Gjest Skrevet 15. februar 2008 #1 Skrevet 15. februar 2008 Det er jo så mye snusk og misbruk av systemet....nok til å gi minst 10 DIB'ere magesår av ren, pur ergrelse! Tenk at så mange nordmenn går rundt og bruker enrgi på dette. Til stadighet lar seg selv komme i dårlig humør av tanken på at noen får noe de kanskje ikke skulle hatt. Bare å nevne ordene uføretrygd og sosialen, er som å vifte med røde flagg. Tsktsk... Finn noe positivt å fokusere på i stedet. Det blir man i godt humør av!
___ Skrevet 15. februar 2008 #2 Skrevet 15. februar 2008 Nei, vi passer ikke godt nok på skattepengene eller andre penger som skytes inn til fellesskapet. Det er alt for mye sløsing og penger som burde blitt brukt på viktigere saker. Dette er et område det er bra at folk engasjerer seg på, om ikke annet for å signalisere at hverken trygdesvindel eller trygdemisbrul er OK. Derimot synes jeg det er lit merkelig med dem som engasjerer seg i hva andre Dibere engasjerer seg i . Det å være i godt humør er heller ikke det viktigste i livet. Jeg får ofte utrettet mer når jeg er sint enn når humøret er på topp. Det er like viktig.
Gjest Skrevet 15. februar 2008 #3 Skrevet 15. februar 2008 Ja gud forby at skattepengene kan hjelpe noen som faktisk ikke klarer å hjelpe seg selv, så fryktelig at våre penger kan hjelpe andre mennesker.. Greit jeg er uføretrygdet, men jeg betaler faktisk skatt jeg som de fleste andre og når jeg begynner å jobbe om noen år så vil jeg med glede betale skatt da også og være glad for at det kan hjelpe folk slik det nå hjelper meg fram til jeg blir frisk.
___ Skrevet 15. februar 2008 #4 Skrevet 15. februar 2008 "Viktigere saker" er selvfølgelig blant annet å hjelpe de som virkelig trenger det. Her brukes det skattepenger på kulturhus og konsulentbistand i milionklassen, det ergrer meg like mye som at folk som ikke har bruk for sosialhjelp får det. At de som har behov for hjelp får det, på en verdig og fornuftig måte, har jeg ingen motforestillinger mot, men de som bare ikke har lyst til å jobbe, dem synes jeg ikke synd på.
Gjest Skrevet 15. februar 2008 #5 Skrevet 15. februar 2008 Merkelig å engasjere seg i hva andre DIB'ere engasjerer seg i ? Dette er nå en gang DIB da, det er ikke et annet forum. Ville heller være merkelig å engasjere seg i hva Hegnar.froum-debattantene engasjerer seg i, når man er inne på DIB. Uansett, så er ikke dette et fenomen begrenset til DIB. Og jeg finner temaet morsomt, eller fascinerende kan man vel heller si. I slike debatter ser man ofte mennesker på sitt verste: Selvforherligelse, nedlatenhet, mangel på empati, mangel på ydmykhet, dømmende, smålighet, sladder og spekulasjoner- you name it! Vil forresten tippe at både du og omgivelsene dine hadde fått adskillig mer utav det foretok deg,når humøret var på topp. Sint og effektiv, det hørtes trivelig ut å være i nærheten av! Og ja, dønn seriøst- det viktigste i verden er å spre glede og være glad! Kan du se for deg konsekvensene av at gleden spredde seg utover verden? At glede var den dominerende følelsen mennesker gikk rundt med?
___ Skrevet 15. februar 2008 #6 Skrevet 15. februar 2008 Et samfun der alle går rundt og er glade og tror at det er viktigere å jatte med en å protestere mot urett er i hvertfal langt fra hva jeg ønsker meg. Hvordan tror du det hadde stått til med likestillingen om kvinnene på 60 og 70 tallet bare hadde gått rundt å smilt pent og spredd glede? Tror du vi ville fått fartsdumper ved skolen om ikke en del foreldre hadde vært rasende over råkjøringen? Det gjelder å styre sinnet sitt og utnytte det på en konstruktiv måte. De som bare vil gå rundt og være blide er ofte svert egoistiske og forventer at andre skal ordne opp for dem. Jeg har fått gjennomslag for mange saker forde jeg ble sint. Uten sinnet skal det mye til å engasjere seg nik for en viktig sak til at man får gjort noen store endringer.
Gjest Skrevet 15. februar 2008 #7 Skrevet 15. februar 2008 Har troen på å være FOR saker, i stedet for MOT. Adskillig mer blir gjort der motivasjonen er å oppnå noe en ønsker seg, enn å kvitte seg med noe negativt. Ja til fartsdumpere...Ekte, varig engasjement er en fantastisk drivkraft- se bare på Mor Theresa! Hun var ikke mot noe som helst, men kjempet FOR det hun trodde på. Men likhetstegnet mellom å være glad og jatte med, ser jeg ikke. Ei heller tror jeg du klarer å se for deg konsekvensene av at glede virkelig var menneskets dominernde følelse. Hvor mye urett tror du ville skje i et samfunn der alle var glade? Og da mener jeg glade, ikke at folk later som om de er glade?
Min *lille* prins*er stor* Skrevet 15. februar 2008 #8 Skrevet 15. februar 2008 er det i disse dager selvangivelsen kommer?:/ har ikke peiling på slike ting, men jeg vet at innerst inne så gleder sambo seg til å sette fingrene i det:) mixe og trixe litt, så får vi igjen mest mulig:)
___ Skrevet 15. februar 2008 #9 Skrevet 15. februar 2008 Hvis vi først hadde bygget et samfun der alle var glade til enhver tid, noe jeg er sikkerpå er umulig, hadde det jo ikke vært nødvendig å kjempe for noe som helst. Ting som ville gjort noen sinte ville jo ikke funtes. Jeg drømmer ikke en gang om å leve sån, det måtte være i et mareritt. Det er godt at følelsene svinger. Evig glede ville bare føre til at vi følte ingenting, vi ville jo ikke hatt noe å sammenlikne med. Du tenker kansje på sinte mennesker som noen som roper, skriker og slår uhemmet omkring seg. Det er ikke den typen sinne jeg mener. Når du lærer å styre sinnet bilr du sterk, du blir modig og du får en utholdenhet som du aldri føler når du går rundt og bare er glad. Jeg tror til og med Moder Theresa var sint og at det sinnet hjalp henne å kjempe for det hun trodde på. Du kan godt si det er bedre å være for ting enn mot ting. Etter min mening er det bare en floskel på lik lije med "Det finnes ikke problemer, bare utfordringer". Jeg er for eksempel sterkt imot at noen skal kjøre på ungene på skoleveien. Om du heller synes jeg bør engasjere meg for at folk skal kjøre forsiktig, så værsågod. For meg blir det bare en dvaskere måte å si det samme på. Et miljø fulstendug gjennomsyret av glede tror jeg du bare finner i forbindelse med dop og muligens ved hjernevasking i enkelte religiøse. miljøer.Det er ikke det jeg ønsker meg.
Gjest Skrevet 15. februar 2008 #10 Skrevet 15. februar 2008 Jeg respekterer selvsagt ditt syn. Men du oppfatter meg veldig feil. Dominerende følelse, snakket jeg om- ikke eneste! Du virker som du oppfatter at når jeg snakker om glede i denne sammenhengen, så eksluderer det alt annet. Det er din tolkning, og ikke noe jeg har skrevet. Jeg kan ikke diskutere med deg om når du tillegger meg meninger jeg ikke har.
___ Skrevet 15. februar 2008 #11 Skrevet 15. februar 2008 Det er klart jeg drar logkken helt ut i disse innleggene. Uten å gjøre det hadde det jo ikke blit noe å diskutere. Jeg mener imidlertid at alt for mange legger for stor vekt på å si og gjøre ting bare for at ingen skal bli sinte. Jeg har mer sans for folk som tør å si det de mener og som faktisk tillater seg selv å være sinte når de er det.
Gjest Skrevet 15. februar 2008 #12 Skrevet 15. februar 2008 Igjen...insinuerer du at glade mennesker ikke TØR si hva de mener? Hoppene du gjør, følger sikkert en "logisk" assosiasjonsrekke - inni hodet ditt....men blir langtfra det når du skriver disse innleggene. Jeg er uansett overbevist om at en får utrettet mest her i verden ved å være positiv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå