Gå til innhold

spiserutiner til 6mnd gamle barn


Anbefalte innlegg

Skrevet

haslags spiserutiner har dere på barna som er halvt år gammel?

når og hva får de å spise?

 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

vi har fölgende rutiner:

 

kl.9.30 halv banan&vann

kl.12 et lite glass med fruktmos&vann

kl.15 litt middagsglass (har nettopp startet med dette)

kl.18 gröt&vann

Skrevet

Vår gutt sine spisevaner:

 

kl 09. 200 ml mme

kl 12. 1 middagsglass

kl 15. 200 ml mme

kl 18. 1 stor porsjon grøt + en fruktpurè

 

prøver å gi vann til måltidene, men ikke populært. Men lurer på om vi bør kutte ut det ene mme måltidet på ettermiddagen, og heller gi grøt eller middag da også?

Skrevet

Glemte å skrive at jeg selvfölgelig ammer för hvert fastföde måltid:)

 

Anonym 14.33

Skrevet

Hos oss:

 

11.00 grøt, frukt og vann

15.00 middag

19.00 grøt, vann

 

I tillegg ammer jeg ham når han vil ha, dette blir gjerne 07, 09, 13, 17,21 og varierende antall ganger om natten fra 1 til4 ganger

Matporsjonene er nok ca halv foreløpig

Skrevet

 

 

06-08 (mellom der en gang) amming

10.00 grøt +prøver på vann

13.00 fruktmos eller 100ml mme

16.00 glass med middag +vann

19.00 grøt

20-21 (mellom der en gang) amming

 

Men jeg føler at det blir litt lite melk i løpet av et døgn. men han vil så sjelden ha mme på flaske...(han drakk mye av det før) Men har ikke tålmodighet...

Skrevet

6 - 200 ml MME

9 - grøt, litt MME og fruktmos

12 - 200 ml MME

15 - hjemmelaget middag ca 200 gram + litt MME

18 - grøt, litt MME og most banan

Skrevet

Dårlige rutiner her...hun er 6,5 mnd og får stort sett bare pupp - når hun vil ha. Fikk inn rutine med et par skjeer grøt/frukt til frokost og ca et halvt 4 mnd middagsglass til middag i 17-tiden....så kom omgangssyken og ødela alt...nå må jeg få henne til å klare å spise (pupp) igjen uten å gulpe opp igjen alt + få opp produksjonen:o(

Skrevet

Vi har følgende rutiner

 

Ca 8: grøt (full posrsjon Hipp) og ca 100 mme

ca 11.30: fruktmos med fullkorn (Hipp) og ca 150 mme

ca 15.30: middagsglass og vann

varierer med ulike glass + hjemmelaget.

ca 18.00: grøt + ca 150 mme

 

 

Skrevet

Åhhh...merker jeg blir misunnelig på dere som har så gode spiserutiner og små som liker fast føde....:o/ Her sliter vi sånn:o(

Skrevet

vi har ei på 6 1/2 og gir ikke like mye fast føde som de andre her, ser jeg.. våre rutiner er:

 

kl 10 - grøt + litt frukt (banan og sviske)

kl 16 - middagsmos + litt frukt

 

ellers ammer jeg masse fremdeles, ofte hver 2-3 time, når hun vil ha. synes det er litt stress med denne faste føden, jeg ;-) Men det må jo til. Apropos å like det: det tar litt tid før hun likte det, og middagsmaten gjør hun veldige grimaser av, men spiser alikevel, så vi fortsetter bare. he he.

Skrevet

Det virker som dere er så styrt av klokka alle her inne. Hjemme hos oss er nesten aldri ett måltid på samme klokkeslett noen gang. Minsten får mat når han er sulten og sover når han er trøtt... Ikke noe galt med å gå etter klokka altså, men det hadde ikke gått her hos oss. Hva med når dere skal bort...? "Kan ikke reise bort klokka 12.45, for minsten skal ha mat klokka 13." Er det slik hos dere...? Greit at de små styrer hverdagen litt, men det er jo fortsatt de voksne som skal styre mest! Mener j...

=)

Skrevet

Går ikke etter klokka på den måten her, passer mer på at det går ca tre timer mellom måltidene.

 

Morgen: 200 ml MME

Etter 2 1/2-3 timer: liten porsjon grøt + ca 150 ml MME

Neste måltid: 200 ml MME + evt prøvesmaking på middag

Neste måltid: 200 ml MME

Kveld: liten grøtporsjon + ca 150 ml MME

 

Bytter av og til om på måltidene slik at han spiser grøt senere eller tidligere. HS sa jeg skulle følge mengde MME som sto oppgitt på pakken =700 ml over 6 mnd (inkl. det som blandes i grøten). Så får prøve å øke på med middag, men han liker ikke det så godt enda. Gutten min blir 6 mnd om noen dager :)

Skrevet

Junior ser ut til å like det meste vi putter i han, ikke noe problem å prøve noe nytt virker det som. Han får pupp med 2 - 2,5 timers mellomrom, uavhengig av fast føde imellom. Og alltid pupp før annen mat.

 

Formiddag:

Prøver å legge inn fruktmåltid på formiddagen. Skrapt banan så langt

 

Mellom 13 og 16 (avhengig av amming):

Grønnsaksmos av potet og gulrot m/mm, nesten halvt avent-beger

 

Kvelds:

Maisgrøt på 60-80 ml mm

Skrevet

Ingen faste klokke slett:

 

Når han våkner: mme

ca 2-3 timer etter: grøt og vann

Ca 3-4 timer etter: mme og litt frukt

Ca 3-5 timer etter det: middag på glass og litt mme

Før han skal legge seg: grøt og mme sånn at han er mett og god og sover til dagen etter :-)

 

Ingen spesielle kl.slett går mere på når han er sulten...og siden han våkner en gang mellom 7 og 8:30 så blir det bare surr med faste kl slett.

Skrevet

Snuppa mi er 7 mnd, men dette spiste hu da hu var 6 mnd:)

Spiser det samme nå bare litt mer mme og litt mer middag:)

 

09.30 230ml mme

12.20 frukt beger og vann

15.00 1/3 middagsglass, dessert og vann

18.00 grøt av 100 ml vann og 100ml mme

20.30 230 ml mme

 

Her går vi etter klokka, syns det er veldig greit, da slipper jeg å huske når hu spiste sist... hehe:)

Skrevet

Du er ikke alene!!! Vi sliter veldig vi og. Han liker ingenting, og jeg mener INGENTING. Det er så frustrerende. Jeg har ikke lyst å fullamme mer.... Jeg prøver flere ganger til dagen med grøt og en gang til dagen med frukt med det er ikke så mye han får i seg....:-(

Skrevet

har ikke etter klokkeslett da men;

 

frokost: 200 ml mme

 

2/3 timer etter frokost får han et beger frutti med fullkorn rett før han skal sove formiddagsluren sin.

 

3-4 timer etterpå: 150 ml mme

 

middag: hipp's broccoli og potetmos som jeg har blandet litt rapsolje og vann i og hatt en liten bit kyllingfilet (moset i stavmikser) i, eller pittelitt kyllingpostei.. eneste "middagsmat" han vil spise... hvis ikke, får han en posjon grøt fra småfolk (havre med eple eller mild risgrøt med banan) og kanskje 50 ml mme...

 

kvelds: 150 ml mme før nattisen skal på, og så ca 1 porsjon småfolk-grøt rett før han legger seg...

 

 

ellers får han forskjellig frukt i babysafefeederen sin til å kose seg med mellom måltidene om han vil ha! favoritten der er for tiden kald honningmelon, men pære og druer går også an:)

 

han er 7 mnd om en uke:)

Skrevet

Akkurat blitt 7 mnd her, men svarer allikevel.

 

Vi har slitt _mye_ med innføring av fast føde (ikke gi opp!), og det er fortsatt dager da jenta vår kniper munnen hardt og bestemt igjen. :) De dagene det fungerer, er det imidlertid omtrent sånn:

 

morgenpupp, ca 06/07

halv porsjon grøt og litt sviskemos, ca 09

pupp og litt frukt, ca 12/13

hjemmelaget grønnsaksmos (det eneste hun liker av middag) og mm, ca 16

hel porsjon grøt og litt fruktmos, ca 19, etterfulgt av kveldspupp

 

nattpupp, ca 02/03

 

Skrevet

hmm ikke at jeg har noe med d men skal ikke mm eller mme være hovednæringen selv om de er 6 mnd og har startet med fast føde? Virker som om mange kutter ut melka store deler av dagen. Tenker ikke akkurat på d som står her men ellers så.

Mi snuppa vil ha lite melk etter hun får anna mat så jeg må gi henne melk først og så anna mat. Og så måtte jeg kutte grøten til kvelds å heller gi henne grøt til måltidet før kvelds. Hvis ikke får jeg ikke i henne mme.

Prøver å gå litt etter klokken for å få inn flest mulig måltider i løpet av dagen, men d går sjeldent. Da hun sover lenge på morgnen og ligger hun i vogna sover hun ofte over et måltid. Så er rekker vi ikke mer enn 4 måltider i løpet av dagen, og ofte blir d bare 3.

 

Men slik ser rutinen ca. ut:

 

Frokost: kl09/10: 200ml mme (100ml når hun har "tulle" dager)

Lunsj: kl:13/14: 200ml mme og litt fruktpure (ikke alltid hun spiser alt)

Middag: kl16/17: 150ml mme og litt potetmos (middagsglass)

Kvelds: kl19: Grøt og vann (og noen ganger mme hvis hun vil ha)

Resten av kvelds: kl20/21: 200ml (men tuller mye med maten i d siste, i dag spiste hun bare 80ml)

Skrevet

godt å høre at det er flere som sliter med fast føde, jeg fullammer hver 3 time dag og natt. Prøver med litt grøt - liker ikke, middagsglass - liker ikke, hjemmelaget - liker ikke og da snakker jeg om å brekke seg og kaste det opp igjen. Fruktpure er NAM! Lurer i han litt grøt med fruktpure. Men man skal vist ikke gjøre det sier HS

Skrevet

glemte å nevne at jeg har prøvd hver dag i ca. 1 mnd...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...