Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en gutt på snart 5 mnd. Han har hatt en favoritt side og er ganske flat i bakhode. Dette har vi jobbet mye med...stimulert han på begge sider, hatt han mye på magen og prøvd å unngå favorittsiden hans.

Vi har han alltså en god del på mage men han liker jo ikke det så det blir mangen korte perioder. Han sover fortsatt mye på dagene og da ligger han på rygg.

Idag var vi hos fysioterapeut får å sjekke nakken og hun syns den var bra men hun reagerte på at han var så lite stark i rygg og nakke og sa at jeg kunn må ha han på mage da han er våken. Han må ikke ligge på rygg i det hele tatt. Jeg blev litt overrasket fordi jeg syns han virker stark i nakken. Han kan ligge på mage i opptil 10 min og har da brystet og nakken godt opp. Etterhvert må han vile men så klarer han å komme seg opp igjen etter en stund. Fysioterapeuten sa at han var mye svagere en forventet og at han ikke lå ofte nok på mage. ( på 3 mnd kontrollen var helsesøsteren fornøyd).

Hvor ofte har dere barnen på mage? Liker de å ligge på mage? Hvor lenge ligger de før de begynner å sutre?

Blir litt bekymret:(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hystreri kaller jeg sånt.

Min gutt på 4mnd liker ikke å ligge på magen, så han ligger ikke 10min om dagen på magen engang.

Storebroren på 1.5år likte heller ikke å ligge på magen, men det er ingenting som feiler han i dag. Frisk som en fisk, og helt etter "boka" i utvikling.

Så jeg lar meg ikke stresse av sånne beskjeder, de vil ligge mer på magen når de blir mer bevegelige. Noen i 4mnd alderen og andre kanskje ikke før de er 6mnd

Skrevet

vi hadde det samme problemet... vi har og v'rt til kiropraktor pga hun kunne ikke snu hode selv. fikk løsnet opp og nå snur hun hode som bare det..

men det du kan gjøre er å "hjelpe" han.. rull et handkle og legg under brystet hans litt, det hjelper han til å løfte seg.legge speil eller noen kjekke leker framfor han.

mi ligger på magen hele tiden nå, hun snur seg selv. vi sliter forsatt med nettene med at hun bare vil sove på favoritt siden sin. vi har hengt ei leke i sengen hennes som gjør at hun snur hode til andre siden. men det er ikke mye. men alt hjelper..

når han sitter i bilstol, snur han hode til favoritt siden? vis han gjør det kan du rulle en vaskeklut og legge med nakken hans slik at han bare får til å snu hode på andre siden. eller henge en leke eller eit speil i bilen.

vet ikke om det er til stor hjelp og håper andre kan svare deg og.

Skrevet

Takk for svar.

Jeg har en gutt som er 2,5år og han lå aldri på magen pga kolikk. Da han ikke gråt orket jeg ikke legge ham på mage sånn at han begynte å gråte igjen. Han blev jo normal han også.

Men av og til får jeg så dårlig samvittighet fordi jeg kanskje overså det med favorittside litt for lenge. Men da jeg la merke til det begynte jeg jo med intensivtrening og snakket med helsestasjon. Fikk ikke time til fysio før idag og da snakket jeg med helsestasjonen i romjulen. Fysioterapeuten spurte meg idag hvorfor jeg ikke komt tidligere. Fikk jo så dårlig samvittighet men jeg ringte jo som sagt i romjulen. Uff!

Men jeg vet at hun er ganske sånn "ligge på mage" fantast. Men jeg må jo ta det hun sier seriøst siden hun trots alt jobber med desse tingene.

Jeg skal ta med alle gode råd og tips og trene med ham hele tiden. Men at han ikke skal ligge på rygg i det hele tatt mens han er våken? Det blir tøfft!

Skrevet

at han skal ligge å¨rygg hele tiden er litt mye å forvente.. men litt av og til bør han.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...