Gå til innhold

Barn i forsete...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vet at barna må være over 140 cm for å sitte i passasjersetet foran uten barnesete, men hva om barnet er lavere? Hvor skummel er en airbag for et barn på f.eks 125-130 cm og 25-28 kg dersom barnet sitter i en putestol? Hvor mye har det å si om bilen er ny eller gammel og stor eller liten? Vet godt at det er frarådet å ha barn foran i bilen altså, men om det en dag blir aktuelt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror faktisk det er tryggere enn å ha en liten baby i forsetet, også selv om air-bagen er koblet ut! Den mest utsatte plassen i bilen..

Når de nærmer seg 130 og sitter godt sikra er det sikkert ikke noe problem om man kommer opp i den situasjonen.

Skrevet

Airbagen er dritfarlig når de sitter i stol også, for den har en enorm kraft når den slår ut. Har hørt om tilfeller der babyer blir drept av airbag når bilen "bare" har dultet borti et eller annet!!

Skrevet

Et barn som sitter i forsete bør være 140 cm, både med og uten pute.

Skrevet

Ja jeg vet de bør, men hvor ille er det om de ikke er det?

Skrevet

Måtte google litt da, i 1996 ble en ett år gammel jente "decapitaded" (mistet hodet) av en liten bumperaccident...! Hun satt i stolen sin.

Skrevet

Det er en utrolig kraft i airbagen og små barn (under lovlig høyde) kan få store skader av utløsning fordi den treffer feil i forhold til hos voksne.

Skrevet

Jeg vil si det er så ille at det faktisk ikke er aktuelt. Sånn er det bare. Hvis ungen din ikke tåler egg så kan han jo ikke spise noe med egg i - og du klarer jo å gjennomføre det. Hvorfor skal du ikke da kunne klare å gjennomføre at ungene sitter i baksetet til de er over 140? (aner ikke om ungen din ikke tåler egg altså, bare et eksempel. :) )

Skrevet

Men nå er det ikke snakk om en 1 åring men et barn som har samme høyde som en gjennomsnittelig 7-8 åring :-)

Skrevet

Det er vel derfor de setter antal cm som grense og ikke alder... 12 år og 140 cm er en regel jeg kommer til å følge, fikk selv ikke sitte foran før jeg var 12... (var 140 cm lenge før det så vidt jeg husker).

Skrevet

Det er ikke vanskleig å gjennomføre dersom det er nødvendig, var derfor jeg lurte på hvor ille det faktisk er :-) Er det superfarlig i en kollisjon så unngår jeg det, enjelt og greit, men om det ikke er SÅ farlug når de er blitt såpass store kunne det forenjlet noen situasjoner. Så var jo derfor jeg spurte, for å finne ut hvor ille det er, om noen visste det.

Skrevet

Det kommer jo an på hva du synes selv da. Hvis du ikke synes det er så farlig om ungen risikerer skader som f.eks knekte ribbein dersom dere kolliderer så kan du jo bare sette han foran.. men er jo mange som har skrevet her at når de er lavere enn 140 kan de både omkomme og pådra seg skader. Da synes jeg det er unødvendig å risikere det bare fordi ungen har så lyst til å sitte foran. Et beslektet tema som er like ille, her om dagen så min samboer en mann som kjørte ut fra parkeringen på butikken - med ungen PÅ FANGET!! De svingte ned mot boligfeltet og ikke ut på veien, men likevel, sånt synes jeg IKKE er greit.

Skrevet

Jeg oppfattet dette som et spørsmål om det er farlig selv om man bruker en putestol, sånn at barnets høyde i forhold til kollisjonsputen øker.

Altså om det er like fartlig hvis et barn som er litt lavere enn kravet, heves sånn at puten, hvis den blir utløst, vil treffe der den ellers ville ha truffet et barn i riktig høyde. Man kunne for eksempel komme i en situasjon der ett barn mp sitte foran hvis alle skal få plass i bilen hvsi alle skal få være med, og da kan det jo være greit å vite om det ikke hjelper med en pute i forsetet eller om man må ta bussen.

Ingen vits i å hisse seg opp over noen som bare spør om noe, da.

Selv vet jeg ikke svaret.

Skrevet

Tja.... det er da ikke høyde grense for å få førerkort...!!!

Jada, vet det er forskjell på voksen og barn!

Skrevet

går fint hvis det er et barn som er rundt 1.30 og sitter på pute, pluss tilpassning på selen.

Skrevet

Ja altså det vil jo evt bli sånn pute m/rygg bilstol, der blir jo selen regulert automatisk. Har ikke satt ham foran enda og har ingen umiddelbare planer om det heller, dette var mer om hvor ille det var i tilfelle det skulle bli aktuelt engang, ovenfor andre unger også om jeg skal ha med kamerater osv. Jeg tenker jo også det at med pute kommer han jo like høyt opp med overkroppen som en som er 10 cm høyere, faktisk enda høyere opp siden bilputen er tjukk og om det er greit for en på 140 cm så burde det jo da være greit for en på 130 cm som sitter på pute? Men jeg vet som sagt ikke, var jo også derfor jeg spurte :-)

Skrevet

En airbag kan i verste fall knekke nakken til barnet!!!!! :-/

Skrevet

Men kan noen forklare meg HVA som er forskjellen på om et barn på 140 cm sitter fremme uten pute og et barn på 130 cm sitter foran MED pute??? Jeg ville aldri plassert et lite barn foran, men dette var et spørsmål om et større barn som allerede fra før er nær høydegrensen. Jøsses, slapp av litt da... Ingen har sagt jeg kommer til å velge dette heller, bare lurer på OM det er skikkelig ille og evt HVORFOR. fint om noen har noen skikkelige og saklige svar...

Skrevet

He, he. Det var ikke ment som noe angrep på deg ;-)))

Jeg kan heller ikke fortelle deg forskjellen på 130 og 140 cm. Skjønner heller ikke helt hvorfor det KUN er cm som avgjør..... Det går vel like mye på styrke osv....altså hvor gammelt og "stort" barnet er...fysisk sett.

MEN jeg har opplevd å komme til en ulykke hvor en gutt på 8 år døde som følge av at airbagen hadde knekt nakken hans:-( Så at det er krefter vi snakker om er helt sikkert!!:-)

Skrevet

Hvorfor sender du ikke bare en ail til Trygg Trafikk? De kan jo svare mye bedre enn oss her inne :o)

Skrevet

Ok, takk for litt mer utfyllende svar, hehe...

ølte mange missforstod helt hva jeg egentlig ville frem til her så ble litt irritert ;-) Jeg skjønner jo også at fysikken spiller inn. Her er gutten av den typen som er bredskyldret og "muskuløs" med tung benbygning, han er tung i forhold til høyden sin, men er slank da. Han har heller ikke stort hode. Han er pr i dag 5 år og 125-126 cm, så det blir uansett ikke aktuelt enda, er mer om det skulle komme en situasjon med tiden :-) Og om det har noe å si så blir det i vår bil snakk om en veldig sikker bil i så fall.

Skrevet

Ja kanskje det hadde vært en god ide :-) Tenkte faktisk ikke på det.

Skrevet

at de skal være 140 er vel pga hvor aribaggen treffer.. så skulle jo da ikke ha noe å si om han sitter på pute da han kommer over den grensen.

er jo stor forskjell på en 5 åring og en baby....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...