Gå til innhold

Blir alenemor til 3...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå er det bestemt, fra hans side at han vil ha skilsmisse... Vi venter barn nr 3, som ikke var planlagt, og han ønsket abort. Jeg klarte ikke å leve med det valget, og nå sa han til meg i dag, at babyen må bevise at jeg tok feil, hun må vinne seg en plass i verden!! Og da orker jeg ikke mer, han har slengt med dritt i hele svangerskapet, og han sier han vil gi henne etternavnet, men har ikke noen følelser for det, og har sagt mange ganger at hun burde ha vært fjernet.. Er i uke 31, med masse kynnere, har født prematurt to ganger før, og tror at dette vil forhaste fødselen, presset begynner å bli for stort.

Er altfor alene om denne babyen, og har nå sagt ok til skilsmisse... Klarer ikke mer. Vi har gått til terapi, men vil ikke bruke mer energi på det... Han sa i dag, forstår du ikke at terapeutene synes jeg har rett i alt? At du ikke gjør noe bra? Det vil si at alt er min skyld i følge han... Og da nytter det ikke lenger med terapi heller...

Kan jeg nekte han å gi henne etternavnet? Kan jeg oppgi at han ikke er faren? Jeg vil ikke at han har noen rettigheter med dette barnet, eller at han kan kalle seg far, når han har vært slem mot meg hele svangerskapet.. Har til og med vært voldelig en gang!

Hvilke rettigheter har jeg som alenemor? Og i tilfelle får jeg hjelp av staten til dette barnet??

Trenger hjelp, er helt kjørt, og føler at fødselen nærmer seg... Er så alene...

Ble mye rot her, men er litt desperat nå... Beklager

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hei,du får massse hjelp når du er alenemor.Du får god økonomisk støtte,førsteprioritert på barnehageplasser og avlastning gjennom barnevernet hvis du ønsker det! Dette klarer du!!! Jeg har min nr to på vei og må si at tanken på å bli alene igjen frister meg veldig etter år med økonomiske problemer og en type som ikke tar ansvar. Faren til barna vil jo også ha samværsrett sant,og da vil du få mulighet til å være deg selv,ha din egen alenetid og lade opp. Hvis du er innstillt på å klare det skal du se det går mye lettere enn å være i et forhold som ikke virker!!! been there done that!! Du kommer helt sikkert til å merke en positiv reaksjon på barna også som vil merke at omgivelsene er lystigere og mamma ikke er så lei seg hele tiden =) Masse lykke til. STÅ PÅ!!!

Skrevet

Kan man få hjelp til betaling av barnehage? Klarer ikke barnehage til 3!!

Skrevet

ja man får tilskudd=) hør med nav!!

Skrevet

Sender deg en stor klem. Dette klarer du:-) Var selv alenemor til mine to eldste i flere år.

Ta en telefon til nav, og få til et møte med de. Mener de dekker 64% av barnehageutgiftene dine.

Familiekontoret kan hjelpe dere med å ordne en samværsavtale.

Lykke til!

Skrevet

Huff må bare si Stå på jente!

Dette er noe du så absolutt skulle ha sluppet å gå igjennom, ihvertfall nå i en sånn følsom prossess som et svangerskap.

Håper du får den hjelpen du trenger fra nav!

(barnet får automatisk mors etternavn så lenge du ikke gir noen annen beskjed.)

Masse lykke til!

Skrevet

Uff får helt klump i halsen og tårer i øynene her jeg :-/

Jeg er heeelt sikker på at du får det bedre uten han!!! Han behandler deg helt forferdelig jo! Forøvrig vokste jeg opp med alenemamma og to søsken, og det gikk bra:-) Bedre enn når hun var sammen med udugelige menn! Så jeg vil bare si at så lenge mamma har det bra så har barna det bra også!

Ønsker deg masse lykke til!! Sender deg mange gode tanker :-) og mange klemmer!!!!!

Skrevet

vil bare si, DET ER IKKE DIN SKYLD!!! Bare det at han kan påstå slike ting sier bare alt om han... Dess forterer du kommer deg vekk fra han, dess bedre. Det viktigste er å være lykkelig!

Skrevet

hei ang barnehage..man er ikke 1.prioritert nei..har selv vært alene med 2 unger..og fikk IKKE barnehage til begge jentene mine..greide til slutt å få eldste inn ved å anke..dvs hun ble nr 1 i vente kø istedet for 12..

Så hun kom til slutt inn..og da var det siste året hun gikk i barnehaget..jeg begrunnet med jenta hadde behov for å være i barnehage før skolen..og det gjorde henne godt også..

Men at jeg var alene hadde ingenting å si nei

Du får stødad til barnetilsyn visst du er arbeidsøker eller du er i jobb..

Da får du dekt 64% inntil en viss sum som jeg ikke husker for øyeblikket..

Men jeg har aldri oversteget den summen..lell jeg hadde barnehage til ene og dag mamma til den andre..

Men du må være i jobb eller reel arbeidsøker da..visst ikke får du ikke stønad til barnepass..eller gå skole

Skrevet

Værsåsnill.....IKKE straff den ufødte for pappaen sine feil!!!

Tenker da på at du ikke vil bruke hans etternavn o.l.

Skrevet

Går han pga du ikke valgte abort? det hørtes fryktelig egoistisk ut!!

Så lenge du ikke lurte han til å bli gravid å det skjedde ved et uhell, så har jo dere begge vært med på å lage denne ungen..sånt skjer.

Og man kan ikke tvinge noen til å ta abort. Er jo de som sliter psykisk etter en abort for de angrer..

Da er det mye bedre at du beholdt ungen og får han der ut av livet ditt..

Ang etternavn. Siden dere er gift så vil vel begge automatisk få foreldrerett over ungen og må ha begges underskrift ved store avgjørelser..

De som ikke er gifte må skrive under på om begge, mor eller far skal ha foreldrerett..så jeg vet ikke hvordan det blir i ditt tilfelle.

For har du muligheten til at kun mor har foreldrerett så hadde jeg gjort det..og da er det du som bestemmer hva unen skal hete til etternavn..

De to andre har de hans etternavn de også? synes ikke ahn fortjener at ungen har hans etternavn, men på en annen side så blir det kanskje litt feil at ikke den 3. for hans etternavn når de 2 andre har det? eller?

Uff for et dilemma du er i.

Og jeg kan aldri tru at terapautene mener han har rett i alt!! Hvem mener abort er rett da? og at man oppfører seg sånn for den man er gift med ikke greier å ta abort? Nei her er det han som må gå inn i seg selv å tenke over ting..

MEN du vil greie det utmerket alene. Medre å være alene med 3 unger enn å være ulykkelig gift med 2..så du gjorde det rette..

All lykke til deg..

Skrevet

Hei alle sammen, takk for svar.. Akkurat i dag er jeg helt knust og har grått i hele dag... Klarer ikke å gjøre noe, men det er vel svangerskapet som gjør meg mer følsom og lite sterk... Men samtidig tror jeg det er bra å gråte og gråte og så sette seg ned og ta seg sammen. Og prøve å se framover..

Ja, babyen får vel etternavnet hans, vi er jo gift. Og de to andre har hans etternavn, skal prøve å ikke gjøre forskjell, men er ikke enig i samvær med henne. Han vil jo ikke ha henne...

Jeg skal jo være i full jobb, jobber 100% som sykepleier, og da må alle tre være i barnehagen.

Tusen takk for varmende ord og råd, dere aner ikke hvordan det hjelper!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...