Gå til innhold

Er det noen akvarister her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mannen min og jeg skal kjøpe akvarium. Er det noen som har akvarium hjemme som har lyst til å dele noen erfaringer? =)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har tre stk.. Men bruker bare de to største nå, men skal snart invistere i et 700 liters kar ;)

Skrevet

Ikke kjøp for lite er mitt råd. :)

Skrevet

Oj - spennende! Vi skal kjøpe et 180 liters, ellers hadde vi ikke fått plass i stua =)

Mannen min hadde fisk som hobby opp gjennom barndommen og ønsket å ta det opp igjen. Jeg har ikke noe erfaring selv, men leser bøker og setter meg inn i fagstoffet.

Skrevet

Har had 2 500litere og 3 60-100litere da jeg var jentungen/tenåring ( sammen med pappa). Anbefaler dere å velge noe enkelt og husk at "gullfisk" kan bli store og derfor bør de ha store akvarier. Guppy er fin start fisk, de er morsome, rimelige og de yngler :-)

Selv har jeg had akvarie miljø som "amasonas" "malavi" "tankanika" og "rødehavet" , veldig krevende og krever endel erfaring og noe kunnskap om marint miljø, akvakultur og masse penger.

Skrevet

hvis han ahr vært borti det før så kan han i grunn sette i gang med hva som helst av ferskvannsfisk i hvertfall. Saltvann krever vanvittig mye plass. Og "kalkholdig vann" krever mye påpasselighet og jenvlig ph-kontroll..men også mulig hvs man har begrensa med plass.

Skrevet

Jaaa..

Vi har et 460 liter med Malawi og Tanganyika Ciklider. Har Biltema sand oppi (Koster 50 kr sekken, i motsetning til 200 - 400 kr sekken i dyrebutikk) også er den MYE penere.

Første råd må vel bli at dere ikke kjøper for lite akvarie.. Det andre må bli at det ikke må plasseres nær et vindu, slik at sollys kommer på det. Ikke bra for hverken algevekst eller temperatur.

Vanskelig å gi generelle råd egentlig, for det finnes så mange fisker, og alle krever forskjellige vannverdier osv.

Men om dere ikke ønsker altfor mye vanntilsetninger osv. så anbefaler jeg å sjekke PH og GH i springvannet deres, også kanskje kjøpe fisk utifra det.

Om man ønsker fargerike fisk, så nærme saltvann som mulig, så burde man gå for Malawi Ciklider.

Skrevet

Tusen takk for alle innspill og gode tips! Jeg kjenner jeg begynner å glede meg - ser for meg at dette kan være en hyggelig familieaktivitet! =)

Skrevet

Trassetrollet: hvor stort akvarium er egentlig et 700 liters? *nysgjerrig* =)

Skrevet

Har bare et knøttlite 6-kantet på kjøkkenbenken, men ønsker meg et digert.

Hadde engang et kjempestort,som var mye mer spennende å titte på enn TV`n, men nest eldstemann sykla inn i det, og splitta glasset i to med hodet sitt.

Vannet fossa utover stuegulvet, og det var et utrolig arbeid...Har ikke hatt stort akvarium siden da, men en dag skal jeg ha det igjen.

=o)

Akvarium er en kjempespennende hobby, og fenger ungene veldig.

Ikke er det noe særlig med arbeid om man har ei god pumpe og rensesystem,heller.

Da er det bare mating hver dag, og påfyll av vann som er jobbinga.

Kjøp en sugefisk eller to(algeeter),så holder den glasset fint =o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...