mor_guttaboyz Skrevet 15. februar 2008 #1 Skrevet 15. februar 2008 Hva inneholder en ukesmeny med sundt kosthold? Tenker på hva barna bør få i seg i løpet av en uke for å få dekket det kroppen trenger! Har du en "spesiell plan" over maten eller har dere det dere har lyst på til middag/pålegg osv? Hvor mange måltider får barna dine i løpet av dagen? Hvor mange hjemme og i barnehagen? Hos oss får de kun nugatti i helgene. Men 5åringen velger helst syltetøy og ost på skivene. Men vi spiser faktisk nesten ikke brød hjemme. De får frokost og lunsj i barnehagen. Middagen blir ganske sen så blir som oftest ikke kveldsmat (de legger seg 19) Saft har vi aldri. Men når jeg tenker etter så får de nesten aldri fisk heller. (de spiser fiskepinner, fiskekaker og fiskepudding men er dette bra nok som fisk?) Så hva får barna dine en uke dersom dere skal være sunne?
Sjefsmegga Skrevet 15. februar 2008 #2 Skrevet 15. februar 2008 Her er vi veldig bevist på at ungene og vi selv skal spise variert og sunt. Har også rutiner på måltidene :-) Hysterisk sukkerfanatiker har jeg aldri vært og kommer aldri til å være, men alt med måte selvsagt. Velger gjerne produkter med nedsatt sukkermengde når vi kjøper sukkerholdige varer, lightprodukter er jeg mye mer skeptisk til. Spiser veldig mye frukt, grønt og råkost, fisk oftere enn kjøtt. Og helst sunt kjøtt...koteletter er ikke sunt, heller ikke vanlige pølser og vanlig kjøttdeig...for mye fett rett og slett. Så sånt bruker vi skjeldent...lov en og annen gang, men ikke hver uke.
Pampers123 Skrevet 15. februar 2008 #3 Skrevet 15. februar 2008 Kan si jeg gjør ala det samme som ugl@ jeg. Bevist på hva vi spiser, men ingen sukker fanatiker. Vi spiser sunt og variert, og er mye i aktivitet, og det synes jeg er viktig!! Og vi har bytta ut kjøttdeig med karbonadedeig
Tommage♀♂ Skrevet 15. februar 2008 #4 Skrevet 15. februar 2008 Det viktigste for meg er at vi har grønnsaker til middagen og at barna får frukt når de vil ha det, hver dag. Vi spiser ofte kyllingfilet og fisk til middag, men jeg kvir meg ikke for å spise kjøttdeig eller pølser heller. For ikke å snakke om koteletter som noen nevnte her. Vi spiser ikke syltetøy eller sjokoladepålegg, men de kan godt få egg med litt majones, eller smør på grøten. Snop er ikke hverdagsmat, det kan bli litt smågodt på lørdagen og kanskje en liten sjokoladebit i ny og ne, men jeg nekter ingen å spise kake på en onsdag om den blir servert. Vi drikker vann eller skummet/ekstra lett melk, ikke saft og brus. Mulig det er et glass brus spedd med vann til maten om vi er på besøk og det blir servert brus. Variert kosthold!
3skatter Skrevet 15. februar 2008 #5 Skrevet 15. februar 2008 vi spiser brød mat til frokost, lyst brød kun i helgene.pålegg har vi vel dette og velge mellom som oftest, ost, skinke, skinkeost, leverpostei, servelat, egg syltetøy og prim. lunch spiser vi som oftest frukt og av og til youghurt til. middag poteter, grønnsaker, med noe til. er ikke så flink og spise fisk hver uke, da blir det i hvertfall laks. men mye fiske pudding og fiske kaker og kjøtt. og grøt av og til enten til middag eller kvelds. til kvelds spiser vi brød mat, grøt, i helgene ofte, lasagne, spaghetti (livretten til eldste) +++ men hvis vi er på tur en dag eller skal noe spes blir det mye enklerer middag, og det er jo unntak der vi lager snadder middag på en onsdag. saft har vi ikke i hus og godteri kun i helgene, men ellers er jeg ikke sukker fanatiker.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå