Anonym bruker Skrevet 15. februar 2008 #1 Skrevet 15. februar 2008 I det siste har jeg hatt mer og mer av dette...hjertet går i hundre og jeg blir helt matt...Utrolig ekkelt, føles som om all kraft bare renner ut av meg. Jeg har målt boldtrykk, og dette er helt fint, 120/80. Det kommer ikke ved fysisk aktivitet, opplever ikke dette under trening eller gåing, men kommer som oftest når jeg sitter helt i ro. Tidligere, mange år før jeg ble gravid, har jeg noen ganger hatt ekstra hjerteslag, og har tidligere vært på EKG undersøkelser 2 ganger for å sjekke om dette var noe, men de fant ingenting og alt er normalt. Snakket med jordmor om dette, og hun sier også at dette er helt normalt for gravide å oppleve. Hjertet arbeider for 2, og noen ganger blir det litt overledning. Jeg er blitt tipset om å spise magnesium og å drikke mye vann. Jeg gjør dette, men kan ikke si at det er noe endring. Jeg får denne matthetsfølelsen flere ganger for dage og i dag har jeg nesten hatt det konstant...Noen andre som sliter med dette? None som har noen gode råd? Ellers har jeg hatt et nærmest problemfritt svangerskap, har vært i god form og alt i orden, men nå merker jeg at jeg er kjempesliten og at mattheten tar overhånd...
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2008 #2 Skrevet 15. februar 2008 Dytter på denne...er det ingen andre som sliter med dette?
ruffina Skrevet 15. februar 2008 #3 Skrevet 15. februar 2008 Hei Var nesten som å lese om meg selv. Er utrolig plaget med ekstraslag, men kjennes ut som hjertet hopper over et slag. Dette er fryktelig ubehagelig, da jeg ikke har overskudd eller pust til å trene. Blir på de verste dagene kjempesliten av å gå en liten tur. Har vært til hjertespesialist som ikke fant noe galt med hjertet. Puh...:-). Hadde i følge blodprøvene tomme jernlager og litt lite kalsium, og jeg mener selv at det er blitt litt bedre etter 2 uker med jerntilskudd. Dette har jeg merket før jeg ble gravid også, men ikke så inntenst. Føler på en måte at dette ødelegger litt gleden over å være gravid. Ja, Ja, trøster meg med at det sikkert går over. Lykke til!
Gjest Skrevet 16. februar 2008 #4 Skrevet 16. februar 2008 Tro om ikke det her er en liten arytmi av noe slag ute og går? Jeg har selv diagnostisert arytmi på hjertet (altså hjerterytmeforstyrrelse), men det tok jaggu tid og krefter å få den diagnosen. For selv sånne rytmeforstyrrelser er lumske og slett ikke lette å se på EKG - jeg hadde en "standard"-EKG på legekontoret som viste bare fryd og gammen, deretter fikk jeg en døgn-registrering gjennom sykehuset der jeg ble påmontert en boks for registrering gjennom et døgn, og den fant heller ikke noe særlig tull. Til slutt tok de bare sjansen og opererte meg likevel, og fant ut når de hadde hjertet mitt fullt av elektroder at jeg hadde et utall ekstranerver i hjertet som sender ut signaler om å slå i hytt og pine, og de svidde av så mange av dem som de greide før de oppdaget at jeg også hadde noen som satt så nær sinusknuten at de ikke tør ta dem likevel. Så rytmetull må jeg nok leve med desverre, men heller det enn at de ødelegger sinusknuten min eller den nerven som SKAL være der. Det jeg merker selv, er at så snart hjertet finner på noe pek i forhold til rytmen sin, blir blodomløpet såpass redusert at jeg bare føler meg helt utslått. Akkurat den mattheten du beskriver. Og den trenger slett ikke komme ved fysisk anstrengelse, men hos meg blir det verre når jeg er generelt sliten, hvis jeg ikke lever regelmessig og sover nok og sånn, og ikke minst når jeg er stressa. Og det har generelt sett blitt verre i svangerskapet. Det du kan forsøke å kjenne på, er om du føler noen form for trykk/ubehag i brystet når det står på. Til meg er det ikke alltid jeg engang kan fange opp ekstraslagene ved å ta pulsen, men jeg kjenner at den blir svakere (sambo greier ikke finne puls på meg når det er sånn som regel), og så kjenner jeg et veldig karakteristisk trykk i brystkassa (omlag midt i kløfta), som om det sitter en klump der. Når det trykket slipper, kommer som regel energien tilbake nesten umiddelbart Og ja, noen dager er hjertet mitt helt på bærtur, men så kan det gå dagesvis uten et knyst igjen. De dagene det er på bærtur er det bare å ta livet med ro, og satse på at alt blir bedre siden, for det er lite annet enn generell hvile som hjelper. Men om det er en rytmeforstyrrelse bør du sette deg på legen og få en skikkelig undersøkelse - selv om de ikke kunne fikse meg er det et forholdsvis enkelt inngrep for å ordne biffen for de som ikke er fullt så velutstyrt med nerver - lokalbedøvelse, kikkhullsinngrep og du er ute av sykehuset igjen på noen dager
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå