Gå til innhold

Er dere flinke til å spare?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sliter med å spare mye penger nå som jeg er hjemme i permisjon. Men sparer til mini, legger alle pantepengene på sparabøssa hans og barnetrygden går rett inn på kontoen hans, samt at 20% av den går til sparing i fond.. Prøver å spare litt på BSU også, men neimenn ikke lett..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

nei, er omtrent like flink som deg, men har i tillegg en ego konto som går til ego tripper som spa etc

Skrevet

Nja, kommer litt an på. Det er jo lettere å spare om man har penger å spare, noe vi ikke har noe særlig av nå for tiden. Vi har spart 15 000 til mannen sin BSU hvert år (i år blir siste året, står vel 87 000 kr på den nå) og når jeg begynner å jobbe så skal vi spare til min BSU også. Utover det så står det jo endel penger på sparekonto som vi ikke bruker før vi må bruke dem så sparekontoen våres er sjeldent under 20 000- 25 000 kr, men dette er likosm sikkerhetspengene våres da slik at vi skal klare en uventet utgift. akkurat nå er summen vesentlig høyere, men den kommer til å stupe utover våren og sommeren før jeg kommer meg i jobb, men det vet vi om og skal klare. Når jeg begynner i jobb kommervi til å få en helt annen økonomi og da kommer vi til å spare mer målbevisst til ferie, barna, pensjon og til evt tomt/hus vi vil ha senere.

Skrevet

Ja, vi har en felleskonto vi da, som vi skulle spare opp mye penger på så vi hadde litt ekstra tilfelle det skjedde noe.. Felles utgiftskonto til mat, huslån etc. Men joda, akkurat når vi hadde begynt å få litt ekstra penger der så kom det en uventa regning på 6500 kr fra vannverket som kommunen skal overta, og vi må jo selvfølgelig betale den overtakelsen. Så det var de pengene!! Men det kommer nok fort inn igjen. Hvis jeg har regnet riktig får jeg igjen mye på skatten til sommeren, så da kommer det nok til å bli satt en del til sparing veit jeg ;)

Skrevet

Nei, her blir det så og si ikke noe sparing. Har en sparebøsse her, som er lommepenger til meg og min manns sommerferie (har lite å si om vi er hjemme eller ei..)

300kr går til fond og det er alt også. Men nå må jeg gå hardt inn for å få litt på sparekontoen igjen. Den har blitt skrapt her :( håper alle slike dyre ting som oppvaskmaskin, bil osv er ferdige og holder i mange år nå ;)

Skrevet

Poenget med å spare er jo å sette tilside penger når man har mer enn man trenger slik at man har noe å gå på i treangere tider. Hvis dere nå har unormalt dårlig råd er vel ikke dette tidspunktet å spere på? Det er selvfølgelig greit å ha en buffer om varmtvannsberederen skulle ryke eller noe i den dur, men sparing for sparingens skyld ser jeg ikke noe poeng med.

Selv sparer jeg til pensjon forde jeg vet at jeg kommer til å få en helt elendig offentlig alderspensjon, men jeg ser ingen grun til å legge tilside penger bare for "å bli rik". Når jeg dør har jeg likevel ikke glede av det lengre.

Skrevet

Ja, i grunn er vi det.Sparer jevnt og trutt hver mnd, enda vi driver å pusser opp.

Skrevet

Hei Poamin. Hvordan sparer du til pensjon? Fond, eller kun sparekonto? Tips?

Skrevet

Tja, vi kunne nok spart mye mer... Nå sparer vi ikke akkurat heller, alt vi har til overs går rett til lånet. Barnetrygden går rett i fond, og bsu'en min fyller vi opp hvert år. Vi har betalt ned 800 000 på lån de siste fire årene, så er jo fornøyde da...

Skrevet

Vi sparer nesten ti tusen i mnd, men de skal brukes mens jeg går hjemme uten lønn.

Skrevet

Nei, men veldig flink å bruke;)

Skrevet

Har et fast trekk i mnd. på 500 kr til bsu, og 1000 kr til en form for pensonssparing. Har jobba en del deltid og så hadde jeg ikke så godt betalt da jeg prøvde å starte for meg selv - så pensjonen min kommer kanskje ikke til å bli den helt store.

Mannen min sparer 3000 hver mnd. med et opphold nå når vi bare har en inntekt.

Skrevet

Jeg setter av 40.000,- i året, på et spessielt spareprodukt der pengene er bundet i mange år. Skattereglene på dette området er under endring. Akkurat nå ligger jeg bare på været fr å se om jeg må gjøre endringer på den kontoen. Jeg er selvstendig nærimgsdrivende. Derfor er det enklere for meg å ha en større inbetaling enn månedlige trekk.

Skrevet

Nedbetaling av lån er da like god sparing som noe annet.

Skrevet

Nei, vi har ikke råd til å spare, for vi er jo tomme for penger før mnd. er slutt selv om vi ikke kjøper masse dill og dall.

Skrevet

Jeg kan ikke spare....den måten vi sparer på er at vi betaler ned fort på lån...campingvogn etc...:)

Skrevet

Tja.. vi har to mnd buffer på konto (tilsammen ca 50-60 000), sparer barnetrygden på fond, pluss at jeg sparer 500 mnd på egen konto. Kunne nok ha spart mye mer, men en skal leve litt i nuet. Kose seg mens en kan.

Vi er godt etablert med egen bolig, lite lån (under 50% av boligens verdi).

Skrevet

Ja, men måtte bli noen-og-tredve-år før jeg begynte. hehe...

Har spart lenge til utvidet permisjon med lillegutt.

Denne mnd har vi tilsammen spart 8000,-, og det er en mnd med flere bursdager, studielån m.m.

Skrevet

hmm sparing. .hva er det;)hehe. joda noen mnd er jeg kjempe flink, men det går fort over. men er flink til å sette på tullas konto, men brude beg å spart mer til oss, men har nå litt, men det er mye kjekkere å bruke penger;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...