Gå til innhold

Hva mener dere er best, barnehage eller hjemme? ? ? ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er SÅ i tvil om jeg vil ha snuppa i barnehage til høsten. Hun er litt over 2 år nå.

Jeg er likevel hjemme m minstemann, så MÅ ikke ha plass liksom...

Vet ikke hva jeg vil, vingler frem og tilbake, må bestemme meg innen noen dager!!!!!!!!

Vet at det er viktig at barna har noen å leke med, men tror også at det viktigste for barna er å være sammen m foreldrene, om man har mulighet til det. Og siden jeg likevel er hjemme... hmmmm....................................

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da hadde jeg kanskje søkt om halv plass, så er hun litt i barnehagen og litt hjemme...

Skrevet

Jeg hadde søkt halv plass.

Skrevet

tja.... jenta vår har ikke hatt noen fare hjemme frem til nå. Hun lider ikke under det å være hjemme, men jeg vet hun ville stortrivdes i barnehage. Har søkt både henne å lillebroren inn i september, når han er ca 1 år å hun er 2 år og 4 mnd.

Kan jo ha lite timer i barnehagen da, så får hun begge deler siden du går hjemme allikevel.

Skrevet

Får nok ikke skikkelig godt svar fra meg hehe..

Er stor tilhenger av forskjellige løsninger for forskjellige familier. Men gjør det din magefølelse forteller deg...

Skrevet

Her fungerer en kombinasjon aller best. Han trenger mere barn og moro enn jeg kan gi han, så noen timer i bhg er helt knall!

Skrevet

Hvis du har råd til det, så ville jeg søkt full plass og hatt henne hjemme når det passet sånn..

Da kan du gå på spedbarnstreff, få dager der du kun kan fokusere på minste, gi henne en fin sosialisering og meget rolig start på bhgtilværelsen :)

Skrevet

Følg magefølelsen din. Det er mitt eneste råd. Du kan få gode råd både for og imot bhg. men det må være en avgjørelse som er gunstig for deg også. Dersom du vil beholde jenta di hjemme litt lengre ville jeg gjort det om du ønsker deg det. Da er det riktig for dere. Dersom du ønsker litt fri når du er hjemme, så kan du sette henne litt i bhgen, men mindre enn 2-3 dager sier de ikke er så bra for de får ikke skikkelig med venner når de ikke er der så ofte. Da mistrives de.

Aldri lett problem det der, så dere blir nødt til å finne ut hva som fungerer best for dere. Lykke til!!

Skrevet

Barnehage!!!

Greit for deg å ha tid med minstemann

Greit for minstemann å ha deg for seg selv for å knytte sterke bånd

Greit for eldstemann å være med barn på sin egen alder og utfolde seg. Hun får være sammen med dere på ettermiddagene, i helger, i ferier og ellers når dere finner ut at hun skal taen fridag fra barnehagen.

Skrevet

signerer over her.. søk full plass om dere har råd til det. Gjør hverdagen mer fleksibel for deg og dersom d skulle skje noe en dag så du må ha h'n hele dagen så kan du d..

kan nok være godt for eldstemann å være litt i barnehage også ettersom d e tidkrevende med baby. Er vanskelig å kunne aktivisere begge to hjemme tenker jeg.. så hadde nok valgt å ha full plass men tilpasset tid hjemme og barnehage etter behov :D

Skrevet

Jeg syns barnehage er "best"! Jeg har så mange flotte og gode minner fra min egen tid i barnehagen at her er det ikke et spørsmål om det blir barnehage eller ikke :) Samtidig så mener jeg sosialiseringen er veldig viktig og erfaringene en får ved å være sammen med så mange forskjellige mennesker tror jeg vil føre til at ungene får færre fordommer og blir bedre medmennesker.

Om du likevel er hjemme kan du jo gi henne "fri" en dag nå og da så dere kan kose dere hjemme?

Om snuppa di begynner i b.hg får hun også gleden av å komme hjem og fortelle dere om dagen sin, om alt det spennende, dumme, fine o.l hun har opplevd.

Håper du greier å bestemme deg! Lykke til! :)

Skrevet

For hennes del ville jeg nok hvertfall hatt henne delvis i barnehage. Valgte selv å ha full plass til storebror da lillesøster ble født, og hadde kortere dager, og hadde han hjemme de dagene vi følte at vi hadde overskudd til det - veldig greit å ha muligheten, så lenge dere har råd til det :-)

Skrevet

Jeg synest det er veldig ok at storesøster er noen timer på skolen hver dag selv om jeg er hjemme :)

Ikke det samme aldersmessig, eller noe vi regelrett velger selv.

Likevell synest jeg at det er deilig med noen timer bare for meg og baby`en :)

De timene koser vi oss på gulvet alene, sover (!!!), går tur uten å høre sure miner, besøker de hun vil synest det er kjedelig å være hos siden de bare har babyer e.l., prøver å få hs timer da (går greit å ha henne med, men hun synest det er kjedelig)

Er også den tiden jeg bruker på shopping -var veldig kjekt før jul! - husvaks og andre slike ting.

Når hun kommer hjem har vi mye tid til å være sammen alle sammen (";)

Hvis du må bestemme deg innen få dager fordi fristen går ut, ville jeg søkt om jeg var usikker. Skulle du bestemme deg for å bare ha henne hjemme, eller ha redusert plass ordnes det når dere får plass :)

I en slik situasjon er det lettere å takke nei, enn å få plass senere.

Personlig synest jeg også at det er veldig viktig og greit for små barn å få være mye hjemme sammen med foreldrene sine!

Men enn 2åring har jo mye som skal læres og prøves også. Mye av det er jo ting som må oppleves sammen med jevnaldrende.

Eller, må er vell et vell sterkt ord, bør er vell mer passende.

Er jo også stor forskjell på en som er litt over 2 og en som er snart 3 :)

Skrevet

Jeg mener ikke at det er et enten-eller. For min familie er barnehage å foretrekke, men jeg driter stort sett i hva andre foretrekker og tror ikke noen av delene i seg selv er skadelig.

Barn har behov for omgang med jevnaldrede for å utvikle sosial kompetanse, men om hun får det uten barnehage behøver det ikke være problematisk å gå hjemme. Det er ganske opp til hvordan dere legger opp dagene.

Skrevet

Så ei lengre opp her hadde skrevet at hi skulle søke full plass og ha barnet hjemme når det passet sånn...

Men mister man ikke plassen om de tar for mye fri da??

Har hørt noe om det...

Skrevet

Nei. Det er ingen plikt å benytte barnehageplasser, bare å betale for dem.

Skrevet

Okay:)

Fikk nemlig høre at man mista plassen sin, for hvis man ikke hadde behov for 100 %, (at barnet hadde mye fri), så misten man plassen, fordi da kunne et annet barn få plassen, som trengte den mer...

Men da er jo den saken grei:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...