Gå til innhold

Dere som full-pumper

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer bare på hvor lenge dere har holdt ut.Synes det tar så mye av tiden som jeg heller kunne brukt sammen med babyen min. Det var greit de første ukene og månedene, men nå føler jeg at det går ut over kvaitetstiden jeg har med dattern min. Samtidig er jo morsmelk så sunt for henne at jeg har ikke samvittighet til å slutte så lenge jeg har melk.

uff. vanskelig dette. Hvor lenge holdt dere andre på med å fullpumpe barnet deres?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei.

Kjempe flott at du har pumpet deg såpass lenge! Så du skal være stolt over det!

Jeg pumpa meg i 2mnd ca.. fikk bare mindre og mindre melk så tilslutt orka jeg ikke mer. Kanskje litt egoistisk men jeg syns det var et helsikens slit. Når jeg hadde mata ungen på natta så måtte jeg legge han og når han endelig var sovna så måtte jeg gå å pumpe meg. Og følte jeg fikk mye mindre tid sammen med han siden jeg pumpa meg hver 3time.

Så jeg tok en avgjørelse sammen med samboeren min om at jeg ville gå over til mme. Følte at det var det riktige valget! Og det var det virkelig. Nå er alle fornøyde. Ungen er mett, og jeg er opplagt! Det er det viktigste!

Jeg er glad for at gutten min hvertfall fikk morsmelk de 2 første mnd av sitt liv. Og de dør jo ikke av mme heller så:)

Så da blei jeg mme-mamma på heltid og det går kjempe fint!

Gjør det som er riktig for deg og barnet ditt. Ikke tenk på hva andre sier. Som jeg har hørt er : mamming er bedre en amming.. (men pumping i dette tilfellet da:)

Lykke til:)

Skrevet

Første gang fullpumpet jeg i 4 mnd og deretter på deltid (morgen og kveld) i 2 mnd. Andre gang pumpet jeg på deltid i 6 uker for å gi morsmelk den første tiden mens de umodne tarmene ble litt tøffere.

Jeg er veldig fornøyd med avgjørelsen om å ikke pumpe lenge denne gangen. Jeg innså etter første runde at det var galskap å bruke 5-6 timer med å pumpe og vaske pumpeutstyr om dagen, og var helt klar på at det ikke var verdt det og at jeg ikke gjør det igjen. Jeg angrer veldig på at jeg hold på så lenge sist. Jeg synes faktisk det er både skremmende og provoserende (og nesten litt skammelig) at nybakte mødre som ikke får til å amme anbefales å fullpumpe, for så viktig er ikke den morsmelken!

Jeg kan ikke fortelle deg hva du skal gjøre, men vil gi deg ros for den vurderingen du har gjort om kvalitetstiden med barnet ditt. Jeg pleier å si at for de fleste er morsmelk best, men for mitt barn er det ikke best å få min morsmelk, fordi jeg ikke tror at de positive sidene ved morsmelken (i forhold til mme) overgår den positive effekten av all den ekstra kosetiden barnet mitt får med meg, både i reell samværs tid og i form av at jeg nå kan slappe av/hvile mens hun sover og blir en opplagt og god mor for henne når hun er våken, fremfor å være en mor som bare stresser med å tenke på når jeg skal få pumpet neste gang.

Jeg synes det var tøft å gi seg begge gangene, for som du sier så er jo melken der, og man vil jo det beste for barnet sitt, men når valget var tatt og melken pumpet ned til et minimim følte jeg bare lettelse. Jeg vil også nevne at da jeg kom på barsel andre gang og måtte forklare for ørten barnepleiere og jordmødre om hvorfor jeg ikke ammet og om planen min om å bare pumpe i 6 uker, fikk jeg støtte fra alle sammen om at det var et godt valg. (Imotsetning til første gang da jeg ikke visste bedre og bare tok i mot beskjeden om at eneste løsning på ammeproblemet var å fullpumpe).

Lykke til med valget ditt!

Skrevet

Hi her:

Takk for oppmuntrende ord. Skulle på en måte også ønske jeg også mistet melk, da hadde avgjørelsen vært så mye enklere, men hver gang det minker setter jeg alle kluter til for å få opp produksjonen igjen.

Jeg er så lei av at jeg ikke kan dra på sosiale ting som varer lenge. Ikke alltid like artig å dra frem pumpa på en kafè. Har jeg vært sosial en dag trenger jeg noen dager for å få opp produksjonen igjen.

På en annen siden er det lettere å gå ned i vekt så lenge man ammer og det er også en positiv side for meg.

Det som alikevel veier tyngst er at jeg gir jenta mi den beste starten på livet med mm, men hvor lenge skal denne samvittigheten styre hele livet mitt.

Skulle vel ønske at noen bare kom inn å sa: Nå er det slutt, nå skal du ikke dette lengre! Føler meg så egoistisk hvis jeg slutter, selv om jeg merker at jeg beundrer ditt mot for den avgjørelsen du tok ingrid og gullet.

Har holdt på i 3 og en halv måned nå. Noen som har holdt på lengre og føler at de takler dette fint (evt fått en rutine på dette som funker)

Skrevet

hi her igjen:

Tusen takk for kloke ord anonym. Jeg får bruke helgen til å tenke på dette. Føler jeg må ta en avgjørelse snart. Er bare så redd jeg skal angre på at jeg gir opp.

føler jeg blir dratt mellom det å være en mor som gir barnet mitt det beste - jeg er bare usikker på hva det beste er akkurat nå.

Skrevet

Det er virkelig et slit å pumpe!!!!

Har holdt på siden slutten av okt:) 3,5 mnd. Før pumpet jeg hver 3 time. Nå varierer det. Ca 4-6 timer mellom hver gang og IKKE på natta. Har mye melk og gutten får nok foreløpig. Vi tenker å begynne med grøt etterhvert og da vil han forhåpentligvis bli mettere lengre tid av gangen.

Jeg holder nå ut og har bra rutine på det. Mannen min er flink til å vaske og sterilisere utstyret så da er det lettere.

Får ca 250-300 ml hver gang, og ca 400ml om morgenen. Han drikker ca 140 ml til hvert måltid så da går det greit.

Men skjønner godt dere slutter etterhvert - har ikke tatt stilling til det enda men kjenner det tar på å pumpe:)

PS: Funker bra for meg med to pumper så bruker jeg kortere tid når de pumpes samtidig. :)

Skrevet

Jeg holdt på i nesten 2 mnd så sa helsesøstra mi at nå er det nok. Nå er det på tide å slutte å være fortvilt og utslitt, og på tide å være mamma på heltid. Og at jeg skulle være fornøyd med at jeg klarte meg i 2 mnd.

Og det var sååå deilig å slutte å pumpe og gå fullt over på mme. Livet er mye roligere og både mamman, pappan og småtten er fornøyd som bare det!

Gjør det som er riktig for deg, men hvis du velger å slutte å pumpe og gi mm så vær fornøyd med det du har gjort så langt.

Skrevet

babyen er 3 og en halv måned.

Jeg har også sluttet å pumpe på natta, det holder med melk hvis jeg står på på dagen, så da slipper jeg å stå opp om natta. Heldigvis!

Skrevet

Jeg har full pumpet i snart 7 måneder nå, og jeg føler det samme som deg, jeg er lei, men klarer ikke å slutte pga jeg vet at mm er det beste for min datter og jeg har ikke samvittighet til det. Når du føler for at du er klar for å slutte så slutter du =)

Skrevet

Hei! Jeg fullpumpet i 3 mnd og holdt på å slite meg i stykker. Husker jeg sleit med samme tanker som deg, og hadde dårlig samvittighet for å slutte. Men så ble jeg for sliten, og for lei av at vi ikke knyttet oss som vi burde ha gjort, fordi jeg brukte hvert våkent øyeblikk på den pumpa. Da vi endelig sluttet skjønte jeg noe jeg ikke hadde skjønt før; det er ikke verdt det! Vi fikk det så mye bedre, morsmelk er ikke viktigere enn båndet oss imellom, mme er et flott alternativ og igjen, det er ikke verdt det. Blir jeg satt i samme situasjon igjen med en unge som ikke klarer å suge, så er det ikke tvil. Da blir det mme fra dag 1.

Ønsker deg lykke til! :-)

Skrevet

7 måneder! ohh hjelpes, det er virkelig imponerende arabiskprinsesse.

Skrevet

Jeg tror ikke jeg kommer til å slutte enda. (3,5 mnd).

Jeg vil først prøve å se om det hjelper å innføre grøt først. Regner med han ikke trenger så mange mm måltider da - blir jo mer mett av grøt.

Da kan det jo hende at jeg kan gå ned i pumpingen etter hvert:)

Så blir det jo mer måøtider etter hvert også - fruktmos - potetmos osv....

Leste i det bladet vi fikk på barsel nå at de abefalte å heller begynne med grøt litt tidligere enn å gå over til mme om barnet var såpass stort...

Uff, føler også at mm er best for barnet mitt og klarer ikke slutte med pumpa. Til tross for at jeg klager og syter til mannen min.

MEN: Jeg leste dette med Gøril og Jesper. Hun pumper for han slik at han skal få mm. Og jeg er så imponert over henne at jeg sa til min mann at neste gang jeg klaget over pumping så skulle han minne meg på det. Så da skal jeg jammen klare å pumpe litt lenger jeg også!!!!

GO GØRIL:)

Skrevet

7 mnd.

Skrevet

Nå ble jeg faktisk litt letta her. Trodde omtrent det bare var meg, som ble totalt utslitt av pumpinga. Jeg har pumpa meg hver 3. time nå, i 3,5 mnd. og er kjempesliten. Har bare produsert mindre og mindre melk, og jenta mi vil ha mer og mer melk. Så jeg bestemte (i samråd med samboer) at jeg bare slutter å pumpe meg. Slutta i går... og det er av og til litt godt å vite at man ikke er alene :D

Skrevet

9 måneder. Brukte dobbel-pumpe, så det gikk ganske greit. Tenkte samme som deg - at det var viktig for min datter med morsmelk siden jeg hadde den.

Skrevet

Det som er litt viktig når man sammenligner lengden på pumpekarriæren er at det å pumpe er veldig forskjellig fra person til person. Noen har normal utdrivning og masse melk, men pumper fordi barnet ikke suger av en eller annen grunn, og det formerlig spruter ut ved pumping og flasken er full på 10 minutter. Da er det trolig mulig å holde på en god stund uten at det blir en altfor stor belastning.

Andre (som meg) pumpet selv om barnet sugde ivrig og riktig, fordi melkegangene er så krokete og utdrivningen så dårlig at barnet ikke klarer å få melken ut til tross for riktig teknikk. Jeg brukte 45-60 minutter med dobbel pumpe for å få til en flaske på 200 ml, og da sier det seg selv at det er galskap å holde på så lenge som jeg gjorde.

Hilsen Anonym 22:29 i går kveld. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...