Gå til innhold

Hvor lenge er det "forventet" at foreldre skal sponse barnas ferietur?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kunne vel lagt ut denne på hvilket som helst forum, men jeg lurer litt på hva dere mener er brukelig alder for at man kanskje kan forvente at ungene fikser sine egne ferier, evt. sponser utgifter selv? Hva synes dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

til de flytter hjemmefra, får seg jobb eller er 16/18 år. gradvis økning, ikke plutseli: nå må du betale ferien selv.

Skrevet

Når barna begynner å dra på ferie alene syns jeg de kan betale ferien selv. Hvis de er med familien på ferie så er det vel ganske naturlig at foreldrene/de voksne betaler for reise og opphold syns jeg, så får barna heller stå for egen lommepenger.

Klart, er barna såpass store at de er i full jobb så bør de vel være med å spleise etterhvert hvis de mot formodning fortsatt vil ferie med foreldrene sine. Men jeg syns ikke nødvendigvis det ville være naturlig å be en 18-årig student om å være med å spytte inn sin egen andel av det reisen koster hvis det er en sydentur med foreldre/steforeldre og yngre søsken. Da må det være god forståelse for det iallfall, type "nå må vi alle hjelpe til hvis vi skal klare å få til en tur sammen"-aktig. Familieferier er familieferier og da må man bli inkludert og få være med foreldre og søsken uansett om man er 16, 18 eller 20 syns jeg. Det handler vel også litt om at foreldre har lyst til å ha med seg barna sine på ferie også. Men voksne ungdommer/unge voksne som vil dra på egne turer med venner bør betale for det selv, det kan ikke tas fra familiens fellesbudsjett syns jeg.

Skrevet

Jeg kommer til å betale for reiser mine barn foretar sammen med meg frem til de flytter hjemmefra.

Og jeg kommer til å benytte meg av samme metode som det min mor gjorde. Større reiser som språkreise og utveksling via skolen måtte jeg delbetale selv :)

Skrevet

Når de er 18 år.... uavhengig om de er egnebarn/stebarn.

Da kan de fint få seg en liten jobb i tillegg til studier, og da kan de betale turene selv (feks helgejobb på bensinstasjon, gå med aviser e.l )

Vi hadde antakelig bidratt med litt økonomisk hjelp, men i utgangspunktet kan de godt spare til turene selv. (De kan jo ønske seg penger til gebursdagene o.l som de kan spare til turer/ferier.

Skrevet

er de store nok til og dra på tur alene er de store nok til og betale turen alene også. jeg betaler da ikke fylla for barnet mitt, som sånne turer ofte er. men er det språkreise eller noe annet nyttig så kan jeg altids bidra med noe...

blir han med meg på tur betaler nok jeg mesteparten uansett alder (sefølgelig med noen forbehold da.. hehe)

Skrevet

Ifjor var min eldste 19 år og hun ville reise på ferie sammen med oss. Det var en litt spesiell situasjon siden vi skulle til utlandet og holde en minneseremoni for min søster som døde. Vi betalte hele turen med mat og drikke, mens hun holdt lommepenger selv. Såklart vanket det litt ekstra på henne innimellom for hun er jo lille jenta til mamman sin hun også.-)

I år har jeg sagt at hun får betale mesteparten selv av fly/husleie der vi reiser og det synes hun er helt ok. Hun er lærling nå og tjener egne penger. Men at vi sponser en del, helt klart:-) Hun bor hjemme ennå og for meg blir det naturlig å bidra.

Sambo, som ikke er biopappa, mente vi skulle spandere hele reisen på henne siden fjortisen får, men jeg satt ned foten og mener det er på tide at hun lærer å disponere penger selv. Og hun synes det er greit selv også:-)

Nå har hun to jobber i tillegg til lærlingeplassen sin, så hun tjener så hun klarer seg da!

Skrevet

Jeg tenker at så lenge barna (både hans og mine) går på skole og vil være med oss på tur så betaler vi. Når de begynner å jobbe og vi drar sammen, betaler nok vi fortsatt litt men da bør de bidra (slik som hos attpåklatten) Drar de på ferie uten oss og er i jobb får de nok betale denne ferien selv.

Men nå har ikke vi så store barn enda, så det er vanskelig å si før man havner i situasjonen, men generelt ville jeg ikke satt grensen ved alder, men om de jobber eller ikke.

Skrevet

Det kommer vel ann på situasjoner eller anledningen til reisene/feriene. Vet om flere som har fått alt betat unntatt lommepenger til syden turer i forbindelse med 60 årsdagene til foreldrene. Det er ikke altid at det har vært økonomiske grunner til det, men at foreldrene har hatt lyst.

Ellers kan jeg tenke meg at så lenge de er med oss på tur så betaler vdet meste av turen også betaler de resten pluss lommepenger selv når de har egen inntekt.

Skrevet

Så lenge barna bor hjemme og ønsker å være med på ferie, synes jeg foreldrene skal "sponse". Hvis mine barn vil være med meg på ferie leeeeenge, synes jeg det er hyggelig og betaler gladelig for dem :-D

Skrevet

Dersom de reiser på egen hånd med venner, så synes jeg de kan betale selv.

Min datter blir 18 iår og skal til syden med venner.

Det må hun betale selv.

Hadde hun reist med oss så hadde vi nok spandert turen iallefall.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...