Gå til innhold

Noen som har gode tips for å forebygge søskensjalusi?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå er det like før vi får ny baby! 2 uker til termin i dag.

Har prøvd å forberede Lillegull (2 år+ 2 mnd) på at han skal få en lillesøster, han har vært med å sette sammen babysengen, vi har lest bøker om babyer osv osv.

Er det noen som har noen lure tips som de følte at hjalp til med å lette overgangen fra enebarn til det å måtte dele mamma og pappa? Er takknemlig for alle små tips!

Videoannonse
Annonse
Gjest Sekretøsa
Skrevet

Har ingen tips og komme med, annet enn at dere er flinke til og vise han at dere er der for han. Babyen trenger ikke så mye oppmerksomhet som han gjør i starten. Sørg for at de som kommer på besøk, hilser på storebror først, kanskje at de har med en liten leke el noe til han.

Alle her var kjempeflinke, og kjøpte en bitteliten ting til snuppa når de kom på besøk for og se lillegutt. Ikke noe dyrt, bare en liten ting som var BARE hennes. Tror det hjalp. Også fikk hun pakke opp gavene til mini.

Nå er mitt lille troll veldig bedagelig anlagt, han krever ingenting, ikke har vi hatt våkennetter, og han er bare blid og fornøyd, så det er lettere og gi masse oppmerksomhet til snuppa.

Så langt har hun ikke vært noen spes sjalu, men det kan jo hende det kommer når han begynner og bli større. Han er bare 5 mnd nå.

Lykke til!

Skrevet

Involver han i bading av babyen, at han får hjelpe til å mate, bade babyen osv. Vi har også kjøpt noen leker av og til og sagt at lillebror har kjøpt de til han fordi han er en sånn kjempeflink storebror. Vi passer også på at Kevin får masse tid sammen med meg og pappaen alene. Han er straks 3.5 år og babyen er 1 mnd. Ikke vært sjalu enda, bare stolt og kry

Skrevet

Signerer det de andre to skriver, men vil bare si at jeg ikke er enig i at babyen ikke trenger så mye oppmerksomhet i starten...for her går det MYE tid til minsten! Amming nesten hele tiden og tröst ved magesmerter osv. Så vär bevisst på at babyen kan komme til å kreve mer enn forventet....

Skrevet

Jesper Juul og en mamma som skrev inn til han i Aftenposen for to uker siden hadde en del gode råd, og det ligger sikkert på nett.

Jeg bet meg fast i noe som jeg har tenkt på i ettertid. For resten av familien så er det jo en stor glede med et barn til, men for eldstemann kan det også være en liten sorgprosess. Han mister 50% av oppmerksomhet fra familie og alle rundt. Det er enkelt å skryte av eldstemann fordi barne hjelper til og er verdens beste storebror eller søster, men han snakket om at det var viktig å erkjenne at de negative følelsene som også vil komme "stemmer". At når eldstemann blir oppgitt og lei at en sier: Ja, det er slitsomt med lillebror av og til. Du har vært veldig hjelpsom i dag, og nå ser jeg du er sliten og lei av grining. Det er mamma også. Kanskje vi skulle kose oss litt sammen når han sovner? Slappe av osv..

Tror jeg skal fokusere litt mer på det neste gang. Eldre søsken blir fort sosialiser inn i rollen som mors lille hjelper der "klaging" bare er negativt.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Jeg beklager! Det jeg mente med at babyen ikke trengte så mye oppmerksomhet, var at de stort sett sover endel når de er helt ferske :)

Mente ikke at de var ikke-eksisterende altså :o)

Skrevet

Skriver under på erteposen sitt innegg.

Har selv 2 år mellom guttene, og opplevde ikke sjalusi/ konflikt før minsten ble ca 6-7 mnd. Da kom han seg rundt og rotet med eldsted sine leker etc ;-)

Skrevet

Mye fine tips her, tusen takk.

Tar gjerne imot flere!

Skrevet

jeg reagerte ikke på noe du skrev, om den er til meg:) Har kommet oss igjennom to gutter uten noe særlig søskensjalusi, men så har de to personlighetstyper som går greit sammen og ikke konkurrerer. Synes bare at eldstemann ble litt vel mye "hjelpegutt". Han tok det rett oppgaven litt for alvorlig, og i dag er han litt for mye flink gutt..

Skrevet

Vi fikk minsten (som er 10 uker i dag) da storebror var 22 mnd.

Er enig i det de andre over her skriver, og vil legge til noen ting som hjalp her..

Storebror, som ikke alltid har vært "så stor", fikk et veldig behov til å være baby han også da lillesøster kom til verden. Han så jo at hver gang lillesøster gråt så tok vi henne opp og bysset henne. Så han tok veldig lett til tårene og trengte mye trøst i starten. Gi han det da!

