Anonym bruker Skrevet 15. februar 2008 #1 Skrevet 15. februar 2008 Jenta mi er nyfødt, og vi kom hjem fra sykehuset i går. I natt har hun holdt det gående HELE tida, og vist tegn til sult omtrent hvert time. Føler seg ammet henne konstant, hvertfall annenhver time. Så sovner hun av,( på siden) men våkner igjen når jeg skal legge henne på ryggen. Det jeg lurer på er om det er galt av meg å la henne sove på siden når hun først har sovnet? ( Med tanke på risiko for krybbedød) Og hvor mye er normalt å amme de første ukene? ( Jeg vet jeg har høy melkeproduskjon, melka renner ut av meg til en hver tid)
Kanutten83 Skrevet 15. februar 2008 #2 Skrevet 15. februar 2008 Det går helt fint å la henne sove på siden, gutten vår gjorde det den første tiden, vi prøvde å legge ham på ryggen, men han snudde seg på sida med engang:o) Fikk beskjed på sykehuset at det gikk helt fint, han hadde bare fått en favorittstilling:o)
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2008 #3 Skrevet 15. februar 2008 Takk for svar:) Ja, nå lot jeg henne sove på siden, og da sov hun i 3 timer! (Deilig!) Snudde henne over på ryggen nettopp, og nå ligger hun lysvåken igjen. Akkurat som hun ikke greier å sove på rygg. Merkelig. Men, får bare være obs på henne, og snu henne når hun blir større og er i mer rutiner.
Krøvvel Skrevet 15. februar 2008 #4 Skrevet 15. februar 2008 Slik hadde jeg det også. Den der spisinga er helt normal tror jeg nok. Og det vil bli mindre melk. Jeg hadde så masse melk at jeg gav opp å holde lakenet fritt for melk til tross for innlegg og sånt, hehe. Men det har stabilisert seg. Jeg pleier ofte å la jenta mi sove på siden, særlig hvis hun har vondt i magen. Støtter henne opp med et sammenrullet pledd eller noe så hun ikke kan rulle på magen:-)
Milla-baby Skrevet 15. februar 2008 #5 Skrevet 15. februar 2008 Hei. Dette kunne jeg nesten skrevet selv for 5 mnd siden! hehe Det er helt normalt og amme MYE, gjerne hver time (jeg ammer hvert 30 min om kveldene helt i beg.også) de første ukene. Da spesielt om kvelden! Husker jeg følte at jeg satt ute med puppen konstant, og var ganske oppgitt for han aldri ble fornøyd og jeg ble bare sårere og sårere... Jeg hadde også mye melk, rant ut hver gang jeg kledde av meg og skulle dusje feks. Men det er bare i beg. så stabiliserer dette seg ) Det må å ligge på siden vet jeg egentlig ikke hvor sikkert det er med tanke på krybbedød som du sier. Men gutten vår sov altid på siden på sykehuset, fordi han var så kvalm (best å ligge på siden tilfelle oppgkast).Men da vi om hjem var kvelmen bedret seg, så da sov han på ryggen. Rart hun våkner igjen så lett når hun er nyfødt da... Syns altid de sover så mye tyngre som nyfødt...hehe men gjelder vel gjerne ikke alle selvf. Men sover hun i sengen din da, ikke i egen seng?
betty74 Skrevet 15. februar 2008 #6 Skrevet 15. februar 2008 Det går fint. Bare pass på at hun ligger slik at hun ikke kan tippe over på magen. Feks. legge en liten pute ved siden av henne + pass på at begge armene er på fremsiden hvis du skjønner hva jeg mener. Nå det er sagt er det fremdeles aller sikrest at hun ligger på ryggen. Og du; det er helt vanlig at hun ikke har døgnrytme enda. Det kommer. Kos deg med babyen!
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2008 #7 Skrevet 15. februar 2008 Å, så flott med mange svar! ( Puster lettet ut,hehe) Ja, i natt var det framme med puppen hele tida. Det var ikke slik på sykehuset, så jeg ble ganske usikker på om det var rett å gi henne så mye mat. Men hun drikker i grunn ganske lite om gangen før hun sovner av. Joda, hun har egen seng, og det er når jeg skal legge henne over i den hun våkner. Til slutt lot jeg henne ligge med oss, men tenkte jeg skulle snu henne over på ryggen.. Men neida, gikk ikke det nei..
