nicknavn Skrevet 15. februar 2008 #1 Skrevet 15. februar 2008 Lurer på om det fungerer så godt i vår base bhg, som de vil ha det til. Har hele høst og vinter godt å fundert på hvordan ansatte i bhg organiserer og får det til å gå rundt når det gjelder renslighet blant 52 barn. Har ved flere annledninger observert at barn ikke vasker hender når de er ferdig på wc. Ikke har de tørkepapir på wc. (har etterlyst det ved flere annledninger). Tørker papir har de på kjøkkenet og det er langt unne wc. De vasker ikke hender etter måltid og i allefall min som griser litt har behov for å få vasket de. Vet ikke hvordan de gjør det før måltid, men jeg antar at ikke alle 52 barn får vasket hendene. Ansiktet blir aldri vasket, har testet det ved at min gutt fikk litt syltetøy på siden av haken og det var der når jeg hentet han etter 6 timer. Barna går ofte og daglig rundt med snørrete neser ( selvsagt er ikke det uvanlig og nytt) og da er det ikke bare litt, men skikkelige seige grønne snørrklyser. Personalet ser det, men tørker/pusser ikke nesen. Min gutt bruker klærne som snørrklut. De bruker ikke fat til frukt/brød måltidet på ettermiddagen, da ligger all mat direkte på bordet. Og i går gikk det over alle mine grenser, jeg var i bhg mitt i måltidet og et av barna kastet brødskiven sin på gulvet, personalet tok bare skiven opp og ga jenta beskjed at hun fikk spise den opp og at hun ikke fikk ny brødskive. Jeg regner med at personalet selv ikke ville spist brødskiven som hadde ligget på et skittent gulv. Ikke rart at barna ofte er syke og ikke rart at min gutt er syk hver 3. uke. Er glad for at vi har bestemte for å søke på ny bhg før fristen gikk ut.
nicknavn Skrevet 15. februar 2008 Forfatter #2 Skrevet 15. februar 2008 Dytter litt jeg. Ingen her som har lignende erfaringer eller er det kun jeg som overreagerer? Er det vanlig at de gjør det slik i alle bhg?
M&K+Påsan <3 Skrevet 15. februar 2008 #3 Skrevet 15. februar 2008 Svigerinna mi jobber i barnehage. Selv har jeg ikke barn der, så vet ikke noe sånn om rensligheten. Men der hu jobber, var det ofte både barn og personalet var syke, det kom frem at vaskedama først vasket doen, får å så bruke samme klut på gulvet der di pleide å sitte. Deilig? :S
Sivalur Skrevet 15. februar 2008 #4 Skrevet 15. februar 2008 Å FY!! Nå ble jeg kvalm... usj.. ikke rart de var mye syke! Vel i vår barnehage sier de at de vasker hendene etter hvert do-besøk og før måltider. Etter måltider er jeg litt usikker på. Om de faktisk gjør det er umulig å vite, jeg er jo aldri der på dagtid.. men jeg vil tro at de gjør det. Har kommet dit midt i bleieskiftet og det ser nå ut til å gå for seg på renslig måte hvertfall. Har ikke reagert på at ungen min har vært mye skitten, at han er skitten i ansiktet når han kommer hjem regner jeg nesten bare med, jeg ser jo hvor fort han blir skitten hjemme og kan ikke gå og vaske han i ansiktet hele tiden. Han har litt vinterhudproblemer også, så hvis vi skal vaske i ett kjør blir han jo bare enda tørrere stakkars liten. Vi har hatt to runder med omgangssyke på han nå etter jul, men begge gangene ble han syk søndag kveld etter å ha vært hos besteforeldrene i helgen så da tviler jeg på at smitten har kommet fra barnehagen. Derimot lurer jeg på hva han blir syk av hos besteforeldrene! Spøker litt med at de ikke får passe han mer, men det er nok bare tilfeldig.
Sivalur Skrevet 15. februar 2008 #5 Skrevet 15. februar 2008 Ja forresten det med brødet rett på bordet, det tror jeg de gjør hos oss også på ettermiddagen. Men jeg regner jo med at de har tørket av bordet på forhånd da. Og det hender at jeg tar opp en brødskive som har falt på gulvet og gir til han hjemme.... - nå blir jeg vel stemplet som værste mamma her, hehe. Vet ikke hva de gjør med brødmat som havner på gulvet i barnehagen, men hvis de skal gi ny skive hver gang en går i gulvet så tror jeg matbudsjettet hadde blitt sprengt!
Carnivale Skrevet 15. februar 2008 #6 Skrevet 15. februar 2008 Æsj?? Så utrolig urenslige de er i barnehagen deres! I vår bhg erd et færre barn da, men allikevel. De har store fellesvasker som er langt nede på veggen, og med krakker inntil, så ungene kommers eg opp enkelt for å vaske hendene. Det er alltid såpe, papir OG sånn hånd-desinfiseringsting ved alle voksenvaskene (såpe og papir til ungene også da såklart). Stellematten desinfiseres etter hvert bleieskift med sprit, det er god tilgang på såpe, vann og papir overalt. Snørr tørkes med papir, som kastes med en gang, ikke sånn fille som brukes til flere unger i samme slengen som jeg har hørt om Gugg altså, du må be de skjerpe inn hygienerutinene sine!
iznogood Skrevet 15. februar 2008 #7 Skrevet 15. februar 2008 Jeg synes ikke du overreagerer! Min sønn fikk plass i en privat barnehage som er mye slik du beskriver, mht. mangel på håndvask, snørrete neser, osv. I tillegg gikk de minste og lekte ute i snøen uten votter (de sutret og gråt over vonde hender). Vi var der bare i to dager på tillvenning - før jeg bare ikke klarte tanken på hele barnehagen. (Det er kanskje litt mer å overreagere!) Nå har vi plass i en kommunal barnehage hvor renslighet er på plass (vask/tørkepapir på do), håndvask før mat, etter å ha vært ute osv. det er pakker med snytepapir tilgjengelig over alt. Mye bedre!
Gjest Morn du Skrevet 15. februar 2008 #8 Skrevet 15. februar 2008 Tror ikke du overreagerer nei. Hadde det vært sånn i vår barnehage, vel da hadde jeg ikke vært mye imponert. Nå skal det sies at det ikke er mer enn 25 barn der, men alle skal da vaske hender etter dobesøk. Tuppa går i naturbarnehage, der det ikke er god tilgang på vann, men de vasker seg med sprit (som blir kjøpt på apotek), noe som fungerer bra. Som en av ungene sa til en voksen: Jeg tar litt sprit jeg, Kristine... Brødskive som faller på et gulv som mange har gått på, er i grunn værre enn kjøkkengulvet hjemme, mener jeg..
nicknavn Skrevet 15. februar 2008 Forfatter #9 Skrevet 15. februar 2008 Jeg mener ikke at de skal vaske ansiktet hele tiden, men etter måltid og når snørret er griset utover hele ansiktet. Jeg syns det er direkte ubehagelig at de gir brødskiven som har ligget på gulvet, som 52 unger og personalet har gått på, matsmuler ligger på, barna sitte og leker, hoster og nyser. Dette må de ha med i matbudsjettet etter min mening. og det er vi foreldre som betaler maten i bhg. Jeg gir heller ikke mat som har ligget på gulvet hjemme. Siden jeg selv ikke ville ha spist det.
Alba44 Skrevet 15. februar 2008 #10 Skrevet 15. februar 2008 Skjønner veldig godt at du reagerer!! Det hadde jammen jeg gjort også. Ta det opp med personalet. Bruk foreldremøter til å ytre ønske om hvordan dere ønsker det. Dette er meget sløvt av de som jobber i bhg, og rutinene må endres. Hilsen mangeårig ped.leder.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå