Gå til innhold

Er mye snakk om Ferber.........Er det noen som har prøvd Anna Wahlgren sine metoder?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kjenner ikke til detaljene ed hennes metoder selv, men husker jeg så henne på TV hvor hun viste hvordan man skulle få et spedbarn til å roe seg og sovne. Hun snudde barnet på mage, og ga det så 5-10 ganske bestemte "dask" på stumpen. Det virket og jeg ble veldig fasinert. Inspirert av dette (mange år senere når jeg selv er blitt mor:-), har jeg funnet min måte å gjøre dette på: Legger jenta (6mnd) i sengen, hun begynner å sutre. Så begynner jeg å pakke henne inn i dyna med ganske bestemte, rytmiske "trykk"........Funker nesten alltid. (noen ganger blir hun bare sinna)......

Noen her som har litt mer erfaring med Wahlgren?? (Vet at hun anbefaler soving på mage etc og at dette er kontroversielt. Men er mest interessert i om noen kan noe om denne "daskemetoden")

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ops, feil forum, dette skulle på småtroll 0-1 år. Men svar gjerne om noen vil!!!:-)

Skrevet

Jeg er HELT i mot både Ferber og Wahlgren:)

Skrevet

Har kjempegod erfaring med søvnrådene hennes. Og takling og forståelse av trassbarn. De rådene er supre. Er jo noen detaljer jeg ikke er helt enig med henne, rett og slett for at noe kan blie vanskelig å gjennomføre.

Men totalt veldig fornøyd. Har tre små som har sovet 12 timers natt fra 6 mnd.

Men på dette forumet er det bred enighet i at Anna Wahlgren er en gal kjerring. Desverre.. Sier du et positivt ord om henne får du en hel kjerringflokk av rett-troende etter deg..

Skrevet

hehe - det må være lov å være uenige da !!

Skrevet

va ikke så begeistret for Ferber jeg heller men når ingenting hjelper og du selv ønsker også å sove av og til så va det meget god hjelp av metoden. Og barnet har nok ikke tatt skade av dette. Vi sover godt fra 19.00 til 07.00 og mini sovner selv .

Skrevet

Mine tre barn har alle foretrukket å sove på magen, noe som er helt naturlig for disse små kroppene, med tanke på hvordan de ligger i magen.

Jeg prøvde denne rytmiske dunkingen (selv om det absolutt ikke er dunking altså:-) på minstemann og hun så ut til å like det:-) Hun sov rundt fra hun var 4 uker gammel:-)

De to eldste sov rundt fra de var henholdsvis 6 og 12 uker.

Sunn fornuft er en god ting å ha med seg i bagasjen. I tillegg evnen til å lytte til eget barn, sin egen magefølelse og andre gode råd. Heldigvis har jeg disse evnene.....jeg er snart 4| år, kanskje det har noe å si;-)

Uansett, så plukk ut det du kjenner kan være riktig for deg og ditt barn, velg bort det andre som ikke føles rett og finn deres måte å løse ting på. Jeg tror all form for fanatisme er farlig og gidder derfor ikke forholde meg til dem som sier at DU MÅ IKKE eller DU MÅ GJØRE........

Stol på deg selv og barnet ditt er mitt råd!

Skrevet

kan jeg spørre hva ferber er har aldri hørt ordet en gang, og jeg som er sååå gammel hehe

Skrevet

Har benyttet Anna Wahlgrens metode med "buffing" (ikke dasking :-) hehe). Det funker det! Og mitt barn har aldri sovet på magen. Går fint an å "buffe" barnet selv om det ligger på ryggen eller siden. Jeg liker tankegangen hennes om at man ikke skal gå fra et gråtende barn. Ferber er helt uaktuelt for meg. Vi "buffet" og sa en regle, bruker fremdeles reglen som natta-rituale. Man kan jo bruke elementer fra en metode, og ikke følge den slavisk! Jeg er ueng i med henne i at barnet skal sove på magen. Men bare sånn til info så er det slik i Sverige at det er helt vanlig å leie eller kjøpe pustealarm til barnet. Og hun sier innstendig i sin bok (som de fleste kritikerne nok ikke har lest) at man MÅ bruke pustealarm. Men poenget mitt var egentlig bare at jeg brukte deler av metoden og det gikk veldig fint, vi lærte gutten vår å sovne på egen hånd uten at vi måtte la ham hyle seg i søvn alene. Buffingen roet ham nok til at vi kunne gå ut mens han var rolig, og han sovnet av seg selv. Det var tøft, men det funket for oss. Jeg vet at Ferber funker, men jeg vet ikke om det skader barnet psykisk. Tar ikke sjansen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...