I tillegg så fikk lillesøster seng i stua (vugge i stua) og egen seng inne på vårt rom, mens storebror hadde eget rom. Så storebror ble veldig opptatt av å få ligge i hennes seng/vugga/vognbag'en. Dette lot vi han få gjøre, vel og merke når lillesøster ikke brukte disse. Så i starten så la storebror seg i vugga med en gang lillesøster ble tatt opp derfra, og det samme med vognbag'en. Dette lot vi han gjøre, og prøvde å ikke fokusere altfor mye på at "nå var jo han blitt stor gutt siden han hadde blitt storebror". Han hadde jo fortsatt et behov for å bare være baby/liten (for det hadde han jo vært-ikke baby da- før lillesøster kom til verden). Etter noen uker var det ikke så spennende å ligge i vugga osv...

Så mitt råd blir da- la storebror få ligge i senga til babyen dersom han ønsker det, og si at han kan gjøre det når babyen ikke ligger der. Interessen går over. Ikke fokusere for mye på at NÅ så er han jo blitt så stor. Han trenger å kunne være liten også, er jo bare litt over 2 år. Vær foreberdt på at terskelen for å bli lei seg kan bli mye lavere. Gi trøst, for dette ser han at babyen får når h*n gråter. Og ikke minst, la storebror få leke med babyens leker. Noen må dere kanskje kjøpe to av også=0)

Lykke til!

Skrevet

Jo også en ting til:

storebror går i bhg. Der oppdaga vi at alle var veldig opptatte av at han var blitt storebror og hadde ei lillesøster hjemme, og hadde kjempefokus på dette når vi leverte i bhg. Til slutt måtte vi faktisk be om at de måtte la være å fokusere så mye på dette. Han var jo fortsatt først og fremst Sebastian, som "tilfeldigvis" hadde blitt storebror. Det ble rett og slett for mye av det gode, og i utgangspunket prøvde vi jo å ha det mest mulig som før (for å hindre sjalusi)

Det er jo en stor omveltning i hjemmet, så det var liksom greit at alt var ved "det normale" i bhg i allefall.

Skrevet

Jeg har en gutt på 2,5år og en på snart 5mnd. Vi har ikke merket så mye til søskensjalusi før de siste par ukene. I begynnelsen gikk det helt fint. Lillebror sov mye men han var også plaget med magen så det blev endel grinig og bæring men storebror taklet det bra. Nå de siste par ukene har det blitt litt bråk. Storebror vil leke med lillebror og ettersom leken blir litt våldsam til tider blir det til at vi kjefter på storebror eller at lillebror begynner å grine. Begynner lillebror å grine blir storebror kjempesint på ham og tar pappan opp lillebror og trøster ham ....ja da er he....te løs.

Vi prøver derfor å unngå denne situasjonen så godt det går.

Vi lar gutten vår bestemme hva lillebror skal ha å seg og at han får hjelpe til å finne bleie og vaskeklut. Så bader de tilsammen og leser bok tilsammen. Samtidlig får storebror mye oppmerksomhet og han får gjøre morsomme ting med bare mamma eller bare pappa også.

Det er så søtt å se hvor gott de liker hverandre. Lillebror løer mest da han ser storebror og storebror spørr alltid hvor lillebror er hvis han kommer hjem og ikke ser han. Da vi henter storebror i barnehagen sier han alltid til de andre barnen at de skal komme å se på hans lillebror.

Du kan glede deg!

Skrevet

Har dere babydukke? Det likte hvertfall vår gutt- han hadde sin egen baby. Så hjalp vi han med å stelle den litt. Og så lekte jeg innimellom athan var baby...helt til han syntes det var kjedelig. Og fulgte veldig mange av de samme rådene som du ellers har fått her. Han var den første som fikk se henne på sykehuset- besteforeldrene måtte vente ute på gangen. Han har fått vise henne frem. Han har åpnet hennes pakker. Han har fått holde og hjelpe til så mye han vil (innnfor trygge rammer) Vi har oppfordret besøk til å ikke dulle for mye med babyen osv.

Vår gutt elsker lillesøsteren- han smelter fullstendig hvis hun smiler:-) Det er tydelig gjensidig! Gled deg.

Skrevet

herreguuud! hva feiler det meg idag?! jeg begynner å grine av det her jeg! :o

høres sååå flott å koselig ut alt dere skriver!

Skrevet

Jeg også sitter med tårer i øynene! Åååh som jeg gleder meg nå! Håper alt går kjempefint. Her er det så masse fine tips som jeg skal skrive ned!

Skrevet

Dytter på denne, har fått mange fine ideer og vil gjerne ha enda flere!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...