HCG nivåer >6000 mIU/ml, den forventede doblingstiden er >96 timer.

Hcgn din er høy, og det kan indikere at du venter tvillinger, da hcg nivået da ofte blir høyere. Smil og vær glad. Den som venter får se :-)

Lykke til!

Skrevet

Jaiks...tvillinger!! Da må det være enegget for legen så bare en fostersekk. Snakket med en på 2. trimester som hadde hatt like høyt som meg på samme tidspunkt. Er vel veldig forskjelligtror jeg...det ser sånn ut på hva folk svarer i hvertfall!!

Bare glad det er så høyt jeg!!!!! Gleder meg til svar på neste test. Skal ta blodprøve i morgen og får da svar på fredag. Spennende!!!!!

Skrevet

Ja, nettopp;-) Det er veeeeldig store variasjoner, og det behøver jo ikke være tvillinger, men som du sier, høy hCG er jo uansett veldig bra!

Hold oss oppdatert da;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...