Gå til innhold

Diagnosekåte leger

Anbefalte innlegg

Skrevet

...som også er mer interessert i anerkjennelse for sin egen del.

En venninne av meg er 22 år og har slitt lenge med en ganske ukjent kronisk sykdom. Det finnes medisiner for å behandle denne, men det finnes også mange andre måter og "lindre" den på. Den kan også "brenne ut".

Hun har siden 2005 hatt 15 fastleger som alle ønsker alternative opplegg for henne. Mange spesialister er også veldig interessert i henne. Hun er ofte på konferanser hvor hun er Test Subject som de gjerne vil forske på fordi hun er så ung.

Hun blir brukt som eksempel og får ofte prøve ut nye behandlingsformer som ikke er bevist effektive. Hun er alt i alt en stor prøvekanin.

Hun går i en samtalegruppe hvor det er et par til med denne diagnosen og lignende diagnoser. Hun er den yngste av de.

Hun får hele tiden "nye" diagnoser som kan minne. Aldri de lindrene medisinene. Hun gikk på medisiner i 6 1/2 mnd og merket forbedring - men fastlegen hennes gikk av med pensjon og hun fikk en ny en. En ny lege som ikke trodde på medisinen men på andre alternativer.

Hun er dårligere enn noengang nå. Hun har prøvd å fortelle legene at hun ønsker medisiner for hun har tross alt barn, og ønsker å være i form til å ta seg av de.

Nå er hun gravid og sykdommen er bedre - siden hun er gravid - og hun gruer seg faktisk til fødsel for da begynner dette evige marerittet hvor hun skal teste ut legenes"nye" diagnoser og "ukjente" behandlingsprogram.

Er det noe hun kan gjøre for å få slutt på dette? Hun sier hun kan gjerne være prøvekanin men vil gjerne ha medisinene i tillegg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dersom hun skal være prøvekanin så må hun nok finne seg i at hun ikke får medisinene. Det kommer jo veldig an på hva akkurat den legen tror. Tror han på medisin får hun det, tror han på rosevann får hun det. Eller hun kan kutte ut kaninopplegget og få medisin.

Skrevet

Hei

Det er ingen som ønsker å gi henne medisinene. Hun får hele tiden til svar at hun er såpass ung at det kan være mange andre måter å bli "bedre" på. Men hun blir jo ikke bedre. De hører ikke på henne i det hele tatt!!

De sier at det er så ekstraordinært å finne en så ung person med denne lidelsen. Etter hun fikk den har det ballet seg på med "nye" diagnoser som "samstemmer" med diagnosen hun først fikk. Hun er utrolig sliten av dette.. Noen andre tips enn at hun må finne seg i møkka hun faktisk sier nei til?

Skrevet

hva slags diagnose er det?

Jeg synes det høres merkelig ut at hun må være prøvekanin mot sin vilje. Det er da noe hun må ha rett til å bestemme selv.

Hun får bli litt "sint" neste gang hun skal til legen. Si ifra i klartekst at hun ikke er interressert i å bli behandlet på den måten. Jeg vet i hvertfall for min egen del at det er lett å bli overkjørt av leger, for vi tenker jo at de vet best... Men det er ikke alltid sånn.

Skrevet

Hun er veldig sliten og kampen mot helsevesenet er ganske hard, det vet jeg selv. Hun er så sliten at uansett hva hun sier så holder de medisinen som en gulrot, om hun bare prøver neste behandlingsopplegg.

Jeg vil ikke ut med diagnosen hun har siden hun har vært litt i media.. Nå ønsker hun bare råd..

Skrevet

Okei...

Det er veldig vanskelig å gi noen råd.. Det eneste jeg kan råde henne til er å stå opp for seg selv. Enkelt og greit bare la være å finne seg i all dritten. Kanskje enklere sagt enn gjort, men det er nå så...

Hun har jo tydligvis gjort en del for å få hjelp.

Skrevet

Det er veldig uheldig at hun har havnet i denne situasjonen, hun er klar over det.

Hun kan jo evt. dra til nederland å få medisiner, men vil de gjelde her i Norge? Hun er rett og slett så sliten.

En periode før hun ble gravid orket hun ikke gå på kontroll engang fordi nederlaget var så totalt - helt overkjørt rett og slett!

Blir skikkelgi trist når jeg skriver dette for dette er min beste venninne gjennom hele livet og jeg får ikke hjulpet henne.

Hun har spurt om jeg kan være med til legen og jeg har tenkt til det, håper det hjelper litt.

Er det veldig ulovlig om hun får seg medisiner i nederland?

Skrevet

Ulovlig er det jo... Det er vel ikke noe forskjell på om det er litt ulovllig eller veldig ulovlig.

Men jeg vet at det er en del som tyr til å dra utenlands for å få hjelp, når de ikke får hjelpen de trenger her... Og jeg kan forstå det.

Får håpe det hjelper at du er med henne. Hun har ihvertfall en god venninne som støtter henne;)

Skrevet

Høres underlig ut. Hun er i sin fulle rett til å nekte å ta i mot behandling - dvsn hun trenger ikke være prøvekanin og ta i mot medisiner hun vet ikke virker. På den annen side kan ikke pasienten "bestille" behandling og medisiner - det er legen som bestemmer behandling ut i fra medisinske vurderinger, og jeg syns det høres rart ut at en 22 år gammel jente nektes behandling som virker dersom hun har en sjelden lidelse.

Og 15 fasteleger på tre år!? Man kan bytte to ganger i året, så vidt jeg vet.

Skrevet

Ville først og fremst hold meg til samme lege, ikke bytta så mye!! Da har man iallefall bedre sjangs til kontinuitet i behandlingen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...