Snappie Skrevet 15. februar 2008 #8 Skrevet 15. februar 2008 Mitt beste tips til deg er å gjøre det som er lettest og greiest for DEG i starten, siden det er du som har behov for søvn og ro og hvile. Hvis du synes det er best å la henne ligge på siden og inntil deg så gjør det. Ikke stress med å være konsekvent nå i starten for det er bare deg selv det går utover. Babyen lærer ting etterhvert som tiden går, og hvis hun liker å ligge på siden, hvorfor ikke? Hun venner seg til å ligge på rygg etterhvert. Min på 6 mnd. sov best på siden da hun var nyfødt. Så begynte hun å rulle over på rygg og det ble en vane. Nå snur hun seg selv over på siden når hun skal sove og viser tydelig at det er det hun liker best. Og la babyen spise så mye hun vil. Senere kan du gjerne drøye det for at babyen skal være ordentlig sulten for å bli ordentlig mett. Men det vil også komme litt av seg selv. Lykke til:)
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2008 #9 Skrevet 15. februar 2008 Har du prøvd med smokk? Vet de sier at man bør vente til det har gått 14 dager, men jenta vår hadde et enormt suttebehov og roet seg ikke før hun fikk smokken. Så lenge amminga har kommet i orden så kan det jo være verdt et forsøk.
Tussa og Sofie Skrevet 15. februar 2008 #10 Skrevet 15. februar 2008 Jenta mi ville også bare ligge på siden i starten, rullet liksom dit av seg selv. Kan tenke meg det er det mest naturlig for dem, de har nok ligget sammenkrøllet litt på siden i magen og det føles kanskje ikke like "trygt" for dem å ligge rett på rygg, føles kanskje veldig åpent. Det går seg til etterhvert. Lille frøkna mi ville også ha mat absolutt hele tiden i starten...det er helt normalt. De har bitte bitteliten magesekk, så de må spise lite og ofte. Etter et par dager fra de er født våkner virkelig matbehovet, så da henger de i puppen hele tiden, men det stabiliserer seg litt etterhvert. Gratulerer så mye med den lille....
Gjest Skrevet 15. februar 2008 #11 Skrevet 15. februar 2008 Når det gjelder spisingen så er morsmelk veldig lett fordøyelig, så om du er forundret over at babyen skal ha mat igjen etter en time så er det bare å brette fram puppen igjen, hun er nok sulten igjen. Dette blir bedre etter hvert, bare amm i vei du! Så flott at du har masse melk. Ellers så støtter jeg det de andre her skriver med å ikke stress med å være redd for å lære henne noe uvane ift soving. Nå i starten så sørg for at dere alle tre får nok søvn. Lillejenta vår ville ligge oppå magen/brystet til meg og pappaen i begynnelsen og ville ikke sove i egen seng. Nå sover hun søtt i egen seng uten problem. Ift til å legge henne på siden, pass på at du varierer side så ikke hode blir flatt på "favorittsiden".
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2008 #12 Skrevet 15. februar 2008 Kjente meg igjen her, ja! Ser du har fått alle svarene, vil bare ønske til lykke og lykke til. alt går seg til etter hvert! Bare la barnet få viljen sin, og sov når du kan. bare stol på at du får det til. alt blir roligere om noen uker:) tror mange merker forandring når de kommer hjem, og trenger veldig mammaen og pappaen sin. om ikke lenge har dere alle fått rutiner. Natta bli natt, måltidene kommer gjevnlig og ikke så ofte osv. Og dette klarer barnet å finne ut av selv. bare sov masse mens du venter på at alt kommer på plass!
shimonie Skrevet 15. februar 2008 #13 Skrevet 15. februar 2008 det er ikke noe farlig å ligge på siden, det sa de til meg på helsestasjonen. gutten min nekter å ligge på ryggen, og det samme med siden.. han sover KUN på magen, har prøvd alt, men han bråvåkner så fort vi legger han på ryggen. eneste gangene han syns det er greit, er i vogna på tur, men da må vi være i bevegelse hele tiden. ikke stå stille, da blir det skrik. kan ikke være at han får sure oppstøt da? hørte en venninne fortelle det idag, så de skulle prøve å løfte senga litt, dvs. hodedelen, så kanskje han fikk sovet bedre på ryggen.
Nusse_83 Skrevet 15. februar 2008 #14 Skrevet 15. februar 2008 Sier som mange av de andre at jeg kjenner meg godt igjen i det du forteller HI. Mitt tips er dersom du trenger en pause fra suttingen, så la pappen passe ungen en times tid, slik at du får sovet. Viktig å sove når man kan. Gratulerer så mye med nykommeren og kos dere masse.
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2008 #15 Skrevet 15. februar 2008 Nå ble jeg lettet og kjenner jeg slapper mer av. Tusen takk for svar alle sammen! Jeg visste ikke hvem jeg kunne spørre, og da er det flott med et forum som dette, med mødre som har erfaring Er ikke så lett å vite, en vil jo helst gjøre det som "er rett" og blir anbefalt. Men nå er jeg altså innstilt på å flekke fram puppen til alle døgnets tider, og la hun sove på siden dersom hun vil. Er nok rett som dere sier, at det regulerer seg etterhvert. Gleder meg virkelig til ting kommer i gjenge:) Sitter og smiler for meg selv, er så stolt:) Ei lita tulle, skapt av meg av samboer.. Fantastisk! Ha en fin kveld jenter, og nok en gang TUSEN takk:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå